آفتاب

وجود 313 گونه گیاه دارویی خاص در همدان

وجود 313 گونه گیاه دارویی خاص در همدان

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی از عدم همکاری دانشگاه علوم پزشکی با این کمیته گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه همدان، رامین امیری سه‌شنبه هشتم اردیبهشت در دوازدهمین جلسه کمیته راهبردی گیاهان دارویی استان، اظهار کرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی هیچ گونه همکاری با این کمیته نداشته و جلوی دریافت مجوز پروانه فرآورده‌های دارویی را گرفته است و این موضوع باید به طور جدی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مطرح و حل و فصل شود.

وی افزود: در حال حاضر دوازدهمین جلسه کمیته راهبردی گیاهان دارویی در حال برگزاری است اما متاسفانه اعضاء این کمیته در جلسه حاضر نبوده و این موضوع موجب پراکندگی جلسه می‌شود.

امیری تصریح کرد: دستگاه‌هایی که جزء اعضاء جلسه هستند باید نمایندگان تام الاختیار خود را معرفی کرده و هر جلسه فردی جدید برای حضور در جلسه عزیمت نکند چرا که در غیر این صورت جلسه با خروجی مثبتی همراه نخواهد بود.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: در استان همدان 313 گونه گیاهی وجود دارد که خاص همدان است و باید به بهترین نحو از وجود این گونه‌ها در راستای ارتقاء سلامت بهره‌مند شویم.

وی یادآور شد: بیش از 40 گونه گیاهی در حال انقراض در همدان وجود دارد که اگر برنامه‌ریزی درست نداشته باشیم شاهد انقراض آنها خواهیم بود.

امیری ساماندهی عطاری‌ها را موضوعات مهم در این کمیته خواند و گفت: عطاری ها را می توان با آموزش ساماندهی کرد.

رئیس اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: علت عدم همکاری مجموعه دانشگاه علوم پزشکی به علت ترس از عدم فروش داروهای موجود در داروخانه‌ها بوده که این موضوع باید در جلسه کارگروه امنیت غذایی استان مطرح شود تا بتوانیم به مردم همدان خدمت بزرگی در راستای ارتقاء سلامت داشته باشیم.

علیرضا شجاعی افزود: در صورتی می‌توان گیاهان دارویی را توسعه داد که مجموعه علوم پزشکی مجوزهای لازم را در این زمینه صادر کند اما متاسفانه در حال حاضر با مقاومت مجموعه علوم پزشکی مواجه هستیم در حالیکه مردم استان همدان گیاهان دارویی را به علت خواص درمانی مصرف می‌کنند و گیاهان دارویی را به خوبی می‌شناسند و اکثر همدانی‌ها در منازل خود حداقل انواع و اقسام گیاهان دارویی را دارند.

نماینده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز گفت: در گذشته استان گیاهان دارویی زیادی وجود داشت که بومی استان همدان بود اما متاسفانه در حال حاضر استان اصفهان در این زمینه بسیار جلوتر است و باید برای احیاء وضعیت قبلی هر دستگاهی در اندازه توانش به مجموعه جهاد دانشگاهی کمک کند.

"خزایی" اعلام آمادگی کرد و گفت: مجموعه منابع طبیعی با جهاد دانشگاهی همدان در راستای حفظ بقای گیاهان دارویی و توسعه آن در استان همدان از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

وی ادامه داد: آویشن و موسیر در گذشته خاص استان همدان بوده و باید برای گونه‌هایی که در معرض انقراض هستند برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم همچنین گونه‌هایی که انقراض شده‌اند را در استان همدان مجدد احیا کنیم.

وی تصریح کرد: برخی گونه‌ها که در معرض انقراض هستند باید مورد کشت زراعی قرار گیرد و به آنها که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارند به هیچ وجه دست نزنیم.

خزایی گفت: برخی گیاهان دارویی به طور ژنتیکی اگر تحریک شوند بیشتر رشد می‌کنند بنابراین پرورش این گونه گیاهان بسیار راحت است که از جمله آنها می‌توان به گونه گیاهی کنگر اشاره کرد.

معاون مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز گفت: افراد علاقمند به حوزه گیاهان دارویی باید توسط مجموعه جهادکشاورزی شناسایی و به این کمیته معرفی شوند تا بتوانیم از این طریق به خروجی‌های لازم برسیم.

محمود ملکیان ادامه داد: اصلاح الگوی کشت از جمله موارد مهمی است که فعالان این عرصه باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی تصریح کرد: در طرح برون سپاری مجموعه جهاد کشاورزی مسئولیت صدور مجوزها را به سازمان نظام مهندسی کشاورزی واگذار کرده که انجام این طرح در راستای اصلاح الگوی کشت اجرا شده است.

انتهای پیام

کد N805535

وبگردی