آفتاب

اردوغان: برخی قضات ترکیه همچنان از گولن دستور می‌گیرند

اردوغان: برخی قضات ترکیه همچنان از گولن دستور می‌گیرند

رییس جمهوری ترکیه تلاش دو تن از قضات به منظور آزادکردن چند متهم از جمله رییس یک شبکه تلویزیونی این کشور که در پرونده قضائی مقامات وابسته به فتح‌الله گولن موسوم به پرونده "دولت موازی" دخیل هستند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ترندنیوز، رجیب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه پیش از عزیمت به کویت به خبرنگاران گفت: دادگاه‌های جزایی بیست و نهم و سی و دوم استانبول اخیرا از اختیارات خود فراتر عمل کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌ قضات این دادگاه‌ها تا دیر وقت در اتاق‌های خود می‌ماندند و در را به روی خود قفل می‌کردند و این کار به هیچ وجه قابل درک نیست. این نشان می‌دهد که برخی ارتباطات چقدر برای ترکیه خطرناک است.

اردوغان این اقدامات را کاملا غیرقانونی و غیرمشروع خواند. وی با اشاره به فتح الله گولن، روحانی ترک مستقر در پنسیلوانیای آمریکا تاکید کرد:‌ این قضات از پنسیلوانیا دستور گرفته‌اند. اعضای این سازمان(وابسته به فتح الله گولن) تاوان کارهای خود را خواهند داد. کشور ما بی‌حساب‌وکتاب نیست. همه آن‌ها از اول تا آخر تاوان کار خویش را پس خواهند داد.

به دنبال این اظهارات رییس جمهور ترکیه، کمیته عالی قضات و دادستان‌های ترکیه اعلام کرد، دو قاضی دخیل در پرونده "دولت موازی" تا زمان پایان تحقیقات علیه آن‌ها تعلیق خواهند شد.

پلیس ترکیه در تاریخ 14 دسامبر علیه چند تن از دست‌اندرکاران ارشد رسانه‌ها و افسران پلیس در 13 استان ترکیه به اتهام ارتباط با "دولت موازی"، اصطلاحی که اردوغان برای شبکه افراد مرتبط با فتح الله گولن استفاده می‌کند، دست به عملیات زده و ده ها تن از آنها را دستگیر کرد.

روز شنبه مصطفی باسر، قاضی دادگاه جزایی سی و دوم استانبول تلاش کرد تا "هدایت کاراجا"، رییس گروه رسانه‌ای "سامان یولو" و 75 تن دیگر شامل چند مقام پلیس را که در پرونده "دولت موازی" دخیل هستند آزاد کند.

انتهای پیام

کد N805663

وبگردی