آفتاب

چرا پزشکان از تعرفه های جدید درمان ناراضی هستند؟

چرا پزشکان از تعرفه های جدید درمان ناراضی هستند؟

گفتگوی ویژه خبری شب گذشته درباره تعرفه های جدید پزشکی و درمانی بود. دولت ویزیت پزشکان را افزایش داده، ولی برخی پزشکان می گویند این درصد افزایش کم است و متناسب با نرخ تورم منظور نشده.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در گفتگوی ویژه ساعت 22 و 30 دقیقه شبکه دو سیما در شامگاه 10 اردیبهشت ماه، دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت و دکتر علی نوبخت دبیر مجمع انجمن های علمی پزشکی کشور به صورت حضوری شرکت کردند و دکتر محمد جهانگیری، معاون سازمان نظام پزشکی نیز به صورت تلفنی در بحث مشارکت داشت.



در ابتدای برنامه، آقاجانی درباره روند تعرفه گذاری خدمات پزشکی امسال گفت: باید درباره تعرفه پزشکی یا همه خدمات، همه گفتگو گنند. دولت، کارشناسان و همه نظر می دهند. مهم این است که تعرفه به گونه ای وضع شود که هم کیفیت ارائه خدمت خوب باشد و از سویی، گیرنده نیز از لحاظ مالی محافظت شود. دولت با بررسی های کارشناسی، تصمیم مناسبی امسال گرفت. از یک سو در سال 93 دو ویرایش کتاب "ارزشهای سلامت" منتشر شد و قدم بزرگی برای اصلاح تعرفه ها برای محافظت مالی از مردم و نقش بیمه ها، برداشته شد.



مجری از او پرسید آیا شما انتقادهایی که نسبت به تعرفه های پایین پزشکی از سوی فعالان این صنف می شود را قبول دارید؟
آقاجانی در جواب گفت: این تعرفه گذاری بر اساس توازن است، ادعا نیست قیمتها واقعی است. کار دولت برای سال 93 برای اصلاح تعرفه ها کار بزرگی بوده. جامعه پزشکی نیز دارد همراهی می کند




     گلایه از کمبود درآمد پزشکان درست نیست
     

 




     در این بخش از برنامه، مجری از دکتر نوبخت، دبیر انجمن های علمی پزشکی پرسید آیا به نظر شما بهتر نبود متناسب با تورم سالانه تعرفه های پزشکی را بالا برد؟
 



نوبخت در پاسخ گفت: ما به تبعیت از علی(ع) دنبال عدالت در سلامت هستیم. 20 سال پیش بنده معاون درمان وزارت بهداشت بودم. قانونی گذراندیم که تعرفه های واقعی شود تا سره از ناسره تشخیص داده شود. ولی چرا این کار انجام نشد؟ مسئولان باید به این سئوال پاسخ دهند. مهمترین بهانه، این بود که مقدار پول کافی نیست، در دولت یازدهم خوشبختانه به برکت حضور دولت جدید و بینش شخص رئیس جمهور و وزیر بهداشت و معاون درمان، ما دنبال این بودیم که تعرفه ها را درست اصلاح کنیم.این اتفاق افتاد. و دیگر جامعه اعم از پزشک یا بیمار حق ندارد نارضایتی داشته باشد. پول بزرگی به بخش سلامت آمده و باید درست برنامه ریزی و اطلاع رسانی درستی در این باره شود.



او در ادامه گفت: در برنامه ریزی ذره ای مشکل داریم. باید این مسایل شفاف سازی شود. دولت محترم مقدار زیادی پول در اینب خش آورده. بنده از خدمات دولتی آمدم بیرون چون در بیمارستانها پول به جز تعرفه می گرفتند الان دیگر نباید این مشکل باشد. مسایلی پیش آمده که از حوصله جلسه خارج است. پزشکان بهترین های جامعه هستند و گزینش شده اند. برای دستمزد آنها قرار بود در ابتدا تعرفه ها واقعی شود و هر سال بر مبنای تورم، بالا برود. این تعرفه ها واقعی نشده، در نتیجه هر چه روی تعرفه ها بگذاریم، مایه خراب است و تعرفه گذاری تا ثریا کج  می رود.




     افزایش تعرفه ها در مصوبه شورای عالی بیمه سلامت، بیشتر از میزان فعلی بود
     

 




     دکتر محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی به صورت تلفنی در این بحث شرکت کرد و نقطه نظر خود را گفت.
      او گفت: حرکت خوب و گرانقدری دولت داشته ولی برنامه منسجمی که دیگران داشتند، این است که عدالت را در سلامت بیاوریم و قسمتی از سلامت را در سال 93 انجام شد با همکاری سازمانهای بیمه گر، این عدالت محقق شود.
 



او در ادامه گفت: در شورای عالی بیمه تعرفه های پیشنهادی ما تصویب شد در این شورا همه نمایندگان حضور داشتند. ما از 15 درصد تا بالای 40 درصد افزایش تعرفه ها را پیشنهاد کرده بود. به طور متوسط در بخش خصوصی 14 درصد رشد داشتیم و این رشد در بخش دولتی کمتر بود. به طور متوسط را می شد این رشد را تنظیم کنیم تا به خدمات سرپایی که وعده داده شده بود اختصاص یابد و عدالت نسبی را در جامعه پزشکی داشته باشیم. وعده هایی به متخصصان داده شده بود، گفتیم در سال 93 اتفاق می افتد، مسایلی هم در این راستا اعلام شد. ولی وعده ها محقق نشد.



آقاجانی در پاسخ گفت: شورای عالی بیمه، پیشنهاد تعرفه را به هیات وزیران می دهد و هیات وزیران، این تعرفه ها را تصویب می کند. خوشبختانه مصوبه هیات وزیران به این پیشنهاد نزدیک است. افزایش تمرکز روی خدمات سرپایی بود امسال و رشدی که اتفاق افتاده در همین حوزه است که 15 درصد در تعرفه ویزیت سرپایی داشتیم و رقم حق العمل و پاراکلینیک و آزمایشگاه ثابت است. برنامه وزارت بهداشت برای رشته های داخلی که عمده برنامه و فعالیتشان از ویزیت است را ندارد. سال گذشته نیز توجه ویژه ای شد. در برنامه حمایت از ویزیت، برنامه خاصی طراحی شده بودولی همچنان جا داشت که امسال نیز افزایش داشته باشد.



از او پرسیده شد آیا افزایش تعرفه در رشته های مختلف برای شما قابل قبول است؟



جهانگیری پاسخ داد: از نظر ما این تعرفه ها تعادل نسبی داشت. درباره تعادل مطلق حرف نمی زنیم. اتفاق این بود که تعادل بین متخصصان و عمومی، مناطق برخوردار و توسعه نیافته، وجود داشته باشد. هر سال هیات وزیران جدا تصمیم می گیرد. در کتاب ارزشیابی سلامت، برخی از رشته ها که مغفول مانده بود مانند جراحی های کودکان و ... مورد توجه قرار گرفته است و این نیازمند چند سال تلاش است. در این رشته ها میانگین رشد به مراتب بالاتر از سایر رشته هاست. تمرکز ما روی ویزیتها، معاینه فیزیکی و کلینیکی است.



نوبخت در ادامه گفت: واقعیت این است که برای پزشکی نمی شود دسته ای و بر حسب رشته تصمیم گیری کرد. برخی کشورها این کار را کردند، اما به روز سیاه نشستند. در مملکت ما می گوییم باید شفافسازی باشد. افراد اگر نیاز داشته باشند به درمان، جایگاه های دولتی مراجعه کنند و رایگان استفاده کنند. در بخش خصوصی برای رقابت، آوردن تکنولوژی های جدید، استخدام نیروی مناسب، افراد باید رغبت به سرمایه گذاری کنند و دولت نمی تواند این کارها را به تنهایی انجام دهد. ما می گوییم ضمن اینکه تعرفه گذاری پزشکی دستوری نباید باشد، بی حساب و کتاب هم نباید باشد. با مشارکت سازمانهای مختلف، روال معمولی را داشتیم که ما حاضریم در این حرفه در هر حوزه ای، کمیته رعایت حقوق اعضای صنف و بیماران را تعریف کنیم.



ما می توانستیم کارشناسی کنیم. دولت وارد عمل شد و از خزانه پول برای حوزه درمان آورد. بیمه ها عادت داشتند بگویند پول نداریم و تعرفه ها را پایین حساب کن. دولت الان نباید برود دنباله روی دولتهای قبلی را کند. پول عظیمی را به سیستم درمانی آورده و این نکته مهمی است.




     افزایش درآمد بیمه ها بیشتر از افزایش تعرفه هاست
     

 




     در ادامه بحث مطرح شد که آیا در افزایش تعرفه های امسال جای بیمه ها کجاست؟ مردم در حال حاضر نگرانند مازاد تعرفه های تعیین شده از جیب آنها پرداخت شود؟
 



آقاجانی در پاسخ به این نگرانی گفت: در طراحی تعرفه ها، هیات وزیرات تعادل بین منابع بیمه و تعرفه ها را به وجود آورده. رشد منابع بیمه 14 درصد و رشد تعرفه های 9 درصد است. هماهنگی در این بخش کاملا وجود دارد. در بیمارستان دولتی 6 درصد برای شهروندان و 3 درصد برای روستاییان فرانشیز داریم. الباقی را بیمه ها می دهند. وزارت بهداشت نیز تقبل کرده از منابع خود فرانشیزها را پرداخت کند. این در تعهد وزارت بهداشت است و جای نگرانی نیست.



در ادامه برنامه، مجری از بدقولی برخی از مسئولان وزارت رفاه برای حضور در این برنامه انتقاد کرد و گفت: برای حضور در این نشست، اعلام شد که معاون رفاه وزیر رفاه قرار است بیاید، ولی گفتند نمی آید. آقای نوربخش مدیرعامل تامین اجتماعی هم گفت به ما ربطی ندارد. بیمه سلامت هم گفت آقای مجلسی باید جواب بدهد. ایشان هم گفت من حرفی ندارم و عذرخواهی می کنم. یک نفر را هم از بخش بیمه ها برای همراهی به صورت تلفنی نداشتیم. حتی برخی از پزشکان گفتند تعرفه ها به ما ابلاغ نشده، ما هم به این میزان افزایش اعتراض داریم و اصلا قبول نداریم.



جهانگیری، معاون سازمان نظام پزشکی در این باره گفت: بحثی این است که بار اضافه پرداخت نباید بر دوش مردم باشد و سازمانهای بیمه گر باید بپردازند. این 14 درصد افزایش تعرفه های ویزیت، متناسب با رشد 17 درصد منابع بیمه هاست. بحث دیگر این است که فاصله بین تعرفه بخش دولتی و خصوصی باقی مانده. آنجا (در بخش خصوصی) بیمارها از جیب خود پرداختی زیادی دارند و هنوز تعیین تکلیف برای این نشده. وزیر بهداشت اصرار داشتند که این فاصله ها کمتر شود و مردم بتوانند از خدمات سرپایی خصوصی استفاده کنند. قطعا این فاصله ها هنوز برقرار است.



دکتر آقاجانی معاون وزیر بهداشت نیز درباره بدهی بیمه ها به بیمارستانها گفت: رقم مطالبات بیمارستانها از سازمانهای بیمه گر شناور است. نمی خواهم رقمی را بدهم و معاونت توسعه وزارنتخانه باید این رقم را بگوید. در مقایسه با گذشته اوضاع امسال بد نیست. ما هنوز 4 ماه در پرداختی عقب هستیم.




     بیمه های تکمیلی از وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت تمکین نمی کنند
     

 




     مجری برنامه پرسید: چرا برخی بیمارستانها به بیماران می گویند تا پول ندهی این خدمت را نمی دهیم؟
 



آقاجانی، معاون وزیر  بهداشت پاسخ داد: در بیمارستانهای خصوصی بحث بیمه های تکمیلی و تجاری مطرح است که زیرمجموعه شورای عالی بیمه سلامت نیستند، از جمله مطالبات وزارت بهداشت، نظارت بر اینهاست. اینها تحت مجموعه بیمه مرکزی هستند. سال گذشته بیمارستانهای خصوصی ما پزشکان با این بیمه ها دچار مشکل بودند. قرار بود تفاهم نامه ای بین بیمه مرکزی و بیمه های تجاری و وزارت بهداشت اتفاق بیفتد که این کار اجرایی نشد. امیدواریم سال 94 این تفاهم صورت گیرد.




     لابی گری برای گران کردن خدمات
     

 




     مجری برنامه از دکتر نوبخت پرسید آیا راست است که برخی رشته های پزشکی توانسته اند با لابی گری، افزایش بیشتری در تعرفه های خود داشته باشند؟
 



دکتر نوبخت در این باره توضیح داد: این اتهام وارد کردن است ولی توجیه شدیم برخی رشته ها درآمد بیشتری دارند. این ایرادی ندارد. پذیرایی در هتل و مهمانخانه یک قیمت نیتس. باید بین قالیچه های ابریشمی با گلیم و فرش ماشینی فرق گذاشت. صنف پزشکی در این باره حرف دارد که جایش اینجا نیست. خدمت آقای وزیر عرض کردم ما در نظام پزشکی نگران شکستن حرمت این حرفه هستیم. این صنف، جایگاه رفیعی دارد. دو سال اخیر، آمارهای وحشتناک از درآمد برخی رشته ها گفته می شود که علت دارد. در مقابل دکترهایی هم داریم که یک میلیون و 400 هزار تومان در ماه درآمد دارند. همه مثل هم نیستند. پزشکانی داریم با درآمدهای بسیار پایین.



او توضیح داد: برخی کلیات گفته می شود و اینجا را با کشورهای دیگر مقایسه می کنند. اینها مثالهای خاصی است و زمانی مردم بیچاره، جسدشان برای ترخیص از بیمارستانها با مشکل مواجه می شد. ما در بخش درمان الان نیازمند دولتیم و این کار عظیمی است که دولت کرده و سرمایه گذاری در درمان کرده. در این قسمت، دولت سربلند است و دلمان می خواهد این شیرینی بی خود به کام مردم تلخ نشود.



معاون وزارت بهداشت نیز گفت: سازمان نظام پرشکی همراهی خوبی با شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت داشتند. در 6 ماهه دوم سال گذشته 460 جلسه با 28 انجمن تخصصی پزشکی در ارتباط با موضوعات مختلف برگزار کردیم. این را عرض کنیم همراهی نظام پزشکی با طرح تحول در سلامت بسیار خوب بوده است.



مجری از دکتر جهانگیری، معاون نظارت سازمان نظام پزشکی پرسید: آیا مسئولیت نظارت بر رعایت تعرفه ها را سازمان شما بر عهده دارد؟



جهانگیری در پاسخ گفت: وقتی در شورای عالی بیمه این موضوع مصوب شد، سازمانهای بیمه گر پایه از این موضوع حمایت کردند و سال گذشته خیلی خوب همراهی کردند. ولی در حوزه بحث خصوصی پرداختها خوب انجام نشده و بحث ما در توزیع درآمدی بخش خصوصی مشکل پیدا کرده ایم.



مجری دوباره پرسید آیا نظارت بر اخذ پولهای مازاد و زیرمیزی ربطی به نظارت بر تعرفه توسط شما دارد؟



جهانگیری گفت: با همکاری وزارت بهداشت و رفاه، ستادی در این باره در کلیه استانها تشکیل شده. البته در همه صنوف تخلفاتی هست و اگر گزارشی به سازمان نظام پزشکی رسیده، به طور جدی این سازمان پیگیری کرده و با همکاری وزارت بهداشت مسایل را حل کرده ایم. این بعد نظارتی سازمان است و ما همچنان همراه جامعه پزشکی هستیم.



47231

کد N807583

وبگردی