آفتاب

سناریوی تازه انگلیسی‌ها برای سنگ‌اندازی در مذاکرات هسته‌ای

سناریوی تازه انگلیسی‌ها برای سنگ‌اندازی در مذاکرات هسته‌ای

تسنیم نوشت:

انگلیس در گزارشی به سازمان ملل مدعی شده است یک شبکه ایرانی مرتبط به دو شرکت که در لیست سیاه تحریم‌ها قرار دارند مشغول تهیه تجهیزات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است.

طبق گزارشی محرمانه به سازمان ملل که به رویت رویترز رسیده است انگلیس به هیئت تحریم‌های این سازمان اطلاع داده است یک شبکه ایرانی از طریق دو شرکت حاضر در لیست سیاه تحریم‌ها مشغول تهیه تجهیزات هسته‌ای است.
این ادعا درحالی مطرح شده که ایران و شش قدرت جهانی برای دستیابی به توافق هسته‌ای تا 30 ژوئن فرصت دارند و درحال تهیه چارچوب این توافق هستند.
هیئت تحریم‌های سازمان ملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد: دولت بریتانیا در 20 آوریل 2015 به هیئت اطلاع داد که از وجود یک شبکه تامین و خرید تجهیزات هسته‌ای مرتبط به شرکت فن آوری سانتریفیوژ ایران و شرکت کالای الکترونیک مطلع است.
شرکت کالای الکتریک تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، درحالیکه شرکت فن‌آوری سانتریفیوژ هدف تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا است. این دو شرکت به دلیل ارتباط با فعالیتهای ممنوعه هسته‌ای ایران تحت تحریم قرار دارند.
در سند این هیئت به جزئیات بیشتری از گزارش انگلیس اشاره نشده است. این هیئت اعلام کرد که گزارش جدیدی از اعضای سازمان ملل درخصوص سرپیچی ایران در زمینه تامین و خرید مواد و تجهیزات مربوط به برنامه هسته‌ای دریافت نکرده است.
هیئت تحریم‌های سازمان ملل اعلام کرد: وضعیت فعلی گزارش‌دهی می‌تواند در کل کاهش فعالیتهای خرید ایران را به همراه داشته باشد و یا باعث تصمیم سیاسی برخی کشورهای عضو مبنی بر امتناع از گزارش‌دهی به منظور جلوگیری از هر تاثیر منفی بر مذاکرات پیش رو شود.
هیئت تحریم‌های سازمان ملل همچنین به گزارش برخی اعضای این سازمان (بدون اعلام نام آنها) اشاره کرد که مدعی شده بودند یک شرکت ایرانی اخیرا در صدد خرید کمپرسور و یک قطعه مهم در فرآیند غنی‌سازی اورانیوم بوده است.

5252

کد N807366

وبگردی