آفتاب

مهار بیماری بلوط‌های زاگرس و اورس‌های سمنان

مهار بیماری بلوط‌های زاگرس و اورس‌های سمنان

معاون ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری و آموزش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از جلوگیری از پیشروی بیماری در بلوط‌های زاگرس و اورس‌های سمنان خبر داد.

مجید لقمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ سمنان، با بیان این‌که شیوع بیماری در مناطق جنگلی و خصوصاً در بلوط‌های زاگرس و اورس‌های استان سمنان ناشی از تغییرات اقلیمی و در نتیجه‌ تنش‌های ایجاد شده بوجود آمده است، اظهار کرد: همکاران ما در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خوشبختانه بر این بیماری فائق آمده و هم‌اکنون مانع از پیشروی بیشتر بیماری در مناطق جنگلی شده‌اند.

وی ادامه داد: معمولاً گونه‌های مختلف گیاهی متأثر از تنش‌های اقلیمی، با مشکلاتی روبرو می‌شوند که بطور مشخص در سالیان اخیر دو گونه ارزشمند بلوط و اورس با مشکلاتی روبرو بودند که سازمان جنگل‌ها با اقدامات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی که انجام داد مانع از تخریب بیشتر این جنگل‌ها و توسعه بیماری در این مناطق جنگلی شده است.

لقمان‌پور در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات انجام شده در این بخش به ایسنا گفت: سازمان جنگل‌ها با تولید نهال‌های مقاوم و کاشت آنها در عرصه‌های جنگلی آلوده، قطع سرشاخه‌های آلوده درختان و سوزاندن و امحاء آنها و اقداماتی از این دست مانع از پیشروی بیماری در جنگل‌های بلوط شد. هم‌چنین اقداماتی از این دست در مناطق جنگلی اورس در استان سمنان و استان‌های هم‌جوار آغاز شده که قطع سرشاخه‌های آلوده و جلوگیری از خروج شاخه‌های آلوده به دیگر مناطق از جمله آنها است.

معاون ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری و آموزش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این‌که مشکلاتی از این دست در بسیاری از جنگل‌های داخل یا خارج کشور بوجود می‌آید افزود: مشکلاتی از نوع بیماری در بخشی از جنگلهای شمال نظیر خشک شدن شمشادها نیز وجود دارد اما از آنجا که سطح جنگلهای شمال گسترده تر است کمتر به چشم می آید.

این مقام مسوول، وجود ریزگردها و آلودگی‌های زیست محیطی و تغییرات اقلمی را در شیوع اینگونه بیماریها در برخی مناطق جنگلی ایران و از جمله غرب کشور بی تاثیر ندانست و افزود: در همین راستا آن دسته از جنگلهای بلوط که به کانونهای ریزگردها و آلودگیهایی که عمدتا منشاء خارج از کشور دارند، نزدیکتر هستند آسیبها و آلودگیهای بیشتری دیده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه‌های معاونت ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری و آموزش سازمان جنگلهای کشور از هدفگذاری این معاونت برای دو برنامه اجرایی گسترده در کشور خبر داد و اظهار کرد: در همین راستا هفته گذشته کارگاه تسهیل گری مدیریت جامع یا یکپارچه حوضه‌های آبخیز در سطح ملی در یزد برگزار شد که علاوه بر مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط، بسیاری از مردم محلی در این کارگاه که بصورت پایلوت کشوری برگزار شد حضور یافتند.

وی ادامه داد: آموزش تسهیل گری و افزایش سطح کیفی ارتباط مدیران و تعامل با مردم از نکات محوری این کارگاهها است چرا که مدیران در تعامل بیشتر و بهتر با مردم محلی و مشارکت بیشتر آنها می توانند ضمن تسهیل در تصمیم گیری و تصمیم سازی از توان جوامع محلی بیشتر بهره بگیرند.

لقمان پور به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت فرهنگسازی در خصوص منابع طبیعی در دوران دبستان اشاره و خاطرنشان کرد: در همین راستا تاکنون افزون بر 20 هزار دانش آموز در کشور در طرح همیار طبیعت شرکت و آموزش های لازم را دیده‌اند.

این مقام مسوول از برنامه سازمان جنگل‌ها برای افزایش چشمگیر شمار همیاران خبر داد و افزود: در همین راستا تفاهمنامه‌ای با وزارت آموزش پرورش منعقد شده که قرار است با اجرایی شدن آن در جهت توسعه فرهنگ منابع طبیعی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی شاهد شمار همیاران دانش آموز باشیم.

انتهای پیام

کد N805783

وبگردی