آفتاب

تجاوز علیه یمن و ارتباط آن با خانه‌تکانی جدید شاه عربستان

تجاوز علیه یمن و ارتباط آن با خانه‌تکانی جدید شاه عربستان

ایسنا نوشت:

دستورات اخیر پادشاه عربستان مبنی بر برکناری مقرن بن عبدالعزیز و تعیین محمد بن سلمان به عنوان جانشین ولیعهد و همچنین برکناری سعود الفیصل بی ارتباط با روند تجاوز این کشور به یمن نیست و ظاهرا ترس از واکنش‌ها نسبت به شکست ریاض در جنگ یمن پادشاه عربستان را به صدور چنین دستوراتی واداشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری العهد لبنان در تحلیلی با عنوان دلایل "پشت پرده دستورات جدید پادشاه عربستان و تغییرات در مهره‌های قدرت آل سعود" نوشت: حاکمان عربستانی همواره نگران تخت پادشاهی خود هستند و آماده‌اند تا برای حفظ آن دست به هر اقدامی بزنند. در واقع کرسی پادشاهی برای آنها مساله‌ای مقدس است که تغییر پذیر نیست.

خاندان حاکم در عربستان تخت پادشاهی را از یکدیگر به ارث می‌برند و در زمانی که احساس کنند خطری متوجه آنهاست دست به تغییرات در حکومت می‌زنند.

اخیرا عربستان با انجام اصلاحاتی در خاندان حاکم این کشور، مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان را برکنار و محمد بن نایف بن عبدالعزیز را به جای وی تعیین کرد. همچنین محمد بن سلمان، پسر خود را به عنوان جانشین ولیعهد به جای محمد بن نایف تعیین و سعود الفیصل را از سمت خود به عنوان وزیر خارجه برکنار و عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا را به جای وی تعیین کرد.

این تغییرات در خاندان حاکم عربستان دلایلی دارد که بی ارتباط با روند تجاوز عربستان به یمن نیست.

فواد ابراهیم، نویسنده و روزنامه نگار عربستانی درباره این تغییرات اعلام کرده است که مواضع مختلف و متضاد در خاندان حاکم عربستان درباره جنگ علیه یمن یکی از دلایل این تغییرات است.

پادشاه عربستان ناچار است عرصه داخلی این کشور را برای مقابله با جنگ در یمن یکپارچه سازد به ویژه اینکه نتوانسته به دستاورد نظامی در این جنگ دست یابد. در واقع ترس از واکنش‌ها علیه شکست عربستان در جنگ یمن پادشاه این کشور را به صدور چنین دستوراتی واداشته است.

این روزنامه نگار عربستانی همچنین از برنامه‌ای خبرداد که متعب بن عبدالله و مقرن به عبدالعزیز را برای ایجاد شورش وآشوب در ریاض علیه سلمان بن عبدالعزیز به دلیل اقدمات یکجانبه‌اش خبر داد که احتمالا به ویرانی خاندان آل سعود منجر می‌شد اما سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در ساعات آخر متوجه این برنامه شد و دستور اعزام گارد ملی به مرز با یمن را برای ممانعت از هرگونه شورشی در ریاض داد.

پادشاه عربستان در واقع تلاش می‌کند تا قدرت را میان خانواده‌های سلمان و نایف محدود کرده و خاندان متعب، پسر پادشاه پیشین را از قدرت دور نگه دارد. وی هر گونه فرصتی را برای رسیدن متعب بن عبدالله به تخت پادشاهی از بین می‌برد و با برکناری مقرن بن عبدالعزیز فرصت دستیابی متعب به قدرت به طور کامل از بین رفت.

به گزارش این روزنامه نگار عربستانی برکناری سعود فیصل از پست وزارت خارجه نیز پیش بینی شده بود اما مساله‌ای که در ذهن نمی‌گنجد این است که فردی غیر از فرزندان فیصل چنین پست مهمی را در اختیار بگیرد و این نشان می‌دهد که سلمان بن عبدالعزیز این بار از روی خواسته‌های شخصی و در اقدام یکجانبه به دلیل دوستی بیشتری که نسبت به الجبیر داشته دست به چنین تغییری زده است.

5252

کد N806965

وبگردی