آفتاب

پرونده ای برای حضور ظریف در نیویورک/ بازتاب گسترده حضور ایران در نشست بازنگری NPT

پرونده ای برای حضور ظریف در نیویورک/ بازتاب گسترده حضور ایران در نشست بازنگری NPT

حضور وزیر خارجه کشورمان در اجلاس دوره ای بازنگری NPT در مقام رئیس جنبش عدم تعهد به سرتیتر اخبار رسانه های مختلف جهان بدل شد.

نشست دوره ای بازنگری NPT در نیویورک آمریکا در حالی برگزار شد که همزمانی آن با مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ سبب حساسیت بیشتر این موضوع شده بود. حتی پیش از آغاز نشست نیویورک هم زمزمه هایی برای دیدار و گفتگوی دکتر ظریف با جان کری شنیده می شد. عباس عراقچی پس از مذاکرات وین در گفتگویی تاکید کرده بود که احتمالا وزرای خارجه ایران و ایالات متحده در حاشیه اجلاس عدم تعهد گفتگویی با یکدیگر خواهند داشت. دکتر ظریف هم به محض ورود به خاک آمریکا تاکید کرد: آمده ایم تا در مورد تعهدات آمریکا بیشتر بشنویم. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین هدف اول سفرش به نیویورک را شرکت در اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته‌ای دانست که بر اساس مقررات آن، هر پنج سال یک‌بار تشکیل می‌شود.

حضور آقای دکتر ظریف در این اجلاس تفاوت ویژه ای با ادوار پیشین آن داشت. چرا که همزمانی ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد و حضور دیپلمات ورزیده ای به نام محمد جواد ظریف و همچنین ادامه داشتن مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ فرصت ویژه ای را در اختیار ایران قرار داده است و این موضوع باعث می شود دکتر ظریف به دنبال اهدافی خاص در نیویورک باشد.

این دور از گفت و گوها در حالی انجام می گرفت که طرح تصویب شده ی «بازبینی توافق هسته ای در کنگره»، در کمیته ی روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در حال تعدیل است چرا که «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا اظهار کرده بود در صورت انجام اصلاح هایی بر روی آن، طرح را خواهد پذیرفت. بر اساس این طرح، توافق جامع احتمالی باید از تصویب کنگره بگذرد. همین موضوع باعث می شود این دور از گفتگوهای ایران و آمریکا مهم باشد.

برخی از کارشناسان همچنین تاکید داشتند که دکتر ظریف از این فرصت ویژه باید در جهت محکوم کردن دخالت های بدون مسئولیت اسرائيل در روندهای هسته ای استفاده کند. پیروز مجتهد زاده در گفتگو با خبر آنلاین تاکید دارد: رژیمی که خود عضو NPT نیست چرا باید به خود اجازه دهد در مورد برنامه هسته ای ایران و نظارت های آن اظهار نظر کند؟

دکتر ظریف در سخنرانی خود به عنوان رئيس تاکید کرد: از همه کشورهای هسته ای می خواهیم که فورا برنامه های خود را در زمینه سرمایه گذاری برای نوسازی و افزایش طول عمر سلاح های هسته ای و برنامه های مربوطه متوقف نمایند. {ظریف در سخنرانی افتتاحیه چه گفت}

احمد شیرزاد استاد فیزیک هسته ای هم در گفتگو با خبرآنلاین از تمام نشدن کار ظریف خبر داد و تاکید کرد ایشان به عنوان دیپلماتی ورزیده و توانمند به عنوان یک سرمایه بین المللی برای ایران شناخته می شوند. {ماموریت آقای ظریف هنوز تمام نشده}

وزیر خارجه کشورمان همچنین در جریان این سفر پرمشغله خود دیداری هم با یوکیا آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی داشت. {دیدار ظریف و آمانو} آمانو در آن ديدار ضمن ابراز خرسندى از همكاريهاى سازنده جمهوری اسلامی ايران با آژانس و همچنين پيشرفتهاى بدست آمده در جريان مذاكرات هسته اى، بر آمادگى وجديت اين نهاد بين المللى براى حل و فصل مسائل و ايفاى نقشي موثر و به موقع تاكيد نمود.

پس از آن حضور وزر خارجه آمریکا در رزیدانس جمهوری اسلامی ایران در نیویورک مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. {نخستین ورود یک وزیر خارجه آمریکا به حوزه تحت فرمان ایران پس از انقلاب}  پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور، آقای ظریف از آغاز تمام وقت نگارش متن توافق از چهارشنبه خبر داد. وزیر خارجه کشورمان همچنین در حاشیه دیدار خود با همتای ژاپنی اشاره کرد: توافق جامع هسته‌ای با اطمینان بخشی آمریکا امکانپذیر است.

علاقه رسانه ها و تحلیلگران برای یافتن مفاد جلسه جان کری و جواد ظریف باعث شد تا جزئیاتی از دیدار وزرای خارجه دو کشور منتشر شود. {در دیدار ظریف و کری چه گذشت} در این دیدار که بیش از ۱۰۰ دقیقه به طول انجامیده نگرانی های ایران در خصوص اقدامات کنگره طرح شده و ظاهرا طرف آمریکایی هم به ایران اطمینان داده که خللی در روند پیشبرد مذاکرات و اجرای توافق نهایی صورت نمی پذیرد.

حضور پررنگ و تاثیرگذار ایران در این دور از اجلاس بازنگری NPT باعث شد بسیاری از تحلیلگران داخلی و بین المللی به تاثیر نقش آفرینی تهران در این مقوله بپردازند. {اجلاس نیویورک، همه چیز تحت تاثیر ایران}

4949

کد N807940

وبگردی