آفتاب
استاد دانشگاه دلتا النیل مصر در گفتگو با مهر:

جنگ عربستان در یمن به نیابت از آمریکاست/ اهداف دخالت نظامی ریاض

جنگ عربستان در یمن به نیابت از آمریکاست/ اهداف دخالت نظامی ریاض

استاد دانشگاه «دلتا النیل» مصر با اعلام اینکه جنگ عربستان در یمن نیابتی است به تشریح اهداف دخالت نظامی ریاض در یمن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، تجاوز و حملات گسترده هوایی عربستان سعودی و کشورهای متحد آن به یمن و سکوت سازمان های بین المللی در این خصوص و حمایت آمریکا و کشورهای غربی از این اقدام سعودی ها در تضاد آشکار با موازین بین المللی است. هدف از حمله به یمن تحمیل نظم مورد نظر عربستان و حامیان غربی آن است.

در همین راستا گفتگویی با علی ابوالخیر استاد دانشگاه دلتا النیل مصر و معاون رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک «یافا » انجام شده است که مشروح آن در ادامه آمده است:

در موضوع یمن، عربستان مستقیما وارد عمل شده است و با کمک برخی کشورهای عربی و غربی به یمن حمله کرده است، این تجاوز با چه اهدافی صورت می گیرد؟

عربستان سعودی به دو دلیل وارد جنگ با یمن شد: ۱- اجرای طرح آمریکایی - صهیونیستی که به طور کل خواهان تجزیه منطقه است ۲- برافروختن آتش فتنه و جنگ مذهبی میان اهل تسنن و شیعه چرا که اگر این جنگ به وقوع بپیوندد سال ها به طول می انجامد. عربستان در گذشته با تمام توان به استکبار جهانی خدمت کرده است و با قیمت های پایین تر از بازارهای جهانی به کشورهای غربی نفت فروخته است. عجیب است که ریاض در شرایط فعلی ادعا می کند برای احیای مشروعیت در یمن به این کشور حمله کرده است.

عربستان سعودی در حالی چنین ادعایی می کند که حامی مالی و تسلیحاتی تروریست ها در سوریه و عراق است و با صدور فتواهایی که مبنای طائفه ای و قومیتی دارند باعث گسترش پدیده تروریسم در منطقه شده است. توطئه حمله عربستان به یمن با موافقت آمریکا صورت گرفت اما اجرای این توطئه تاکنون نتیجه ای جز کشتار و تخریب نداشته است به طوری که ما شاهد هستیم در پایان دور نخست حملات سعودی ها به یمن که زیرساخت ها در این کشور تخریب شد، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به کشورش بازنگشت، «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری سابق یمن نیز از این کشور خارج نشده است و نه حوثی ها شکست خوردند.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که کشورهای هم پیمان با عربستان سعودی در حمله به یمن همچون پاکستان اکنون مسئله جنگ طائفه ای را درک کرده اند و یا همچون مصر مخالف جنگ زمینی در یمن هستند. بنابراین خروج این کشورها از جنگ با یمن به مثابه شکست توطئه طائفه ای عربستان سعودی است.

یکی از دلایل حمله عربستان سعودی به یمن جلوگیری از شکل گیری نظم امنیتی در خلیج فارس به نفع ایران است، در این باره چه نظری دارید؟

همانطور که گفتم هدف از حمله به یمن برانگیختن جنگ طائفه ای است و این از جمله اهداف آمریکا محسوب می شود، خلیج فارس، دریای عرب و تنگه باب المندب مملوء از کشتی های آمریکایی است و عربستان سعودی محل استقرار پایگاه های آمریکایی است بنابراین جنگ یمن نه برای بازگرداندن قدرت مشروع در این کشور (همانطور که سعودی ها ادعا می کنند) و نه دور کردن حوثی ها از روند سیاسی صورت می گیرد بلکه دارای ابعاد دیگری یعنی محاصره منطقه و برهم زدن امنیت و ثبات آن است. عربستان سعودی به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه است تا آمریکا مستقیما وارد [منطقه] شود. جنگ عربستان علیه یمن جنگ نیابتی است و ریاض به نیابت از واشنگتن وارد چنین جنگی شده است.

آینده یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

آینده یمن باید تنها توسط مردم این کشور و بدون دخالت های غربی و عربی تعیین شود و گفتگو بهترین راه حل بحران یمن است به ویژه اینکه القاعده سالها در این کشور نفوذ دارد و گروه داعش نیز به یمن نفوذ کرده است، بنابراین اگر بحران یمن از طریق گفتگو حل و فصل نشود این کشور به سوی تجزیه پیش خواهد رفت و در واقع باید گفت آینده یمن در دستان مردم این کشور است.

کشورها تنها کمکی که می توانند به یمن بکنند کمک های اقتصادی و اجازه برگزاری گفتگوهای یمنی - یمنی است. در پایان باید گفت عربستان سعودی در حملات هوایی به یمن شکست خورده است و ریاض باید به جای صدور فتواهایی که مورد استفاده گروه هایی تکفیری و تروریستی همچون داعش قرار می گیرد به امور داخلی خود اهتمام بورزد.

گفتگو: سمیه خمارباقی

کد N805856

وبگردی