آفتاب

وزیر خارجه آرژانتین از عضویت در آمیا انصراف داد

وزیر خارجه آرژانتین از عضویت در آمیا انصراف داد

وزیر خارجه آرژانتین انصراف خود را از عضویت در یک سازمان یهودی سرشناس که سال 1994 هدف بمب‌گذاری قرار گرفت، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هکتور تیمرمان، وزیر امور خارجه آرژانتین در نامه‌ای به «انجمن مشترک آرژانتین- اسرائیل» (Asociacion Mutual Israellita Argentina) (آمیا) از رهبران آن به دلیل مخالفت در تحقیق مشترک با ایران در رابطه با انفجار 1994 در بوئنوس آیرس به شدت انتقاد کرد.

تیمرمان گفت: من از عضویت در سازمانی که زمانی مایه افتخار بود و حال مایه شرمساری ماست، استعفا می‌دهم.

آمیا و برخی دیگر از گروه‌های یهودی آرژانتین، ایران را متهم به دست داشتن در بمب‌گذاری آمیا می‌کنند که 85 کشته برجای گذاشت. آنها با این ادعا که تهران نمی‌تواند مظنونان بمب‌گذاری 1994 را تحویل دهد، با تحقیقات مشترک دو کشور در این باره مخالفت کردند. تشکیل «کمیسیون حقیقت‌یاب» مشترک از سوی کنگره آرژانتین تصویب شد اما پس از آنکه دادگاه آرژانتین آن را مغایر قانون اساسی توصیف کرد، نتوانست کار خود را آغاز کند و هم‌اکنون در دست بازنگری است.

جنازه "آلبرتو نیسمان" که دادستان پرونده آمیا بود، در 18 ژانویه امسال و تنها چند روز پیش از ارائه مدارک به دادگاه در حمام منزلش پیدا شد. وی کریستینا فرناندز دی کرچنر، رئیس‌جمهوری آرژانتین را به "لاپوشانی" پرونده و حمایت از عاملان انفجار آمیا متهم کرده بود. با این حال سیستم قضایی آرژانتین این اتهام‌ها را رد کرد.

انتهای پیام

کد N806042

وبگردی