آفتاب
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش:

هر ناو نیروی دریایی ارتش یک سفارتخانه متحرک است

هر ناو نیروی دریایی ارتش یک سفارتخانه متحرک است

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، نیروی دریایی ارتش می تواند مثل وزارت خارجه نقش سیاسی ایفا کند و به همین خاطر هر ناو ایران یک سفارتخانه متحرک است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نیروی دریایی ارتش، امیر دریادار پیمان جعفری طهرانی روز سه شنبه در جشن روز ملی خلیج فارس در دانشگاه فردوسی مشهد معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: به فرموده رهبری، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران می تواند مثل وزارت خارجه نقش سیاسی ایفا کند و به همین خاطر هر ناو ایران یک سفارتخانه متحرک است.

 وی افزود: علت راهبردی خوانده شدن نیروی دریایی نیز همین است.

وی گفت: تا چندی پیش ناوگروه های جمهوری اسلامی ایران فقط در خلیج فارس و سواحل شمالی دریای عمان حضور داشتند اما با این نگاه راهبردی امروز ناوگروهها در آبهای بین المللی ودر منطقه ای با وسعت یک و سه دهم کل خاک جمهوری اسلامی حضور دارند.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون سی و چهارمین ناوگروه خود را به خلیج عدن فرستاده و تاکنون ۱۸۰۰ فروند کشتی را اسکورت نموده، ۲۹۰۰ کشتی را مورد حمایت قرار داده و در این اسکورتها ۱۷۱ مورد درگیری با دزدان دریایی داشته و دو کشتی را از اسارت دزدان آزاد کرده است.

وی گفت: مسافتی که ۳۴ ناوگروه جمهوری اسلامی ایران طی کرده مساوی با ۲۵ برابر محیط کره زمین است.

وی افزود: افتخار آفرین ترین ناوگروههای ما یکی ناوگروه ۲۴ است که برای اولین بار به اقیانوس آرام وارد شد و به بندر ژان ژیانگ چین رفت، دیگری ناوگروههای ۱۲ و ۱۸ است که برای اولین بار از کانال سوئز عبور کرده و در دریای مدیترانه حضور یافت.

وی اظهار کرد: برای اولین بار ناوگروه ۱۹ جمهوری اسلامی ایران به کشور تانزانیا و بندر دارالسلام رفت و ناوگروه قبلی که ۳۳ بود نیز برای نخستین بار به کشور اندونزی یک سفر دریایی آموزشی - رزمی انجام داد.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: متاسفانه دانش آموزان کشور در کتابهای درسی با دریا آشنا نمی شوند و تنها نیم درصد دانشجویان در دانشگاههای علوم و فنون دریایی تحصیل می کنند.

دریادار جعفری با اشاره به حوزه ژئوپلتیک دریای مکران و اقیانوس هند افزود: این حوزه اخیرا مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و دارای ویژگیهای خاص و برجسته ای است.

وی ادامه داد: ایران به سادگی می تواند آسیای میانه را از طریق دریای مکران به آبهای گرم و آزاد جهان اتصال دهد ضمن آنکه در سواحل مکران خیلی سریع می توان به آبهای عمیق وارد شد و از طرف دیگر اگر به هر دلیلی عبور یا تردد از تنگه هرمز ممکن نباشد ایران می تواند از این سواحل استفاده کند لذا سواحل مکران برای جمهوری اسلامی ایران بسیار راهبردی است.

وی تاکید کرد: حساسیتی که بروی نام خلیج فارس وجود دارد باید بر روی نام سواحل مکران هم بوجود آید.

کد N806039

وبگردی