آفتاب

نامزدهایی که سودای نمایندگی دارند روی چه شهرهایی حساب باز کرده اند؟

نامزدهایی که سودای نمایندگی دارند روی چه شهرهایی حساب باز کرده اند؟

با اینکه هنوز چندماه تا انتخابات مجلس آینده باقی مانده است اما بسیاری از گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب فعالیت خود را برای حضور در این انتخابات در شهرهای مهم و تاثیرگذار کشور آغاز کرده اند.

عبدالله احمدی : مسئولان دولتی که سودای نمایندگی دارند نیز یا استعفا داده و یا در اندیشه استعفا به سر می برند تا کم کم جلسات انتخاباتی و ستاد های خود را در استان ها فعال کنند چراکه رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور اخرین مهلت استعفای دولتی ها برای کاندیداتوری پارلمان را 28 خرداد اعلام کرده است.

*اصولگرایان به دنبال سازو کار جدید وحدت

تب ورود به مجلس شورای اسلامی و کسب کرسی‌های مجلس دهم مدت‌ها است که اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان را به تکاپو انداخته است به طوری که اصولگرایان ماه‌ها است به دنبال وحدت هستند و چشم به جلسات حضرات آیات یزدی، موحدی كرماني و مصباح يزدي برای رسیدن به وحدت دوخته‌ و موتلفه، پایداری و ایثارگران نیز اولین جلسه مشترک خود را برگزار کرده اند.هرچند که سازوکار وحدت آن ها در انتخابات مجلس نهم با مکانیزم 8+7 خیلی موفق نبود و بعضی از چهره های اصولگرا از فهرست نهایی خارج شدند اما این بار باید دید سازوکارهای جدیدی که آخرین ان نیز مکانیزم 10+20 است، پاسخ گوی نظرات همه طیف های اصولگرایی خواهد بود؟

اصلاح طلبان امیدوار با حضور حداکثری در مجلس دهم

اما همزمان با فعالیت اصولگرایان، اصلاح‌طلبان نیز انتخابات را بسیار جدی گرفته و پس از اینکه زمزمه های حضور محمدرضا عارف در انتخابات جدی شد، اصلاح طلبان نیز به فکر فتح اکثریت کرسی های بهارستان افتاده اند و از همین منظر موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات را به عنوان مسئول شورای راهبردی خود انتخاب کرده اند تا بتوانند بر خلاف مجالس هفتم، هشتم و نهم تعدادی بیشتر و نمایندگان قوی تری رای راهی خانه ملت کنند. کارگزارانی ها نیز طی روزهای گذشته اولین جلسه انتخاباتی خود را در سال 94 با سخنرانی غلامحسین کرلاسچی و اسحاق جهانگیری کلید زده و بر تشکیل مجلسی معتدل تاکید کردند.

 از سوی دیگر نیز صادق خرازی پس از آنکه حزب ندای ایرانیان(نسل دوم اصلاح طلبان) را تاسیس کرد اعضای تیم او بیشتر در حوزه رسانه و فضای مجازی فعال بوده و مشغول به عضو گیری و کادرسازی تشکیلاتی هستند.همچنین از اصفهان نیز خبر می رسد که اصلاح طلبان روی این استان حساب ویژه ای باز کرده اند و در هفته ای که گذشت مرتضی مبلغ با جمع کردن اصلاح طلبان برای انتخابات آتی، بر فعالیت حوزه های انتخابیه با محوریت احزاب تاکید کرده و از تشکیل شورایی در هر استان خبر داده است که این شورا مکانیسم انتخاب نامزدهای استانی و شهرستانی را تعیین خواهد کرد.

وقتی احمدی نژاد یارانش را به خط می کند

از سوی دیگر، محمود احمدی نژاد نیز اولین سفر استانی خود را برای فعالیت گسترده تر در انتخابات آتی از مشهد آغاز  کرده و پس از آن به قزوین رفته و همچنین همزمان با 13 رجب نیز به بابل سفر خواهد کرد.

اگر چه علی اصغر عنابستانی، رئیس ستاد انتخاباتی او در سال های 84 و 88 در خراسان ، انتخاباتی بودن سفر احمدی نژاد به مشهد را بزرگنمایی رسانه ها خوانده و این سفر را زیارتی و به همراه خانواده دانسته اما شواهد و قرائن نشان می دهد که این در این سفر هدف جمع کردن احمدی نژادی های مشهد برای انتخابات نیز مدنظر تیم هوادار دولت سابق بوده است.

احمدی نژاد که خارج از دایره قدرت مانده است تلاش بسیاری را برای بازگشت آغاز کرده است، هرچند که شاید برخی گمانه زنی ها در خصوص احتمال نامزدی شخص وی از حوزه انتخابیه  گرمسار که زادگاه اوست و یا تهران خیلی منطبق با واقعیت فضای سیاسی کشور نباشد اما می توان تلاش و سفرهای انتخاباتی امروز او را زمینه سازی وی برای نامزدی یاران حلقه نزدیک خود و همچنین اعضای کابینه دولت های نهم و دهم در انتخابات مجلس آینده ارزیابی کرد چراکه امروز افرادی همچون حمیدرضا حاج بابایی، صادق محصولی، محمد عباسی، کامران دانشجو، حسن طریقت منفرد و عبدالرضا شیخ الاسلامی در جلسات موسوم به همگرایی اصولگرایان شرکت  دارند و این اتفاق زمانی رنگ واقعیت به خود می گیرد  که در انتخابات مجلس نهم نیز برخی از وزرای سابق دولت احمدی نژاد همچون، محمد مهدی زاهدی، عبدالرضا مصری، محمد سلیمانی، مسعود میرکاظمی مهرداد بذرپاش با حضور در انتخابات،توانستند به پارلمان نهم راه پیدا کنند.

پایداری به دنبال نامزدی جلیلی از مشهد

در این میان قم که به دلیل حضور آیت الله مصباح یزدی در این شهر، پایگاه اصلی طیف موسوم به جبهه پایداری به شمار می‌رود، این روزها مقصد سفر وزیران دولت روحانی برای دیدار با مراجع عظام تقلید شده است و به همین دلیل تحرکات انتخاباتی کمتری در این شهر از سوی منتقدان دولت و یاران احمدی نژاد دیده می شود.

هر چند که در روزهای اخیر، سعید جلیلی، نامزد جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری گذشته و یکی از رقبای حسن روحانی در سال 92 که این روزها به عنوان کاندیدای بالقوه این جریان  از قم یا مشهد مطرح می شود با آیت الله مصبح یزدی دیدار کرده است. البته جلیلی اگر بخواهد از قم نامزد شود باید بداند که با وجود علی لاریجانی، رئیس مجلس کار دشورای در پیش دارد. موضوعی که شیخ جعفر شجونی نیز در گفتگو با یکی از رسانه های به آن اشاره کرده است.بنابراین به نظر می رسد که جلیلی برای کاندیدا شدن از مشهد کار راحت تری داشته باشد.

پدر مسکن مهر در اندیشه نمایندگی در زادگاهش

همچنین تبریز نیز جزء شهرهایی است که فعالیت های علی نیکزاد، وزیر مسکن دولت دهم برای حضور در انتخابات مجلس در این شهر کلید خورده است. از ارومیه نیز خبر می رسد که جلساتی با محوریت انتخابات آتی از سوی مدیران دولت سابق و فعلی در این شهر برگزار شده است.

از طرفی شیراز نیز که پس از حمله گروهی ناشناس به علی مطهری ، نماینده تهران در مجلس در روزهای منتهی به سال 93 خبر ساز شده بود، در فروردین امسال نیز میزبان مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد و مرتضی تمدن، استاندار سابق تهران و همچنین 60 نفر از مدیران دولت دهم بوده است.

حال باید دید که تحرکات انتخاباتی یاران احمدی نژاد، اصولگرایان سنتی، جبهه پایداری و اصلاح طلبانی همچون طیف حامی محمدرضا عارف، صادق خرازی و حامیان دولت یازدهم  در شهرهای کشور به کجا می رسد و آیا این گعده ها و جلسات به حضور جدی تر آن ها در انتخابات خواهد انجامید و سر انجام ، پارلمان دهم شاهد حضور چه ترکیبی از نیروهای سیاسی خواهد بود؟

29220

کد N805980

وبگردی