آفتاب

قلیچداراوغلو به عنوان اپوزیسیون ترکیه، مواضع‌اش را اعلام کرد

قلیچداراوغلو به عنوان اپوزیسیون ترکیه، مواضع‌اش را اعلام کرد

رهبر حزب اپوزیسیون «مردم جمهوری‌خواه» ترکیه در نشستی با خبرنگاران به سوالاتی درباره برنامه ترکیه، برنامه حزبش برای ادامه رسیدگی به روند صلح کردها، مذاکره با رهبر محبوس حزب «کارگران کردستان ترکیه» موسوم به پ.ک.ک و وضعیت قبرس ترک‌نشین در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی، پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون «مردم جمهوری‌خواه» ترکیه متعهد شد، اگر در انتخابات پارلمانی پیش‌رو پیروز شود به روند صلح با کردها ادامه خواهد داد اما تاکید کرد، وی حزب «مردم دموکراتیک» (حزب حامی کردها در ترکیه) را به عنوان تنها طرف صحبت در این مذاکرات تلقی می‌کند.

وی افزود: حزب «مردم دموکراتیک» با هر کس که بخواهد مذاکره می‌کند. اما شما به عنوان دولت باید با یک طرف مذاکره مشروع سروکار داشته باشید و این طرف گفت‌وگو همان حزب «مردم دموکراتیک» است که به عنوان یکی از بازیگران قانونی زندگی سیاسی ترکیه محسوب می‌شود.

با توجه به درگیری‌های اخیر ارتش و شبه‌نظامیان پ.ک.ک در اوایل آوریل سال جاری میلادی قلیچدار اوغلو گفت: امیدوارم در جریان این انتخابات مشکلات امنیتی وجود نداشته باشد. اما در حال حاضر روندی بر مبنای بی‌اعتمادی وجود دارد. در این روند دو رکن اساسی یعنی دولت و حزب پ.ک.ک حضور دارند اما رکن سوم دیگری هم وجود دارد که یک مشکل اساسی محسوب می‌شود و آن رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور است.

وی همچنین از دولت به خاطر عدم کاهش 10 درصد رای لازم برای ورود به انتخابات ملی که "باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های روند صلح باشد"، انتقاد کرده و گفت: اگر می‌خواهید شاهد جنبش سیاسی کردها در پارلمان باشید باید آستانه 10 درصد رای لازم برای ورود به انتخابات را بردارید.

در همین حال قلیچداراوغلو گفت: قبرس ترک‌نشین یک «کشور مستقل» است و تنها به خاطر اینکه آنکارا از آن حمایت می‌کند بدان معنا نیست که قبرس ترک‌نشین تحت فرمان و سرپرستی ترکیه قرار دارد.

وی در واکنش به جر و بحث رخ داده میان اردوغان و رئیس‌جمهور تازه منتخب قبرس ترک‌نشین درخصوص ماهیت روابط میان دو طرف گفت: ترکیه می‌تواند به بسیاری از کشورها کمک کرده و از آنها حمایت کند اما استفاده از زبانی تند مناسب ترکیه قرن 21 نیست.

انتهای پیام

کد N806610

وبگردی