آفتاب

٢ گياه مقوي اعصاب

٢ گياه مقوي اعصاب

يکي از علل تأثير اسانس رز به عنوان ضدافسردگي و ازدياد فعاليت‌هاي جنسي، افزايش فعاليت‌هاي مغزي است.

دنیای تغذیه: اسانس گل سرخ براي بسياري از مشکلات زنانه مفيد است اين اسانس مقوي عضلات رحم بخصوص در کساني است که رحم‌هاي آنها افتادگي دارد و همچنين در مورد زناني که آمادگي سقط کردن به دليل ضعف رحم در آنها ايجاد مي‌شود. همچنين در مورد تسکين مشکلات قاعدگي، افسردگي و تنش‌هاي عصبي داراي آثار ارزشمندي است. اسانس رز مي‌تواند مانند ويتامين‌هاي گروه B به عنوان پرکورسور هورمون‌ها در بدن قرار گيرد و به نظر مي‌رسد توليد مني را نيز افزايش دهد.

يکي از علل تأثير اسانس رز به عنوان ضدافسردگي و ازدياد فعاليت‌هاي جنسي، افزايش فعاليت‌هاي مغزي است. يکي ديگر از استفاده‌هاي مهم اسانس رز در فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي مربوط به بهداشت و سلامت پوست مي‌باشد. اسانس رز براي همه نوع پوست، بخصوص پوست‌هاي حساس و خشک و پوست افراد مسن بسيار مناسب است. اسانس رز مي‌تواند مقاومت جدار مويرگ‌هاي زير پوست را که به صورت خطوطي قرمزرنگ ديده مي‌شوند، افزايش دهد و اين مشکل را تا حد زيادي درمان کند. البته در اين موارد گاه لازم است ماه‌ها اسانس مورد استفاده قرار گيرد.


طريقه و ميزان مصرف

با توجه به اينکه ميزان اسانس گلاب‌ها متغير و اصولاً مقدار اسانس موجود در آن ها بسيار کم مي‌باشد، عدد معيني از نظر حجم و يا وزني براي مصرف خوراکي و دارويي آن ارائه نشده است.

گلبرگ: مقدار 1 تا 2 گرم گلبرگ را مي‌توان در يک استکان آب ريخته و تا روزي سه نوبت (3 تا 6 گرم) به صورت خوراکي مصرف کرد.

اسانس: هيچ اسانسي را نبايد به طور مستقيم به صورت خوراکي و يا موضعي مصرف نمود. اسانس‌ها بايد به وسيله روغن‌هاي مايع گياهي رقيق شوند. اکثر اسانس‌ها بايد حداقل به نسبت 1 بر 20 رقيق شوند تا عوارض جانبي نداشته باشند.

سميت: گلبرگ، گلاب و اسانس گل سرخ در حد مصرف دارويي و خوراکي داراي عارضه جانبي نمي‌باشد.


مهم‌ترين اثرات گزارش‌شده گلبرگ‌ها و گلاب

ضد اسهال، ضد التهاب، افزايش‌دهنده‌ ميل جنسي، ضدکرم آسکاريس، قابض، ضدنفخ، مقوي قلب، خلط‌آور، ملين، مسهل، مقوي معده، مقوي اعصاب، ضدکرم، ضدزخم و اشتهاآور است.

مواد محلول در آب کاسني داراي خواص تسکين‌دهنده سيستم عصبي مرکزي

و اثرات آنتاگوتيست قهوه و چاي را دارد. به احتمال زياد لاکتوسين و مشتقات

وابسته آن موجب اثرات مسکن کاسني مي‌باشند


گلاب

گلاب يکي از بهترين محصولات جايگزين اسانس رز است که با تقطير گلبرگ‌هاي انواع گل سرخ به همراه آب به دست مي‌آيد. اين ماده جهت سلامت و بهداشت پوست و ضدعفوني کردن چشم بسيار سودمند مي‌باشد. البته نوعي گلاب وجود دارد که سه بار تقطير مي‌شود و به نام «تري پل روزواتر» معروف است که ضدعفوني‌کننده و مقوي بسيار خوبي براي پوست مي‌باشد. همچنين ضدعفوني‌کننده‌اي قوي و مناسب براي چشم است.

گلاب ضدالتهاب، خنک‌کننده و نرم‌کننده پوست مي‌باشد. همچنين داراي خاصيت ضدميکروب و تا حدي قابض است؛ به همين دليل از قديم در فرآورده‌هاي مربوط به پوست از گلاب استفاده مي‌شده است. اسانس رز را نيز با روغن‌هاي طبيعي يا مخلوط با الکل‌ها و يا اسانس‌هاي ديگر گياهان به عنوان فرآورده‌هاي پوستي استفاده مي‌کنند. با وجودي که هميشه در مورد نزديک شدن و تماس اسانس‌ها با چشم هشدار داده مي‌شود، گلاب به عنوان شستشوي چشم و رفع خستگي و تازگي آن مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.


مهم‌ترين اثرات گزارش‌شده

ضد درد، ضد اسهال، ضد اکسيدان، ملين، ادرارآور، کاهش‌دهنده‌ قند خون، مسهل، مهارکننده‌ ليپوکسي‌ژناز، مقوي اعصاب، و ضد کرم است.


کاسني

مواد محلول در آب کاسني داراي خواص تسکين‌دهنده سيستم عصبي مرکزي و اثرات آنتاگوتيست قهوه و چاي را دارد. به احتمال زياد لاکتوسين و مشتقات وابسته آن موجب اثرات مسکن کاسني مي‌باشند. اليگوساکاريدهاي متعدد موجود در کاسني به عنوان پروبيوتيک‌هاي داخلي عمل مي‌کنند که باعث تخميرهاي متعدد در سيستم روده مي‌شوند. اين گونه فعاليت‌هاي ميکروبي در روده اهميت بسيار زيادي براي سلامت سيستم روده‌اي – معده‌اي دارند.

در بعضي نقاط دنيا ريشه و برگ کاسني مانند سبزيجات مصرف مي‌شود. ريشه‌هاي کاسني پس از بو دادن، مانند قهوه براي نوشيدن استفاده مي‌شود. کاسني همچنين مسکن و مقوي قلب است. اينولين و ترکيبات وابسته موجود در ريشه کاسني مي‌توانند از يبوست جلوگيري کنند. از ديگر اثرات مهم کاسني مي‌توان ضد اسهال، ضد سرطان و اشتهاآور بودن آن را نام برد.


طريقه و ميزان مصرف

روزانه 3 تا 5 گرم پودر ريشه در 150 تا 250 ميلي‌ليتر آب ميل شود. همچنين مي‌توان معادل 10 گرم (دو قاشق غذاخوري) از برگ و ساقه و گل کاسني را خرد يا له کرد و با يک ليوان آب به مدت 5 تا 10 دقيقه جوشاند و پس از صاف کردن مصرف نمود. اين جوشانده را مي‌توان با کمي شکر، نبات يا عسل شيرين کرد و روزي يک تا دو نوبت از آن خورد.


عوارض جانبي

تماس با گياه کاسني ممکن است باعث درماتيت شود.


احتياط

افرادي که سنگ کليه دارند بايد با مشورت پزشک از کاسني استفاده کنند.


مهمترين اثرات گزارش شده

ضد باکتري، صفراآور، ضد التهاب، ضدموتاژن، ضدنفخ، مقوي قلب، ملين، مسهل، ادرارآور، هضم‌کننده، شيرافزا، محافظ کبد، کاهش‌دهنده کلسترول، مسکن، تقويت‌کننده معده، تقويت‌کننده اعصاب و کاهش‌دهنده قندخون.
هيچ اسانسي را نبايد به طور مستقيم به صورت خوراکي و يا موضعي مصرف نمود. اسانس‌ها بايد به وسيله روغن‌هاي مايع گياهي رقيق شوند. اکثر اسانس‌ها بايد حداقل به نسبت 1 بر 20 رقيق شوند تا عوارض جانبي نداشته باشند


نکات قابل توجه



1- بهترين ريشه کاسني براي مصرف، ريشه گياه يکساله است، زيرا ريشه در سال‌هاي بعد ضخيم و چوبي مي‌شود.

2- کاسني گونه‌هاي مختلفي دارد که از همه آنها استفاده مي‌کنند. اين گونه‌ها ممکن است از نظر رنگ گل و يا شکل برگها با هم متفاوت باشند.

3- برگهاي کاسني را بايد در تابستان چيد تا هم رشد کافي کرده باشند و هم به گياه آسيب نرسد. همچنين، نبايد همه برگ‌ها را چيد.

4- کاسني را مي‌توان با دانه آن کاشت. زميني که کاسني در آن کشت مي‌شود بايد داراي رطوبت کافي باشد و بهتر است کشت آن در ارديبهشت ماه صورت گيرد.

5- کاسني از قديم در بسياري از نقاط دنيا به عنوان گياهي مفيد براي کبد مشهور بوده است. همچنين، از اين گياه براي درمان قولنج‌هاي کبدي، يرقان، نارسايي‌هاي کبد و به عنوان صفراآور استفاده مي‌کردند و در حال حاضر نيز براي رفع مشکلات کبد مصرف زيادي در جهان دارد.

6- بسياري از اثرات کاسني، بخصوص در مشکلات کبدي، مربوط به ترکيبات سنگيني است که اين ترکيبات در عرق کاسني وجود ندارد و در عصاره و يا فرآورده‌هايي مانند جوشانده آن وجود دارد؛ لذا عرق کاسني موجود در بازار اکثر خواص ذکر شده در اين کتاب را ندارد و بايد از فرآورده‌هاي صنعتي و يا جوشانده آن استفاده کرد.
کد N806606

وبگردی