آفتاب

گلوله‌های پلاستیکی و اسپری فلفل برای سرکوب معترضان در بالتیمور

گلوله‌های پلاستیکی و اسپری فلفل برای سرکوب معترضان در بالتیمور

یک روز پس از بروز ناآرامی‌های وحشتناک در شهر بالتیمور ایالت مریلند آمریکا که پلیس را مجبور به وضع حالت فوق‌العاده و اعمال مقررات منع آمد و شد روزانه کرد، پلیس بالتیمور بار دیگر با استفاده از اسپری فلفل و گلوله‌های پلاستیکی گروهی از معترضان خشمگین به کشته شدن یک جوان سیاهپوست را متفرق کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، کمی بعد از اعمال مقررات منع آمد و شد در ساعت 22 به وقت محلی و 2 بامداد چهارشنبه به وقت گرینویچ پلیس با استفاده از هلی‌کوپتر تعدادی از افرادی را که دست به اعتراض و راهپیمایی زده بودند، متفرق کرد. بسیاری از معترضان در تقاطع بالتیمور غربی که صحنه غارت و ناآرامی روز قبل در پی مرگ "فردی گری" جوان سیاهپوست 25 ساله بود، تجمع کرده بودند.

مرگ این جوان سیاهپوست باعث خشم بسیاری از مردم در آمریکا و به ویژه شهر بالتیمور ایالت مریلند شد. این اتفاق پس از کشته شدن مردان سیاهپوست دیگری در فرگوسن، ایالت میسوری و نیویورک و نواحی دیگر آمریکا در سال گذشته میلادی توسط پلیس رخ داده و همین امر باعث شده تا مردم آمریکا به شدت از رفتار نیروهای امنیتی و پلیس در قبال غیرنظامیان و شهروندان این کشور خشمگین باشند.

در جریان سرکوب و متفرق کردن معترضان در بالتیمور توسط پلیس این شهر، نیروهای امنیتی و پلیس از گلوله پلاستیکی و اسپری فلفل استفاده کردند. البته گفتنی است که در نواحی دیگر این شهر منع آمد و شد برقرار است و پلیس اعلام کرده که تنها برای امور اضطراری و اورژانسی و افرادی که به سر کار می‌روند این منع آمد و شد اعمال نمی‌شود.

استفانی رولینگ بلیک، شهردار بالتیمور کمی پیش از اعمال منع آمد و شد به تقاطع بالتیمور غربی رفته و به معترضانی که در آنجا تجمع کرده بودند گفت تا به خانه‌هایشان بازگردند.

روز دوشنبه و در پی ناآرامی‌ها در بالتیمور مغازه‌های بسیار زیادی غارت شده و ساختمان‌هایی به آتش کشیده شد. همچنین 20 افسر پلیس زخمی شده و مأموران بیش از 250 تن را در نتیجه ناآرامی‌ها در پی مرگ این جوان 25 ساله دستگیر کردند.

معترضان در پی تاریک شدن هوا فریاد می‌زدند "زندگی سیاهان مهم است" و خواستار برقراری عدالت شدند.

قریب به یک هفته پس از مرگ این جوان سیاهپوست که در 19 آوریل 2015 در پی جراحت ستون فقرات در بازداشت پلیس جان باخت، تظاهراتی گسترده‌ و البته صلح‌آمیز در بالتیمور انجام شد. با این حال شهردار بالتیمور در این باره گفت که روز دوشنبه اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از واکنش شدید معترضان و بدتر شدن اوضاع انجام داده است و اعلام کرد: این اقدامی کاملاً براساس ایجاد توازن و تعادل بوده است و ما به دنبال این هستیم تا از بدتر شدن اوضاع و وخامت مشکل جلوگیری به عمل آوریم.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: گارد ملی مواضعی را در سراسر بالتیمور به وجود آورده و صدها داوطلب نیز در حال جمع کردن شیشه‌های شکسته و آثار باقی مانده ناشی از غارت و آشوب چند روز گذشته در این شهر هستند.

گارد ملی با سپرها و خودروهای خود شهرداری را محاصره کرده و در پشت موانعی که ایجاد کرده‌اند ایستاده‌اند تا از برقراری نظم مطمئن شوند.

لری هوگان، فرماندار مریلند نیز پس از بازدید از بالتیمور غربی که خودروها در آن سوخته و شیشه‌های مغازه‌ها شکسته شده، گفت: ما نباید اجازه بدهیم آنچه که در چند روز گذشته در این منطقه اتفاق افتاده بار دیگر تکرار شود. ما به دنبال تامین امنیت و زندگی روزمره به بالتیمور هستیم.

هم‌اکنون هزاران تن از افراد گارد ملی و افسران پلیس در بالتیمور به برقراری و تامین امنیت می‌پردازند. این نخستین‌باری است که گارد ملی از 1968 برای برقراری امنیت به بالتیمور فراخوانده می‌شود. در آن سال در پی ترور مارتین لوترکینگ، انقلابی آمریکایی تمامی مناطق اطراف بالتیمور به خشونت کشیده شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز مرگ مردان سیاهپوست در ایالات متحده را به دست پلیس یک بحران مداوم خواند و تاکید کرد که هیچ توجیهی برای خشونت‌ها در بالتیمور وجود ندارد و آشوبگران مجرمانی هستند که مجازات می‌شوند.

وی افزود: آنها معترض نیستند و بیانیه صادر نمی‌کنند بلکه به غارتگری می‌پردازند.

آنتونی باتس، کمیسیونر پلیس بالتیمور درباره ناآرامی‌ها و خشونت‌ها در این شهر گفت: آنها ما را سردرگم و ناراحت کرده‌اند. ما باید منابع و نیروی بیشتری برای مقابله با آشوبگران داشته باشیم. همچنین تخمین درستی از خسارات وارده به شهر اعلام نشده است.

سخنگوی گارد ملی مریلند نیز گفت: 2000 تن از اعضای گارد ملی در سرتاسر روز در شهر مستقر شده و این تعداد می‌تواند به 5000 نفر نیز افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از مقام‌های گارد ملی میرلند ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که نیروی بیشتری را به شهر اعزام کنیم تا به گشتزنی در خیابان‌ها و تامین امنیت جانی و مالی مردم بپردازند.

پلیس ایالتی مریلند نیز گفت که خواستار 500 نیروی پلیس دیگر از مریلند برای استقرار در بالتیمور است.

انتهای پیام

کد N805999

وبگردی