آفتاب

راهپیمایی هزاران معترض به سیاست های ریاضت اقتصادی در شهرهای اروپا

راهپیمایی هزاران معترض به سیاست های ریاضت اقتصادی در شهرهای اروپا

هزاران نفر از شهروندان اروپایی به مناسبت روز کارگر و در اعتراض به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت های خود راهپیمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، پایتخت کشورهای اروپایی روز جمعه شاهد راهپیمایی گسترده در دفاع از حقوق کارگران بود. بر این اساس به مناسبت روز جهانی کارگر هزاران نفر در مسکو، آتن، استانبول و مادرید به خیابان ها آمدند.

در این تظاهرات که در اعتراض به سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت های این کشورها برای صرفه جویی در بودجه، انجام گرفت شرکت کنندگان خواستار توقف سیاست های ریاضت اقتصادی شدند.

در یونان شماری از مقامات دولت سوسیالیست نیز به تظاهرات کنندگان پیوسته و به آنان وعده دادند در مذاکرات خود با مقامات اتحادیه اروپا برای گرفتن کمک مالی، خواسته های کاگران را فراموش نخواهند کرد. تظاهرات روز گارگر در شهر مادرید نیز امسال با حضور شمار بیشتری از شرکت کنندگان نسبت به سال گذشته همراه بود.

در این راهپیمایی، شرکت کننگان خواستار توقف سیاست های ریاضت اقتصادی دولت شدند که باعث شده درصد قابل توجهی از آنان بی کار شوند. در مسکو حدود صد هزار نفر با حضور در میدان سرخ روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. این دومین بار از زمان فروپاشی شوروی است که مراسم مذکور در این میدان برگزار می شود.

این در حالی بود که تظاهرات روز جهانی کارگر در استانبول با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد. طبق گزارش ها پس از بی توجهی تظاهرات کنندگان به ممنوعیت حضور در میدان تقسیم استانبول، پلیس مداخله کرده و با شلیک گاز اشک آور و پاشیدن آب، سعی در متفرق نمودن آنان کرد.

در جریان درگیری های معترضان با نیروهای پلیس دهها نفر بازداشت و دست کم 15 نفر مجروح شدند. گفتنی است در ناآرامی‌های سال گذشته بین معترضان و پلیس استانبول، 8 نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند.

کد N807863

وبگردی