آفتاب

دیدار ظریف و موگرینی/ درخواست موگرینی از ایران برای کمک به حل بحران سوریه

دیدار ظریف و موگرینی/ درخواست موگرینی از ایران برای کمک به حل بحران سوریه

ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT در نیویورک دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند.
در این دیدار که در حاشیه نشست بازنگری پیمان منع گسترش (سلاح های کشتار جمعی) موسوم به «ان پی تی» در نیویورک برگزار شد، ظریف و موگرینی درباره موضوع هسته‌ ای و مناسبات ایران و اتحادیه اروپا به گفتگو پرداختند.
در این دیدار، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه و هلگا اشمید، معاون  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست گذاری خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نیویورک گفت: ایران می تواند با رسیدن به توافق نهایی اتمی نقشی مثبت در حل مسائل منطقه ای از جمله سوریه ایفا کند.
به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه نیویورک تایمز، موگرینی گفت:امیدوارم که یک توافق نهایی اتمی با ایران راه را برای اینکه تهران نقشی مهم و مثبت را در حل مسائل مهم منطقه ای از جمله سوریه ایفا کند،باز کند.
وی افزود: من متقاعد شده ام که این موضوع می تواند راه را برای ایفاء نقش های متفاوت ایران در منطقه باز کند و توافق با ایران درباره موضوع اتمی سبب افزایش ثبات و امنیت در خاورمیانه شود.
ایران و قدرت های جهان تلاش می کنند تا ضرب الاجل 30 ژوئن که خودشان تعیین کرده اند به یک موافقتنامه نهایی درباره برنامه هسته ای تهران دست یابند.
ایران و قدرت های جهان دوم آوریل پس از مذاکراتی طولانی در شهر لوزان سوئیس به یک موافقتنامه اولیه دست یافتند که براساس آن تهران توافق کرد فعالیت هسته ای حساس خود را دست‌کم برای یک دهه در ازای پایان یافتن تحریم ها علیه ایران، محدود کند.
اکنون دیپلمات های دو طرف باید جزئیات مربوط به زمان کاهش تحریم ها علیه ایران، آینده برنامه تحقیق و توسعه اتمی ایران  ماهیت دقیق رژیم نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین اینکه تهران اجازه خواهد داشت چه نوع ذخایر اورانیوم را براساس هرگونه موافقتنامه نهایی برای خود حفظ کند، مشخص کنند.



دانلود
کد N806135

وبگردی