آفتاب
رئیس کل دادگستری استان تهران:

استفاده از فناوری نوین در فرآیند دادرسی مهم است

استفاده از فناوری نوین در فرآیند دادرسی مهم است

به‌منظور بررسی مشکلات مربوط به سیستم سمپ و سایر خدمات الکترونیکی و راه‌های ارتقاء آن، نشست مشترکی با حضور حجت الاسلام و المسلمین شهریاری معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس آمار و فناوری و جمعی از همکاران وی با غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسماعیلی ضمن تبریک ماه رجب و به ویژه سالروز ولادت باسعادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) در قالب ارائه گزارش اظهار کرد: به طور قطع استفاده از فناوری نوین در فرآیند دادرسی امری مهم و قابل توجه است. با اینکه دادگستری استان تهران با قدری تاخیر از سایر استان ها در جهت راه اندازی سیستم سمپ (مدیریت پرونده‌های قضایی) اقدام کرد، لیکن به محض استقرار آن با تمام توان وارد میدان شده و بحمد الله فعالیت های قابل قبولی ارائه کرده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که این دادگستری با وجود پرونده‌های فوق‌العاده سنگین و پیچیده و کمبود شدید کادر قضایی و اداری که در برخی از حوزه‌های قضایی به صورت بحرانی بروز و ظهور نموده در کسب رتبه کشوری به نظر می رسد خوب عمل کرده است و اخیراً در اثر مساعدت های ارزشمند ریاست محترم قوه قضائیه تعدادی همکار قضایی به دادگستری استان تزریق شده لیکن متناسب با آن سخت افزار لازم ارائه نشده است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: از مشکلات عمده موجود در این زمینه عدم نوسازی سخت افزار های موجود در بیشتر حوزه های قضایی است که به همین جهت موجب بروز معضلاتی شده که کندی سرعت سیستم سمپ از آن جمله است.

اسماعیلی آنگاه تاکید کرد: برنامه اجرایی سال 1394 دادگستری استان تهران به صورت جامع تدوین شده و جهت اجرا به واحدهای قضایی و ستادی ابلاغ گردیده است که بخشی از این برنامه به موضوع مهم آمار و فن آوری اطلاعات اختصاص دارد و امید است با راهنمائی، نظارت مستمر، تامین سخت افزار و برنامه از سوی معاونت آمار و فن آوری قوه قضائیه بتوانیم در این راستا نیز منشاء خدمات ارزشمندی باشیم.

اسماعیلی به برخی مشکلات مطرح در دفاتر خدمات الکترونیکی از جمله عدم کیفیت مناسب اسکن و همچنین هزینه بر بودن تکثیر دادخواست ها و ضمائم مربوطه بعضاً به تعداد زیاد در پرونده های مهم با خواندگان متعدد اشاره نمود و خواستار توجه مسئولین محترم ذیربط به این موارد شد.

در این نشست همچنین حجت الاسلام و المسلمین شهریاری معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری ضمن تشکر از خدمات مهم مدیریت، قضات و کارمندان شریف دادگستری استان تهران اظهار کرد: بحمد الله تاکنون تیم های بازرسی این معاونت از تعداد 12 استان بازدید و گزارشات مربوطه را ارائه نموده اند و در همین راستا طی دو روز اخیر همکاران از برخی از حوزه های قضایی استان تهران نیز بازدید نمودند که نقاط قوت و ضعف موجود را منعکس کردند.

وی ادامه داد: از نظر ما در همه موارد به ویژه مقوله آمار و فن آوری، دادگستری استان تهران در اولویت اول قرار دارد و این مطلب را بارها به محضر ریاست محترم قوه قضائیه حضوراً اعلام کرده ایم. ابتدا دادگستری استان تهران از جهت سیستم سمپ به نحو مستقل عمل می نمود لیکن با تلاش و مساعدت های صورت گرفته در نهایت این استان نیز به سرور مرکزی متصل شد و هم اینک کل کشور به صورت یکپارچه عمل می نماید و چون امکان مقایسه آماری به صورت سراسری مهیا شده ، موضوع آمار به دقت کنترل می گردد و لذا با تخلفات احتمالی می توان به راحتی و با قاطعیت برخورد نمود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: فقط لازم است ریاست کل دادگستری استان در جهت استفاده هرچه بیشتر همکاران قضایی و اداری از سیستم سمپ و سایر خدمات الکترونیکی آنان را به خوبی توجیه کنند تا ان شاء الله این دادگستری بتواند در این رابطه به عنوان الگو در کشور مطرح شود؛ چرا که به واقع هویت دادگستری کشور در دادگستری استان تهران تبلور می یابد.

انتهای پیام

کد N806781

وبگردی