آفتاب

گزارش خبرگزاری فرانسه درباره پسر قدرتمند ملک سلمان

گزارش خبرگزاری فرانسه درباره پسر قدرتمند ملک سلمان

واحد مرکزی خبر نوشت:


خبرگزاری فرانسه در گزارشی از ریاض نوشت پسر قدرتمند پادشاه عربستان به سمت ولیعهد این کشور انتخاب شد.

این خبرگزاری نوشت شاهزاده محمد، پسر جوان ملک سلمان که روز چهارشنبه به ‌نفر دوم در سلسله مراتب پادشاهی عربستان منصوب شد، از قدرت زیادی برخوردار است و هدایت جنگ علیه حوثی ها در یمن در همسایگی عربستان را بر عهده دارد. بر اساس بیانیه ای که پادشاه 79 ساله عربستان منتشر کرد شاهزاده محمد بن سلمان، وزیر دفاع سی و چند ساله ، به سبب «توانایی های چشمگیرش که در هر سمتی که عهده دار شد آن را برای همگان آشکار کرد» به عنوان معاون ولیعهد انتخاب شد.

شاهزاده محمد درست چند هفته پس از بر عهده گرفتن فرماندهی نیروهای مسلح عربستان ، با شروع حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری ریاض به حوثی ها در یمن در 26 مارس، عهده دار مسئولیتی سنگین شد. معرفی وی در روز چهارشنبه از «حمایت اکثریت گسترده اعضای شورای بیعت» برخوردار شد که کمیته ای متشکل از 35 نفر از فرزندان و نوادگان عبدالعزیز بن سعود، بنیانگذار پادشاهی سعودی در عربستان است. این شورا در سال 2006 تشکیل شد تا درباره جانشینی تصمیم گیری کند.

شاهزاده محمد همچنین سمت خود را به عنوان رئیس شورای اقتصادی و توسعه، از نهادهای هماهنگ کننده امور اقتصادی، حفظ کرد و به معاون دومی نخست وزیر انتخاب شد. اما او دیگر سمت مهم ریاست دربار را ، که به نوعی دروازه بان پادشاه است، بر عهده نخواهد داشت.

یک دیپلمات غربی قبل از این جابجایی ها گفت :«شاهزاده محمد مردی قدرتمند در عربستان سعودی است. او بر هر کار مهمی که در کشورش اتفاق می افتد نظارت دارد.»

سن دقیق شاهزاده محمد ، که ریشی کاملا تیره دارد، مشخص نیست. تحلیلگران و رسانه های محلی سن های مختلفی برای وی اعلام کرده اند اما هیچ کدام از آنها بالاتر از 35 سال نبوده است. بنابر زندگینامه ای که بنیاد میسک منتشر کرده است ، یعنی همان نهادی که شاهزاده محمد برای توسعه جوانان تاسیس کرده است، او ده سال سابقه خدمت حرفه ای دارد و تا قبل از وارد شدن به عرصه عمومی در تجارت و امور خیریه فعالیت می کرد.

او در سال 2009 به عنوان مشاور ویژه پدرش منصوب شد که آن زمان فرماندار ریاض بود. وی پس از آن از سال 2013 که سلمان به ولیعهدی عربستان انتخاب شد، ریاست دربار را بر عهده گرفت.

در آوریل پارسال شاهزاده محمد به عنوان وزیر مشاور و عضو کابینه انتخاب شد و بعد از آن در 23 ژانویه ، روزی که سلمان در پی مرگ پادشاه قبلی به جانشینی او منصوب شد سمت وزارت دفاع عربستان و ریاست دربار را عهده دار شد.

5252

کد N807009

وبگردی