آفتاب

انتقاد کری از تلاش کنگره برای مانع‌تراشی در توافق هسته‌ای

انتقاد کری از تلاش کنگره برای مانع‌تراشی در توافق هسته‌ای

وزیر امور خارجه آمریکا با انتقاد از تلاش کنگره برای مانع‌تراشی در مذاکرات هسته‌ای، گفت: اگر کنگره توافق را نابود کند هیچ کشوری تحریم‌ها را اجرا نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه بوستون گلوب اظهار کرد: اگر روسیه، چین، آلمان،‌ فرانسه و انگلیس که همگی‌شان برنامه هسته‌ای دارند این توافق را بپذیرند و کارشناسان آنها بگویند این یک توافق خوب است اما کنگره به دلایل سیاسی بخواهد این توافق را رد کند آنها کناره‌گیری خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: اگر آنها از مذاکرات کنار بروند پایان رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد بود.

جان کری تصریح کرد: در این صورت هیچ تحریمی وجود نخواهد داشت چون هیچ یک از این کشورها حاضر نخواهند بود در صورتی که ما یک توافق قابل قبول داشته‌ایم تحریمی را اجرا کنند اما تنها کنگره است که مخالفت می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: در چنین شرایطی آمریکا دیگر قادر نخواهد بود تا کشورهای عضو گروه 1+5 را برای ادامه چنین تلاشی کنار یکدیگر نگه دارد.

وی در این گفت‌وگو که روز یکشنبه انجام شد و متن آن بامداد امروز (چهارشنبه) منتشر شده است، درباره احتمال مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای، گفت: گزینه‌های پیش روی آمریکا این نیست که میان این بسته و یک توافق حتی سخت‌تر یکی را انتخاب کند بلکه انتخاب آمریکا بین یک توافق یا عدم توافق خواهد بود.

کری درباره پیش‌بینی‌اش از زمان باقیمانده تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن، گفت: به طور قطع جزئیاتی که باید تا پایان ماه ژوئن تعیین شوند از اهمیت بسیاری برخوردارند.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تناقض میان متن‌های منتشر شده از سوی ایران و آمریکا در خصوص تفاهم چارچوب به دست آمده در لوزان سوئیس، گفت که زیاد نسبت به این مساله نگران نیستیم چون اگر ما بر این باور باشیم که آنچه توافق کردیم آنچه که باید انجام بدهیم نیست بنابراین توافقی را امضا نمی‌کنیم.

وی افزود: ما 25 سال که زمانی بسیار طولانی است بازرسی‌های روزانه از چرخه کامل سوخت آنها را به دست آورده‌ایم. تمام اورانیوم آنها از معدن تا کیک زرد، تا گاز، تا سانتریفیوژ و تا پسماند.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره ایده افزایش فشار تحریم‌ها بر ایران، گفت: تمام آنچه که من از نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و اعضای جمهوریخواه کنگره و سنا شنیده‌ام این است که تحریم‌ها را افزایش دهید و آنها را به زانو در آورید اما چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

کری در پایان بار دیگر تهدید گزینه نظامی را مطرح و تاکید کرد: اگر ما ببینیم که آنها به سمت سلاح هسته‌ای می‌روند که قطعا می‌توانیم ببینیم قادر خواهیم بود تا ابتدا تحریم‌ها را به جای خود بازگردانیم و فورا سراغ گزینه نظامی برویم.

به گزارش ایسنا، مقامات کشورمان همواره تاکید کرده‌اند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.
کد N806311

وبگردی