آفتاب

تصمیم آمریکا برای حمایت مالی مستقیم از پیشمرگ‌ها و عشایر سنی عراق + مخالفت مقتدی صدر

تصمیم آمریکا برای حمایت مالی مستقیم از پیشمرگ‌ها و عشایر سنی عراق + مخالفت مقتدی صدر

قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا در تلاشند لایحه تجهیز تسلیحاتی نیروهای پیشمرگ کرد و عشایر سنی عراق به صورت مستقیم و بدون هماهنگی با دولت عراق را تصویب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی ایلاف در خبری نوشت: جمهوری خواهان پارلمان آمریکا خواهان حمایت مالی از نیروهای کرد و عشایر سنی عراق به صورت مستقیم و مسلح کردن آن‌ها بدون هماهنگی با دولت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هستند.

براساس پیش نویس قانون مذکور، مبلغی بین 178 تا 429 میلیون دلار به صورت مستقیم به نیروهای پیشمرگ کرد و عشایر سنی یا دیگر تشکیلات سنی که "ماموریت امنیت ملی" را اجرا می‌کنند، اختصاص می‌یابد.

ناظران پیش بینی می‌کنند که دولت حیدر العبادی به این پیش نویس قانون اعتراض کند.

این پیش نویس قانون شرط می‌گذارد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا و اشتون کارتر، وزیر دفاع این کشور به صورت شفاف بگویند که دولت عراق عضو گیری دیگر اقشار جامعه عراق و زیر چتر نیروهای امنیتی را پذیرفته است تا مجلس نمایندگان آمریکا با پرداخت 715 میلیون دلار برای حمایت مالی از نیروهای عراق در سال آتی مخالف نکند.

پیشتر مقامات آمریکا در سخنانی در مقابل کمیسیون‌های کنگره تاکید کردند که آموزش مجدد نیروهای عراقی با کمک مشاوران آمریکا اهمیت بسیاری برای تشکیل نیروهای قادر به بازپس گیری مناطق گسترده تحت تصرف داعش در عراق دارد.

در صورتی که مجلس نمایندگان آمریکا تاکید مشخصی از وزیران خارجه و دفاع آمریکا در خصوص پیوستن دیگر اقشار به نیروهای امنیتی عراق دریافت نکند 60 درصد اصول پیشنهادی یا 429 میلیون دلار به صورت مستقیم برای "نیروهای پیشمرگ کرد و عشایر سنی که ماموریت امنیتی ملی را اجرا می‌کنند به عنوان گارد ملی سنی عراق" اختصاص می‌یابد.

براساس متن این پیش نویس، این نیروها "یک کشور" به حساب می‌آیند و این گامی است که پیامدهای دیپلماتیک نیز به دنبال دارد و از میان شرط‌هایی که دولت العبادی باید به صورت کامل آن را اجرا کند تا حمایت مالی نظامی از آمریکا دریافت کند این است که به حمایت مالی از نیروهای داوطلب شیعه پایان دهد.

در این جا این ادعا نیز شرط شده است که نیروهای داوطلب شیعه به اقدامات خود علیه اقشار عراقی پایان دهند.

حتی در صورتی که وزرای خارجه و دفاع آمریکا این شرط جمهوری خواهان را اجابت نکنند این پیش نویس قانون 128 میلیون دلار یا 25 درصد از مبلغ پیشنهادی را برای حمایت مالی مستقیم از نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی سنی اختصاص می‌دهد.

در مقابل مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق امروز (چهارشنبه) عنوان داشت: مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم دارد قانونی را در مورد عراق صادر کند که براساس آن هر طائفه‌ای را مستقل از طائفه دیگر قرار می‌دهد و این امر آغاز تصمیم علنی خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمریکا سوء‌ نیت خود را علیه عراق نشان داده است، خواهان پاسخ قاطعانه دولت و پارلمان عراق علیه تصویب این پیش نویس شد.

مقتدی صدر گفت: مردم عراق باید از سرزمین و طائفه‌های خود از طریق محکوم کردن و مخالفت با این تصمیم محافظت کنند و اگر مردم به این امر پایبند نباشند مصیبت بزرگ رخ خواهد داد.

مقتدی صدر تاکید کرد: در صورتیکه این مصوبه از سوی مجلس نمایندگان تصویب شود ما پایبند هستیم که روند ضربه زدن به منافع آمریکا در عراق و حتی الامکان در خارج کشور آغاز شود.

وی تاکید کرد: آمریکا باید بداند که در راستای شعله‌ور کردن اختلاف طائفه‌ای عمل کرده است. اما ما همچنان زمان می‌خواهیم تا این طائفه گری از مسیری که آمده بازگردد.

انتهای پیام

کد N806654

وبگردی