آفتاب
آخرین تحولات یمن/

چراغ سبز شورای امنیت برای بمباران یمن/ فریبکاری به سبک آل سعود

چراغ سبز شورای امنیت برای بمباران یمن/ فریبکاری به سبک آل سعود

رای منفی شورای امنیت به طرح روسیه برای آتش بس در یمن و ادامه حملات عربستان سعودی به این کشور از جدیدترین تحولات مربوط به جنگ ۲۰۱۵ یمن محسوب می شود.

شنبه ۲/۱۲ 

۱۲:۱۶ بمباران مجدد استان‌های صعده و صنعاء توسط جنگنده‌های سعودی
جنگنده‌های آل‌سعود امروز شنبه برای چندمین بار طی روزهای اخیر مناطق مسکونی واقع در استان‌های صعده و صنعاء را هدف حملات هوایی قرار دادند.مناطقی در دو استان صعده و صنعاء یمن امروز شنبه هدف حملات هوایی جنگنده های آل سعود قرار گرفت.

این درحالی است که جنگنده های سعودی روز گذشته نیز منطقه «سعوان» در صنعاء را بمباران کرده بودند. به دنبال بمباران این منطقه، ۲۰ غیرنظامی شهید و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند که در میان آنها تعداد زیادی زن و کودک دیده می شوند.

در همین ارتباط، «عبدالغنی العزی» در سخنانی اعلام کرد که میزان خسارت های وارده به ملت یمن و زیر ساخت های این کشور فراتر از حد تصور است.

گفتنی است، حملات هوایی جنگنده های آل سعود به نقاط مختلف یمن که در اغلب موارد، مناطق مسکونی و زیرساخت های این کشور را هدف قرار می دهند، همچنان ادامه دارد.

۱۲:۱۲   اقدام فریبکارانه پادشاه عربستان در کمک به یمنی‌های مقیم این کشور

«سلمان بن عبدالعزیز» که در یک ماه گذشته به فرمان وی هزاران یمنی به خاک و خون کشیده شده‌اند، دراقدامی فریبکارانه دستور داد تا تمامی تدابیر لازم برای بهبود وضعیت اتباع یمنی مقیم عربستان اتخاذ شود.

 پادشاه عربستان امروز شنبه دستور داد تا تمامی تدابیر لازم برای بهبود وضعیت اتباع یمنی در این کشور اتخاذ شود. این درحالی است که عربستان سعودی از حدود ۴۰ روز پیش حملات مرگباری را علیه مردم یمن آغاز کرده است.

در بیانیه دیوان پادشاهی عربستان چنین ادعا شده است: بر اساس درخواست «منصور هادی» رئیس جمهور مشروع یمن و به منظور کمک به ملت دوست و برادر یمن دستورات لازم در خصوص بهبود وضعیت اتباع یمنی مقیم عربستان را صادر کردیم.

در این بیانیه همچنین آمده است: بدین ترتیب کسانی که با مجوز رسمی از دولت قانونی «منصور هادی» در عربستان حضور داشته باشند می توانند از مزایای جدید برخوردار شوند.

۰۶:۰۱   نشست بی نتیجه شورای امنیت درباره یمن

این طرح در حالی تصویب نشد که بحران کمبود سوخت در یمن تلاش های امدادگران برای نجات جان افراد را تهدید می کند.

روسیه درخواست جلسه ای اضطراری را با حضور ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت همزمان با ورود حملات هوایی عربستان سعودی به یمن به هفته ششم خود ارائه کرده بود تا درباره موانع موجود بر سر ارسال سوخت، غذا و دارو تصمیم گیری شود.

در آخرین حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به یمن ۴۷ نفر  در شهر عدن دومین شهر بزرگ یمن کشته شدند. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر درباره کمبود سوخت در یمن هشدار داده و گفته بود که این موضوع می تواند منجر به توقف تمامی فعالیت های امداد رسانی ظرف روزهای آینده شود. پیش از این نیز کمیته بین المللی صلیب سرخ و دیگر سازمان های امدادرسان درباره کمبود سوخت و تاثیر آن بر امدادرسانی در یمن هشدار داده بودند.

در جلسه ای که پشت درهای بسته در شورای امنیت برگزار شد، روسیه طرحی را پیشنهاد داد که خواستار آتش بس فوری جهت فعالیت های بشردوستانه در یمن شده بود و همزمان از طرفین می خواست تا به روند و گفتگوهای سیاسی بازگردند.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل بعد از عدم تصویب این طرح، از آنچه که «بی تصمیمی شگفت آور» در برابر حادتر شدن شرایط انسانی در یمن خواند، انتقاد کرد.

نیروهای مردمی یمن در شهریور ماه سال گذشته دولت عبدربه منصورهادی را سرنگون کردند ولی از ۶ هفته گذشته عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی و با حمایت آمریکا به یمن حمله کرده و منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور ایجاد کرده است.

جمعه 2/11

 

پنجشنبه 2/10 

دوشنبه ۹۴/۲/۷

۱۰:۱۶ فراخوان کمیته انقلابی یمن برای برگزاری تظاهرات ضد حملات سعودی

همزمان با ادامه تجاوز ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان به مناطق مختلف یمن، کمیته انقلابی مردم این کشور با انتشار بیانیه ای خواستار برگزاری تظاهرات گسترده طی عصر امروز و فردا در محکومیت این حملات در صنعا شد.

 این کمیته همچنین خواستار برگزاری تجمعات اعتراض آمیز شهروندان یمنی خارج از این کشور در مقابل سفارت خانه های یمن در اعتراض به ممانعت از بازگشتشان به یمن شد.

۱۰:۰۶ حمله هوایی در استان لحج ۲۰ شهید بر جا گذاشت

جنگنده های عربستان سعودی امروز در ادامه جنایات خود در یمن یک دستگاه اتوبوس در استان لحج را هدف قرار دادند که بر اثر آن دستکم ۲۰ شهروند یمنی به شهادت رسیدند.

این جنگنده ها همچنین مناطق مختلف استان أبین را هدف سه حمله قرار دادند. منطقه «آل عمار» در استان صعده نیز توسط جنگنده های سعودی بمباران شد.

۹:۳۶ حضور گروههای افراطی مصری در صف حامیان منصور هادی در یمن

روزنامه الکترونیکی ایلاف با انتشار خبری از حضور شهروندان مصری در جبهه القاعده و علیه انصارالله خبر داد.

بر اساس این گزارش با وخامت اوضاع امنیتی در یمن و پس از آغاز عملیات نظامی موسوم به طوفان کوبنده به رهبری عربستان به یمن، افراد با تابعیتهای مختلف به سمت یمن گسیل شده و به صف گروههای تروریستی و همچنین گروههای مسلح حامی «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن پیوستند که حضور مصریهایی که دارای تفکر جهادی  هستند در میان این افراد پر رنگ تر به نظر می رسد.

این منبع همچنین اعلام کرد که پس از آغاز عملیات موسوم به طوفان کوبنده دهها نفر از شهروندان مصری به یمن رفتند تا در کنار حامیان هادی با نیروهای مردمی انصارالله بجنگند.

۰۷:۴۸ بمباران مدرسه دخترانه در تعز/ حمله موشکی به استان صعده

شبکه تلویزیونی المسیره اعلام کرد که مناطق «الملاحیظ» و «المنزاله» در استان صعده یمن هدف حمله موشکی و خمپاره ای عربستان سعودی قرار گرفت.

جنگنده های سعودی در ادامه جنایات خود در یمن یک مدرسه دخترانه در شهر تعز را بمباران کردند.

۰۵:۳۷ پیش از حملات عربستان گروه های یمنی در حال رسیدن به توافق بودند

«جمال بن عمر» فرستاده پیشین سازمان ملل در امور یمن گفت حملات نظامی عربستان به یمن عامل بی نتیجه ماندن تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران این کشور بوده است.

وی که تا پیش از کناره گیری اش در هفته گذشته، بر مذاکرات صلح بین گروه های یمنی نظارت می کرد در گفتگو با وال استریت ژورنال عربستان را مسئول وضعیت کنونی یمن دانست. بن عمر تاکید کرد پیش از آن که جنگنده های ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی ها حمله به یمن را آغاز کنند، گروه های درگیر این کشور به یک توافق نهایی نزدیک شده بودند.

۰۰:۰۶ نشست فوری سازمان همكاری های اسلامی برای بررسی پرونده يمن

سازمان همكاري هاي اسلامي با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه اين نشست فوري قرار است در سطح وزراي خارجه كشورهاي عضو اين سازمان برگزار گردد.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: با توجه به اتفاقات انساني و امنيتي كه در سطح كشور يمن در حال رخ دادن است، و اكنون كه عمليات نظامي عليه يمن پايان يافته و عملياتي تحت عنوان «بازگشت اميد» آغاز شده، سازمان همكاري هاي اسلامي قصد دارد نشستي فوري در سطح وزراي خارجه كشورهاي عضو اين سازمان برگزار نمايد.

یک شنبه ۹۴/۲/۶

۱۶:۱۱ اهداف سعودی‌ها از حمله به زیر ساختهای یمن

یک منبع وابسته به وزارت صنایع و تجارت یمن اعلام کرد: هدف از حملات سعودی ها به تاسیسات حیاتی از جمله مراکز صنعتی، تولید و زیر ساختها مانند راه ها، ممانعت از حمل و نقل تجاری و وارد کردن زیان به همه یمنی هاست.

این منبع بیان کرد: بر اثر حملات به تاسیسات حیاتی صنعتی ده ها نفر از کارگران شهید و زخمی شده اند و خسارات مادی زیادی وارده شده است.

به گفته این منبع هدف قرار دادن کارخانه های مواد غذایی با هدف ضربه وارد کردن به همه مردم و کمبود مواد غذایی برای افزایش رنج یمنی هاست. این تجاوز تکمیل زیر ساختهای صنعتی و ایجاد شغل برای بیکاران را با مانع روبرو کرد. تحریم هوایی و دریایی ظالمانه ای که ائتلاف تحت رهبری سعودی ها علیه یمن اعمال کردند در پیچیده تر کردن اوضاع تجاری و صنعتی نقش زیادی داشته است.

این منبع یمنی تاکید کرد: سعودی ها به شرکت های خارجی فشار وارد می کنند که با یمنی ها فعالیت نکنند و به سبب کینه دیرینه نسبت به یمنی ها کشتی تجاری که به یمن می آیند به مکانهای دیگر هدایت می کنند.

۱۵:۵۳ پاداش گرانبهای بن طلال برای خلبانان کودک‌کُش در یمن

در حالی که خلبانان جلاد سعودی مردم یمن را آماج حملات خود قرار داده و می دهند و از هیچ جنایتی فروگذاری نمی کنند شاهزادگان مغرور و ثروتمند سعودی که عیش و نوش و خوشگذارنی بخش اعظم زندگی ننگین آنها را تشکیل می دهد سرمست از کشتار غیر نظامیان و زنان و کودکان هستند.

یکی از این شاهزادگان ولید بن طلال در صفحه تویتر خود پس از اعلام پایان عملیات موسوم به طوفان قاطعیت نوشت: به رهبران حکیم مان به سبب موفقیت عملیات «طوفان کوبنده» شروع عملیات بازگرداندن امید تبریک می گویم. به پاس مشارکت صد خلبان سعودی در این عملیات که باعث افتخار من است صد خودرو بنتلی به آنها هدیه کنم.

این حاتم بخشی شاهزاده سعودی گرچه به مذاق برخی مزدوران و نوکران وی خوش آمد و به تعریف و تمجید از آن پرداختند اما یمنی ها را جریحه دار کرد.

یکی از یمنی ها در واکنش به این اقدام ولید بن طلال نوشت: صد خودرو بنتلی برای صد خلبانی که یمن را ویران کردند و دریغ از یک آمبولانس برای فعالیت در بیمارستان هایی که سعودی ها آنها را ویران کردند.

یکی دیگر از یمنی ها نوشته است: منزل من گرچه ویران شده است اما روحیه ام قوی تر از سعودی هاست.

یک اردنی این اقدام شاهزاده بن طلال را نشانه بی ارزش بودن جان انسان ها نزد آل سعود دانسته است.

۱۴:۲۵ بمباران استان های تعز و حجه/ ۱۰ شهید و دهها زخمی

جنگنده های متجاوز عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی روستای «الرکب» در استان تعز را بمباران کردند.

در این حمله دستکم ۸ شهروند یمنی شهید و شماری زخمی شدند.

جنگنده های سعودی همچنین مناطق مختلف استان حجه را هدف حملات خود قرار دادند که بر اثر آن دو نفر شهید و ۹ نفر نیز زخمی شدند.

۱۳:۲۱ حمله جنگنده‌های سعودی به فرودگاه بین‌المللی عدن

به دنبال حملات جدید جنگنده های سعودی به منطقه آل العامری در استان صعده دو غیر نظامی زخمی شدند.

از سوی دیگر جنگند های سعودی فرودگاه بین المللی عدن را مورد هدف قرار دادند که یک فروند هواپیمای مسافربری بر اثر این حملات در آتش سوخت.

چند منطقه در استان شبوه یمن نیز مورد هدف حملات هوایی عربستان قرار گرفت.

منابع یمنی همچنین از پیشروی ارتش و نیروهای مردمی یمن در استان مارب علیه تروریستهای القاعده خبر دادند.

۱۲:۱۲ جنگ یمن عامل افزایش تنشها در خاندان آل‌سعود/بی‌کفایتی «ملک‌سلمان»

روزنامه فلسطینی المنار به نقل از منابع نزدیک به «طلال بن عبدالعزیز» برادر پادشاه عربستان اعلام کرد که اختلافات شدیدی میان ارکان نظام آل سعود وجود دارد که طلال این اختلافات را عامل انحلال نظام آل سعود در آینده می داند.

 طلال بن عبدالعزیز همچنین ملک سلمان را فردی ناتوان و بی کفایت در اداره امور کشور توصیف کرده است.

وی «محمد بن سلمان» پسر ملک سلمان و وزیر دفاع و همچنین «محمد بن نایف» ولی ولیعهد عربستان را نیز فردی بی کفایت و فاقد توانایی و شایستگی در اداره امور دانسته و پیش بینی کرده است که میان این دو در آینده ای نزدیک درگیری سختی به وقوع بپیوندد.

این منبع همچنین اعلام کرد که طلال پیش از آغاز عملیات طوفان کوبنده و حمله عربستان به یمن، به پادشاه عربستان در این خصوص هشدار داده بود که هر تجاوزی به یمن به اختلافات داخلی در خاندان آل سعود دامن خواهد زد.

وی همچنین یمن را به عنوان خطری برای امنیت و استقرار عربستان اعلام و به ملک سلمان توصیه کرده بود پیش از هرکاری از جدیت پاکستان و مصر در مشارکت در جنگ علیه یمن مطمئن شود.

 وی ضمن انتقاد از مصر و پاکستان، اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در تحریک ملک سلمان در جنگ زود هنگام علیه یمن نقش داشت.

طلال همچنین از اختلافات گسترده میان فرزندان «ملک عبدالله» پادشاه پیشین و فرزندان ملک سلمان و محمد بن نایف اظهار نگرانی کرده و اعلام کرد که پسران ملک سلمان در حال حاضر خطری برای همه خاندان آل سعود محسوب می شوند.

۱۰:۴۶ درگیری در مرز عربستان/ بسته شدن گذرگاه الودیعه در مرز یمن

مقامات سعودی گذرگاه الودیعه را در مرزهای یمن واقع در منطقه نجران مسدود کردند.

این منبع همچنین از درگیری میان نیروهای مردمی یمن و مرزبانان سعودی در منطقه مرزی جازان خبر دادند.

پایگاه یمن الان نیز از وقوع درگیریهای مشابه در منطقه مرزی حرض میان قبایل یمنی و مرزبانان سعودی خبر داد.

بر این اساس این درگیریها تاکنون ادامه دارد و گزارشی از شمار تلفات و زخمی های این درگیری در دست نیست.

۱۰:۳۴ عذر بدتر از گناه سعودیها در توجیه حمله به یمن

«احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان در گفتگوی تلفنی با شبکه ماهواره ای «القاهره و الناس» اعلام کرد که عملیات موسوم به طوفان کوبنده به درخواست «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن صورت گرفته بود و پایان این عملیات نیز به درخواست هادی بوده است.

این در حالی است که العسیری هادی را رئیس جمهوری رسمی یمن نامید و با ارائه اظهارات فوق قصد داشت تا تجاوز عربستان را به یمن که ظرف یک ماه گذشته حدود چهار هزار شهید و زخی برجا گذاشته است را یک اقدام مشروع و قانونی جلوه دهد.

حال آنکه هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن اختیارات قانونی در عرصه سیاسی و نظامی یمن ندارد و صلاحیت خود را در این عرصه از دست داده است.

حملات بی هدف جنگند های ائتلاف در حالی منجر به شهادت غیر نظامیان یمنی و تخریب ساختارهای شهری این کشور می شود که هادی همچنان در ریاض به سر برده و پیوسته در دیدار با مقامات سعودی از حملات وحشیانه ائتلاف به یمن قدردانی می کند.

۹:۱۶ تظاهرات گسترده مردم بحرین در همبستگی با مردم یمن

شهروندان بحرینی در شهرهای مختلف این کشور با برگزاری تظاهرات گسترده علیه ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان حمله به مناطق مختلف یمن را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات با در دست داشتن پلاکاردهایی ضمن محکوم کردن تجاوز به یمن بر همبستگی خود با مردم این کشور تاکید کردند.

شهروندان بحرینی شرکت کننده در این تظاهرات همچنین با سر دادن شعارهایی توطئه های صهیونیستی- سعودی را علیه ملتهای مسلمان و آزاد را محکوم به شکست عنوان کردند.

عملیات نظامی عربستان به همراه برخی کشورهای عربی به یمن موسوم به طوفان کوبنده از ششم فروردین ماه سال جاری آغاز شد و  از چهارشنبه هفته گذشته تحت عنوان عملیات موسوم به بازگشت امید همچنان ادامه دارد.

۸:۵۹ عربستان گذرگاه الودیعه در مرزهای یمن را بست

نیروهای مرزی عربستان سعودی با حوثی ها در منطقه مرزی «جازان» درگیر شدند.

مسئولان سعودی از بیم درگیری ها گذرگاه «الودیعه» در مرزهای یمن واقع در استان شروره در منطقه نجران را بستند.

۸:۴۸ پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز آسمان صنعاء

منابع امنیتی یمن اعلام کردند که هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز آسمان صنعاء پایتخت یمن به پرواز درآمد.

به جزئیات بیشتری اشاره نشده است. آمریکا یکی از کشورهایی است که از تجاوز عربستان سعودی به یمن که از ششم فروردین آغاز شده است به شدت حمایت می کند.

فعال مخالف رژيم آل سعود: عربستان در ماجراجویی های نظامی غرق شده است

خانم «مضاوي رشيد» فعال مخالف رژيم آل سعود كه چند سالي است استاد دانشگاه اقتصاد و سياست لندن شده، با انتشار مطلبي در صفحه شخصي اش در تويتر، ضمن انتقاد از آل سعود افزود: ضرب المثل مي گويد «اگر مي خواهي در يك جنگ شكست بخوري بايد در چند جبهه مبارزه كني». عربستان از يكسو خود را درگير رقابت و نزاع با ايران كرده و از سوي ديگر با داعش در جنگ است و اخيرا هم جنگ در جبهه اي جديد بنام يمن را آغاز كرده که نتيجه آن شكست است.

وي در ادامه اين مطلب نوشت: متأسفانه آنها (آل سعود) به جاي تلاش براي بهبود وضعيت داخلي كشور و تقويت جامعه مدني و آزاد كردن زندانيان سياسي و زندانيان آزادي بيان، كشورمان را درگير ماجراجويی های نظامي كرده اند كه ناموفق هم هستند.

مضاوي رشيد افزود: كشيده شدن كشورهای كوچک به طرح سعودی براي تسلط بر منطقه، براي اين كشورها هزينه هنگفتي در پي دارد به طوری که آنها در آينده امنيت اجتماعي شان را از دست خواهند داد لذا مي بينيم كه بحرين به ايالتی از ايالت هاي سعودي تبديل شده است. به اعتقاد این استاد دانشگاه سرنوشت حكومت بحرين به حكومت سعودي گره خورده است. اگر حاكميت اين كشور به درخواست هاي اصلاح پاسخ مثبت مي داد، اكنون كشوري مستقل بود.

فعال مخالف رژيم آل سعود همچنين نوشت: حاكميت كويت نیز به جاي تن دادن به درخواست هاي ملتش، به آغوش رژيم سعودي رفت زيرا فكر مي كرد كه برايش بهتر است. اما قطر هر روز تغيير موضع مي دهد و يک روز با ریاض همراه است و يک روز عليه آن. نمي شود فهميد كه همپيمان سعودي است يا رقيب اين كشور.

خانم «مضاوي رشيد» در پايان مطلبش آورده است: اما امارات متحده عربي در ظاهر دوست عربستان است و در پنهان دشمن اين كشور لذا در يمن و ديگر كشورها هم دوستاني دارد كه مخالف سعودي هستند. لذا امروز مي بينيم كه يک شهروند بحريني يا كويتي مي تواند از حاكميت خودش انتقاد كند اما جرأت انتقاد از عربستان را ندارد. در این میان سلطنت عمان همچنان نقش بازيگر بي طرف و ميانجي را بازي مي كند همانطور كه در گذشته بوده و همين طور هم باقي خواهد ماند.

کد N808075

وبگردی