آفتاب

بازدید سفیر ایران در باکو از مسجد «حیدر»

بازدید سفیر ایران در باکو از مسجد «حیدر»

در آستانه سالروز ولادت حضرت علی (ع)، محسن پاک‌آیین سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان از مسجد تازه‌تاسیس حیدر در باکو بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، «حاج صابر حسنلی» معاون رئیس اداره مسلمانان قفقاز و رئیس دانشگاه اسلامی باکو که تولیت این مسجد را نیز بر عهده دارد، در دیدار با سفیر کشورمان توضیحاتی در مورد مختصات و ویژگی‌های منحصر به‌فرد این مسجد ارائه کرد و گفت: مسجد حیدر بزرگ‌ترین مسجد قفقاز است که در فضایی به وسعت 20 هکتار احداث شده و دارای چهار مناره به ارتفاع 95 متر است. نمای بیرونی مسجد که به سبک معماری شیروان - آبشرون ساخته شده توسط سنگ‌های زینتی آراسته شده و گچبری این مسجد نیز به نحو هنرمندانه‌ای، زیبایی‌های هنری، هارمونی و هماهنگی خاصی را در معماری مسجد به وجود آورده است.

وی افزود: دورتادور گنبدهای اصلی به ارتفاع 65 متر و گنبد جنبی به ارتفاع 35، آیات نورانی قرآن کریم نوشته شده است. کف این مسجد بزرگ نیز با هنر ایرانی آذین شده و فرش بزرگ و یک‌تکه آن در ایران و توسط هنرمندان کاشان بافته شده و یادگار ایرانیان در این مسجد است.

حاج صابر حسنلی گفت: رئیس‌جمهور پاکستان اولین رئیس کشور و سفیر ایران اولین سفیری است که از این مسجد بازدید کرده‌اند.

وی همچنین به روابط خوب دو کشور برادر و همسایه ایران و آذربایجان و مشترکات فراوان فرهنگی معنوی بین دو ملت اشاره و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های فی‌مابین در زمینه‌های دینی و فرهنگی بیش از پیش گسترش یابد.

رئیس اداره مسلمانان قفقاز به اقدامات کشورش در احیای مساجد و تقویت مراکز دینی در سال‌های اخیر نیز اشاره کرد و این سیاست را با دوام دانست.

سفیر کشورمان نیز در این دیدار ضمن تبریک اعیاد مبارک رجب و سالروز ولادت حضرت علی (ع) به مردم آذربایجان، از توجه دولت آذربایجان به بازسازی مساجد و امامزاده‌های این کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: همکاری‌های خوبی هم‌اکنون بین دو کشور در زمینه‌های مختلف وجود دارد.

در این بازدید، سفیر کشورمان یک جلد کلام‌الله مجید نفیس که به زبان آذری هم ترجمه شده است، به امام جماعت مسجد حیدر اهدا کرد.

انتهای پیام

کد N808170

وبگردی