آفتاب

واکنش دمشق به تغییرات سیاسی در عربستان

واکنش دمشق به تغییرات سیاسی در عربستان

ایسنا نوشت:

مقامات وزارت خارجه سوریه در سخنانی ضمن محکوم کردن اقدامات کشورهای حامی تروریسم "از جمله ترکیه" تاکید کردند سوریه در جنگ علیه تروریسم پیروز و این امر با همکاری همگانی مسیر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: سوریه همواره ثابت قدم بوده و قادر به رویارویی و عبور از این مرحله سخت خواهد بود. این کشور با مقاومت مردمی که تحولات آینده را می‌سازد پیروز خواهد شد.

وی اظهار داشت: ملت سوریه خواهان پایان درگیری‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن هستند، اما اقدامات دشمنان و کینه توزی رهبری سیاسی در ترکیه که در قالب ارائه تمامی امکانات و ارسال افراد مسلح تروریستی به این کشور صورت می‌پذیرد این پیروزی را به تاخیر انداخته است.

وی تاکید کرد: ما در امور ملت ترکیه مداخله نمی‌کنیم و همواره تاکید می‌کنیم که آنها ملتی دوست و برادر برای مردم سوریه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: روابط ما با همپیمانان به ویژه ایران و روسیه استراتژیک است و در تحولات رویدادها تاثیرگذار خواهد بود. این همپیمان، سوریه را در مبارزه با تروریسم و تحقق پیروزی حمایت خواهند کرد.

مقداد با اشاره به اینکه دولت دمشق برای رسوا سازی نیت‌ها و اقدامات کشورهای حامی تروریسم تلاش می‌کند، گفت قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص اوضاع سوریه که شامل محکومیت مستقیم گروه‌های تروریستی می‌شود، بر موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک این کشور در رویارویی با تروریسم دلالت دارد.

از سوی دیگر، وی با اشاره به برخی تغییرات ایجاد شده در هرم قدرت خاندان آل سعود گفت: این اقدام بیانگر درگیری‌های شدید و اختلافات عمیق در داخل این خاندان است.

وی ابراز امیدواری کرد مردم نجد و حجاز به دنبال روش جدیدی در اداره کشورشان که مبتنی بر دموکراسی، حقوق بشر و توزیع عادلانه ثروت است، باشند.

وی در خصوص رایزنی‌های نشست ژنو 3 نیز گفت: سوریه تاکنون در مورد ژنو 3 صحبت نکرده است اما آنچه انجام خواهد شد مذاکرات دو جانبه‌ای است که در جریان آن دولت سوریه از طریق نمایندگان خود دیدگاه‌هایش را در مورد چگونگی اجرای بیانیه ژنو بیان خواهد کرد.

مقداد بر لزوم انجام مشورت‌های ویژه با کشورهای حامی تروریسم تاکید کرد و گفت: بدون قانع کردن آنها به عدم حمایت از تروریستها هیچ دستاوردی محقق نخواهد شد و مذاکراتی که بدون متمرکز شدن به خاتمه تروریسم انجام شود اتلاف وقت بوده و هیچ ارزشی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مشورت‌ها باید با دستاوردهای نشست مسکو همخوانی داشته باشد، گفت: تیم سازمان ملل باید مشورت‌هایش را برکشورهای حامی تروریسم به عنوان راهی برای دستیابی به اهداف سیاسی متمرکز کند.

معاون وزیر خارجه سوریه اظهار داشت کشورهای موسوم به "دوستان سوریه" در عمل به دلیل سهل انگاری رهبران در اتحادیه اروپا و دیگر کشورها شکست خورده‌اند و سوریه مقتدرانه به عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بازگشته است.

از سوی دیگر، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در اظهاراتی با تاکید بر لزوم مبارزه با تروریسم گفت: تروریسم افتی جهانی و خطری برای همه کشورها است. تلاش‌های مبارزه با تروریسم مستلزم همکاری صادقانه همه کشورها است.

وی در ادامه به حمایت‌های تسلیحاتی و آموزشی برخی کشورهای مجاور از تروریسم اشاره کرد.

52308

کد N807443

وبگردی