آفتاب
/اعتکاف؛ هدیه الهی/

یک کارشناس مذهبی: اندیشیدن و تعقل از مهمترین فواید اعتکاف است

یک کارشناس مذهبی: اندیشیدن و تعقل از مهمترین فواید اعتکاف است

یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از فواید اعتکاف و معتکف شدن اندیشیدن و تعقل کردن است.

یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از فواید اعتکاف و معتکف شدن اندیشیدن و تعقل کردن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، حجت‌الاسلام مراد هادیان در جمع خبرنگاران، افزود: زمانی‌‎که انسان دور از هیاهو و مسائل دنیایی و هم‌زمان با خواندن قرآن و و مفاتیح‌الجنان تفکر و تعقل می‌کند، اندیشه او بیشتر در مسائل مذهبی است.

وی یکی‌ از بخش‌های وجودی انسان را عبادت دانست و اظهار کرد: عبادت برای تأمین نیازهای روحی و روانی انسان است که بخش‌های مختلفی مانند نماز، روزه و حج دارد.

این کارشناس تصریح کرد: اعتکاف در لغت به‌معنای گوشه‌نشینی و در اصطلاح فقهی و شرعی ماندن چند روز در مسجد جامع مانند مسجدالنبی، مسجدالحرام، مسجد کوفه و بصره است.

هادیان اضافه کرد: خداوند در آیه 125 سوره بقره فلسفه اعتکاف را بیان می‌کند و می‌فرماید «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّی وَعَهِدْنَا إِلَی إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ؛ و چون خانه کعبه را برای مردم محل اجتماع و جای امنی قرار دادیم و فرمودیم در مقام ابراهیم نمازگاهی برای خود اختیار کنید و به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف‏ کنندگان و معتکفان و رکوع و سجود کنندگان پاکیزه کنید».

وی گفت: خداوند در این آیه به دو تن از پیامبران خود فرمان می‌دهد که خانه خدا را برای معتکفین آماده کنند و این‌که در این آیه لفظ معتکف آمده است یعنی در آن زمان نیز اعتکاف وجود داشته است اما مانند امروزه نبوده است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اعتکاف دارای فوایدی برای معتکفین است، افزود: یکی از فواید اعتکاف و معتکف شدن اندیشیدن و تعقل کردن است چراکه زمانی‌که انسان دور از هیاهو و مسائل دنیایی و همزمان با خواندن قرآن و و مفاتیح‌الجنان تفکر و تعقل می‌کند، اندیشه او بیشتر در مسائل مذهبی است.

هادیان با اشاره به اینکه یکی از فواید اعتکاف توبه کردن است، اظهار کرد: انسان در کارهای روزمره دچار گناه می‌شود و این درحالی است که در ایام اعتکاف وسیله‌ای فراهم می‌شود که انسان توبه کند و حضور در مسجد باعث می‌شود انسان بدون این‌که به‌دنبال مسائل دنیایی باشد توبه کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از فواید اعتکاف نشستن در مسجد برای عبادت است، تصریح کرد: انسان برای نیایش و دعا کردن و به‌طور کلی برای خودسازی به مسجد می‌آید که آثار و برکات زیادی برای او دارد.

وی اضافه کرد: ازجمله این آثار و برکات می‌توان به این نکته اشاره کرد که انسان زمانی‌که به راز و نیاز با خداوند می‌پردازد حالت روحانی و خاصی پیدا می‌کند و همین‌که شیطان حالت روحانی انسان را می‌بیند که به فکر مسائل مادی و دنیایی نیست خود به خود فراری می‌شود.

هادیان گفت: شیخ عباس قمی نقل می‌کند که زمان وضع حمل همسرش بوده پول در خانه نداشته اما مقداری از خمس و زکاتی که مردم داده بودند را در خانه داشت، شیطان از پس وسوسه او برخواست که از پول مردم بردار اما بر نفس خود و وسوسه شیطان غلبه کرد، شیطان شب به خواب او آمد و گفت «زنجیر کلفتی را برای تو آماده کرده بودم اما آن‌را پاره کردی».

این کارشناس مذهبی افزود: انسان با فاصله گرفتن از باطل و حرکت به‌سمت حق می‌تواند زنجیر کلفتی را که شیطان برای او آماده کرده است را پاره کند.

انتهای پیام

کد N808148

وبگردی