آفتاب
معاون سیاسی وزیر کشور خبر داد

تایید صلاحیت هشت نفر از اعضای هیأت موسس حزب اتحاد ملت ایران

تایید صلاحیت هشت نفر از اعضای هیأت موسس حزب اتحاد ملت ایران

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: هیأت موسس حزب اتحاد ملت ایران با هشت نفری که تائید شده اند می تواند این حزب را تشکیل دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مقیمی درجمع خبرنگاران درباره جلسه با دبیران احزاب اظهار کرد: این سومین جلسه ای بود که با دبیران احزاب در وزارت کشور داشتیم.

وی ادامه داد: ان شاء الله جلسه بعدی هم با حضور کل احزاب و در حضور وزیر کشور برگزار خواهد شد. در این جلسات نظرات دبیران کل بیشتر احزاب را راجع به تحزب دریافت کردیم تا ببینیم چه طور می توانیم خدمات و پشتیبانی هایی را برای احزاب انجام دهیم. چون امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم از الان باید برای اینکه احزاب فعال تر شوند و فعالیت های سیاسی خود را بیشتر انجام دهند ما هم باید زمینه ها را فراهم کنیم.

وی افزود: احزاب باید بتوانند نقطه نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کنند تا در وزارت کشور با جمع بندی این نقطه نظرات بتوانیم پشتیبانی خود را از احزاب داشته باشیم.

مقیمی همچنین درباره بحث فعال شدن خانه احزاب گفت: نمایندگان احزاب پیگیر هستند تا این انجمن صنفی فعال شود . خیلی از فعالیت هایی که الان احزاب توقع دارند که دولت برای آن‌ها انجام دهد می تواند توسط همان خانه احزاب صورت گیرد. همچنین امنیت جلسات احزاب و پشتیبانی از فعالیت های قانونمند آن‌ها از خواسته های احزاب است و ما به عنوان وزارت کشور وظیفه داریم از فعالیت های آن‌ها حمایت و پشتیبانی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت:‌ هم ما و هم شورای نگهبان از این مسئله استقبال می کنیم اما تا حدی که امکانات اجازه دهد این کار صورت خواهد گرفت.

معاون سیاسی وزارت کشور درباره جلوگیری از فعالیت های فصلی برخی از احزاب تاکید کرد:‌ هیچ محدودیتی برای احزاب برای اینکه در طول سال فعالیت کنند وجود ندارد و احزاب طبق مرام نامه و اساسنامه خود فعالیت های خود را انجام می‌دهند. بعضی از فعالیت های احزاب را ما می بینیم که در زمان انتخابات است اما بقیه فعالیت های آن‌ها مثل نشست ها و مجامع چون در خیابان دیده نمی شود این طور به نظر می رسد که احزاب تعطیل هستند درحالی که احزاب در طول سال فعالیت می‌کنند ولی در طول انتخابات فعالیت هایشان دیده می‌شود.

وی در واکنش به اینکه شنیده می‌شود برخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی برای گرفتن مجوز حزب درخواست داده اند بیان کرد: درباره تشکیل هر حزب جدیدی درخواست هایی به وزارت کشور می آید و باید تائیدهای را از سازمان ذیربط اخذ کنیم و پس از آن پرونده های تکمیل شده را در کمیسیون ماده 10 احزاب بررسی کنیم و اگر کمیسیون تشخیص داد که احزاب می توانند حزب تشکیل دهند مجوز داده خواهد شد و گرنه با تشکیل حزب مخالفت خواهد شد.

مقیمی همچنین در باره رد تعدادی از اعضای هیأت موسس حزب اتحاد ملت ایران یادآور شد: برای این حزب 15 نفر درخواست داده بودند که وزارت اطلاعات با 7 نفر آن‌ها موافق نبود و این هفت نفر رد شدند، اما برای تشکیل یک حزب حتی سه نفرهم می توانند به عنوان هیأت موسس حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: ما وقتی در مورد احزاب صحبت می کنیم کمیسیون ماده 10 احزاب تائید می‌کند که به افرادی مجوز داده شود یا نشود اگر افرادی که به عنوان هیأت موسس معرفی می شوندصلاحیت شان توسط دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات تائید شود، تائید خواهند شد ولی اگر ایرادی داشته باشند با حضورشان به عنوان هیأت موسس حزب موافقت نخواهد شد.

معاون سیاسی وزارت کشور همچنین درباره برقراری امنیت برخی نشست ها با توجه به اتفاقاتی که در شیراز برای علی مطهری افتاد اظهار کرد: ما به عنوان وزارت کشور وظیفه داریم امنیت همه فعالیت ها و اجتماعات قانونی را برقرار کنیم و این کار توسط نیروهای انتظامی و امنیتی انجام می گیرد و اگر بعضی مواقع چنین اتفاقاتی می افتد به دلیل این است که یا برنامه ها ضمن زمانی انجام نمی شود یا اطلاعات کامل نشده یا اشکالاتی در برگزار کنندگان مراسم وجود داشته و یا اینکه مسئولین استانی درجریان کامل قرار نداشتند. موردی که مثل شیراز باشد نداریم و ان شاالله در آینده هم نخواهیم داشت.

انتهای پیام

کد N805645

وبگردی