آفتاب

انتقاد یک مقام وزارت خارجه آمریکا از تهدیدات هسته‌ای اخیر پوتین

انتقاد یک مقام وزارت خارجه آمریکا از تهدیدات هسته‌ای اخیر پوتین

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از پوتین به دلیل تهدیدات اخیرش به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه غرب و نیروهای ناتو در اوکراین به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رز گاتمولر، مسوول خلع تسلیحات هسته‌ای و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه آمریکا ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه را که فوریه سال گذشته و در جریان بحران اوکراین، نیروهای ناتو را به استفاده از تسلیحات هسته‌ای تهدید کرد به شدت مورد انتقاد قرار داد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری کیدور نیوز ژاپن اظهار کرد: این موضوع که صحبت کردن از استفاده از تسلیحات هسته‌ای عادی و رایج شود در واقع نشانه آن است که خطرات و احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای وارد مرحله جدیدی از هشدار شده است.

او ادامه داد: نه تنها صحبت کردن بلکه فکر کردن به استفاده از سلاح هسته‌ای خطرناک است،‌ پوتین حتی سال گذشته اعلام کرد که روسیه آمادگی دارد تا در مقابله با بحران اوکراین همه تسلیحات هسته‌ای خود را به حالت آماده باش در آورد.

اظهارات گاتمولر پس از آن مطرح شد که هفته گذشته برخی از مقامات نظامی پیشین روسی به همتایان آمریکایی خود گفته بودند که احتمال دارد روسیه در جریان بحران اوکراین تسلیحات هسته‌ای خود را در حالت آماده باش نگه دارد.

در این گزارش که هفته گذشته در نشریه لندن تایمز منتشر شده آمده است که هفته گذشته در دیدار مقامات ارشد امنیتی پیشین روسیه و آمریکا، طرف روسی اعلام کرده است که اگر نیروهای ناتو به حضور و استقرار نیروهای خود در اوکراین و کشورهای حوزه بالکان ادامه دهند، ولادیمیر پوتین طیفی از گزینه‌ها را مثل گزینه‌های غیرنظامی تا حتی استفاده از تسلیحات هسته‌ای را برای رفع این مشکل در نظر می‌گیرد.

اگرچه این گزارش به سرعت از سوی روسیه تکذیب شد. دمیتری پسکوف، سخنگوی خبری ولادیمیر پوتین در واکنش به این گزارش گفت:‌ این اقدامات غرب در واقع یک مثال خوب از سعی آنان در خشن جلوه دادن کشور و ملت‌هاست، این اظهارات غرب در دنیای واقعی هیچ‌گونه جایگاهی ندارد و آن‌ها از احتمالاتی که خودشان مطرح می‌کنند، ابراز نگرانی می‌کنند.

انتهای پیام

کد N805621

وبگردی