آفتاب

سنایی: بخشی از بی‌ثباتی‌های خاورمیانه، ناشی از تضعیف دولت – ملت‌ها است

سنایی: بخشی از بی‌ثباتی‌های خاورمیانه، ناشی از تضعیف دولت – ملت‌ها است

مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در نشست «هفتادمین سالگرد پیروزی جنگ جهانی دوم، دروس تاریخی گذشته و چالش‌های سیاسی امروز» به ارایه سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این نشست به میزبانی انجمن علوم سیاسی روسیه، در شهر کالینینگراد برگزار شد.

سنایی در این سخنرانی، با توجه به هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد اظهار داشت: اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد هم چنان اصلی ترین دغدغه‌ها و اصلی‌ترین نقاط پیوند دهنده مردمان جهان هستند. البته پس از گذشت هفتاد سال از تأسیس سازمان ملل و با تغییر فضای بین‌المللی و به ویژه ناکارآمدی این سازمان در حل و فصل مسایل بین المللی طی دو دهه گذشته، ضرورت تغییر در این ساختار از سوی بسیاری از اعضای سازمان ملل و بسیاری از دانشمندان حقوق و سیاست بین الملل احساس می شود.

سفیر کشورمان، بر حفظ تعهدات دولت - ملت ها در چارچوب حقوق بین الملل و حقوق بشر دوستانه، به عنوان یکی دیگر از ضرورت های همیشگی حفظ صلح و امنیت بین الملل تأکید کرد و گفت: دلیل بخش قابل توجهی از بی ثباتی های فعلی در خاورمیانه، تضعیف شدن دولت – ملت ها است. دولت های ورشکسته، با خطر افزایش خشونت سیاسی و کیفری؛ فقدان کنترل بر مرزها؛ گسترش خصومت های قومی، مذهبی، زبانی و فرهنگی؛ جنگ های داخلی؛ استفاده از ترور علیه شهروندان؛ نهادها و زیرساختارهای ناکافی یا ضعیف؛ سطح بالای فساد؛ سطح بالای مرگ و کاهش انتظار زندگی؛ کمبود مواد غذایی و احتمال قحطی مواجه هستند.

سنایی همچنین تعهد به خودداری از توسل به تهدید و استفاده از زور را یادآور شد و اظهار داشت: جنگ ها و مناقشات مسلحانه می توانند منجر به تندروی و گسترش افراط گرایی و خشونت و مانع توسعه و رفاه جوامع انسانی شوند. لذا کشورهای عضو سازمان ملل باید در فرآیندهای همکاری مشترک، با چالش ها و تهدیدهایی که صلح و امنیت جهان را به خطر می اندازند، مقابله کنند.

سنایی در ادامه این سخنرانی، بر تقویت نقش نهادهای آموزشی و رسانه ها در افزایش آگاهی عمومی در زمینه صلح‌طلبی و صلح‌خواهی؛ مقابله با تروریسم، خشونت و افراط گرایی؛ جلوگیری از گسترش تفکر‌های غلط و افراطی و ضرورت کنترل و منع اشاعه تسلیحات با نگاه غیرتبعیض آمیز به تعهدات کشورها تأکید نمود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در این سخنرانی، مطالبی نیز در مورد روند رو به افزایش و تقویت همکاری های دو جانبه ارایه نمود و در این زمینه به گسترش روابط ایران و روسیه در حوزه سیاسی، از جمله برای مقابله با گسترش تروریسم و افراط گرایی در خاورمیانه، بیانیه هسته ای سوئیس و چشم انداز دست یابی به توافق هسته ای ایران با گروه 1+5، تصمیم روسیه در مورد رفع تحریم تحویل سامانه ضدهوایی اس300، گسترش همکاری های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه پرداخت و اظهار امیدواری نمود در جهت نزدیکی بیش تر بین این دو همسایه و تأمین صلح و ثبات بیش تر در منطقه، از ظرفیت های همکاری بهره برداری بیش تری انجام شود.

در نشست کالینینگراد، نماینده تام الاختیار رییس جمهور روسیه در منطقه فدرال شمال غرب، رئیس کمیسیون قانون اساسی دومای روسیه، استاندار کالینینگراد، شخصیت های معتبر علمی و دانشگاهی روسیه و اندیشمندانی از کشورهای انگلیس، ایتالیا، اتریش، لهستان، مجارستان، صربستان، استونی، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، هند و چین، در یک برنامه سه روزه به ارایه دیدگاه های خود در خصوص وضعیت روابط بین الملل در هفتادمین سالگرد پیروزی جنگ جهانی دوم پردازند.

در این نشست از مهدی سنایی نیز به دلیل سابقه دانشگاهی ایشان برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمد.

انتهای پیام

کد N806621

وبگردی