آفتاب
جهانگیری تاکید کرد

استفاده از شیوه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی کشور

استفاده از شیوه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی کشور

معاون اول رییس جمهور برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرحهای پراهمیت در بخش کشاورزی از جمله تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را مثبت و پربازده ارزیابی و از اهتمام این وزارتخانه برای اجرای اینگونه طرح ها قدردانی کرد.

به گزارش گرروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی طرح های کلیدی و مهم بخش کشاورزی، با تاکید بر اینکه در راستای پی گیری و اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، دولت اهتمام دارد طرح های پراهمیت و اثرگذار کشور در بخش‌های مختلف را در یک دوره مشخص به اجرا برساند، اظهار داشت: اجرای این طرح ها نباید متوقف شود و لازم است ضمن رفع موانع پیش رو، روند اجرایی این پروژه ها تسریع گردد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به شرایط اقلیمی کشور و مشکلات ناشی از خشکسالی و محدودیت در منابع آب، ضرورت مدیریت مصرف آب و توسعه سامانه های نوین آبیاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: خشکسالی در کشور، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و مدیریت مصرف منابع آب را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

در این جلسه که رییس کل بانک مرکزی، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، مشاور اقتصادی رییس جمهور و معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیزحضور داشتند، وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از طرح های کلیدی و مهم بخش کشاورزی و نیز مشکلات و موانع بر سر راه اجرای این طرح ها ارائه کرد و توضیحاتی در خصوص جزئیات طرح ها، منابع مالی مورد نیاز و توان اجرایی این وزارتخانه بیان کرد.

مهندس حجتی با بیان اینکه تراز بخش کشاورزی از منفی 8 میلیارد دلار به منفی 5.5 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش داشته، افزایش میزان تولید و صادرات محصولات کشاورزی و نیز کاهش قیمت محصولات وارداتی را از علل این امر دانست.

وی همچنین با اشاره به افزایش ذخایر محصولات راهبردی کشاورزی در کشور اظهار داشت: با توزیع بذر های مقاوم و افزایش عملکرد و بهره وری، اغلب محصولات کشاورزی بدون افزایش سطح زیر کشت، در اسفند ماه سال 93 نسبت به سال 92، هم از نظر میزان تولید و هم از لحاظ ذخیره سازی با افزایش چشمگیری روبرو بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه ریزی های این وزارتخانه برای بکارگیری دو روش جدید در آبیاری، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور آبیاری زیرسطحی و آبیاری قطره‌ای در زراعت اجرا شده که این روشها مصرف آب را به شدت کاهش و میزان تولید محصولات را افزایش می دهد.

حجتی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح زیر کشت بردن 550 هزار هکتار از اراضی استانهای خوزستان و ایلام پرداخت و در خصوص پیشرفت این طرح ها و انعقاد قرارداد با پیمانکاران توضیحاتی داد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای اجرای طرح های آبخیزداری در سطح کشور گفت: در تمام دنیا امروز از این روش استفاده می شود و به جای سد سازی به این اقدام رو آورده اند و وزارت جهاد کشاورزی نیز با آگاهی از استقبال و مشارکت مردمی در نظر دارد طرح آبخیزداری را در کشور توسعه دهد لذا یک طرح 11 میلیون هکتاری برای این کار درنظر گرفته شده است.

تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استانهای گیلان، مازندران و گلستان از دیگر پروژه‌های پراهمیتی بود که وزیر جهاد کشاورزی بر آن تاکید کرد و گفت: در این طرح قرار است در اراضی شالیزاری، کلیه عملیات تجهیز و نوسازی شامل مطالعات اجتماعی، نقشه برداری، طراحی، قطعه بندی، تسطیح و یکپارچه سازی اراضی، ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی داخل مزرعه با هدف افزایش راندمان آبیاری و بهبود مدیریت مصرف آب انجام شود.

وی افزایش فرصت های شغلی مولد در بخش کشاورزی ، بالابردن درآمد کشاورزان و ارتقاء سطح رفاه آنان را از دیگر مزایای این طرح دانست و تاکید کرد: برای تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح، علاوه بر منابع اختصاص یافته در بودجه وزارت کشاورزی، به دنبال استفاده از فاینانس هستیم .

حجتی همچنین از توسعه و تکمیل محیط‌های کنترل شده کشاورزی (گلخانه) در سطح کشور بعنوان یکی دیگر از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی یاد کرد و افزود: با اجرای این طرح در کشت برخی محصولات نظیر خیار، بادمجان، فلفل و گوجه فرهنگی، علاوه بر بهبود کیفی محصولات تولیدی ، میزان مصرف آب تا 92 درصد کاهش یافته و در ایجاد فرصت های شغلی نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.

احیای جنگل های کشور، توسعه آبزی پروری (پرورش ماهی در قفس)، اجرای طرح های تولید محصولات راهبردی کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از دیگر طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی بود که مهندس حجتی به ارائه گزارش و توضیح در این خصوص پرداخت.

در ادامه این نشست پس از معرفی طرح‌ها و بیان جزئیات از سوی وزیر جهاد کشاورزی، پیشنهادات و نظرات مختلف ازسوی حاضرین در جلسه پیرامون طرح های مهم بخش کشاورزی ارائه شد و درخصوص راهکارهای تامین مالی و رفع موانع پیش روی اجرای این طرح ها تصمیم گیری شد.

انتهای پیام

کد N805626

وبگردی