آفتاب

ثبت ملی یک منزل از مسیر هجرت امام رضا (ع)

ثبت ملی یک منزل از مسیر هجرت امام رضا (ع)

منزلگاه «انجیره» جائی‌که امام‌رضا (ع) در راه خراسان از این منزل عبور کردند، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، فرهاد نظری، مدیر دفترثبت آثار تاریخی و فرهنگی، با اعلام این خبر گفت: مهم‌ترین ایستگاه‌های کاروانی راه رباطات (یزد به طبس) و مسیری که فارس را به خراسان پیوند می‌دهد، جائی‌که امام رضا (ع) در راه خراسان از این منزل عبور کرده‌اند، در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

وی درباره‌ی این منزلگاه توضیح داد: راه امروزی یزد به طبس از میانه‌ی جاده‌ی میبد منشعب می‌شود و به خرانق می‌رسد، پیش‌تر این سه راهی وجود نداشته و از یزد مستقیماً به «حوض جعفر» و «انجیره» می‌رفتند و از آنجا با گذراندن یک مرحله به خرانق می‌رسیدند. این بخش از راه امروزه به دلیل راه جدید از رونق افتاده و راه فرعی فرض می‌شود و مسافران خراسان رباط‌های انجیره را نمی‌بینند. در منزلگاه انجیره دو رباط کاروانسرای «شاه‌عباسی» و کاروانسرای «یزدی‌ها» نیز قرار دارد.

او با بیان این‌که در جلسه‌ی کمیته‌ی ثبت و حریم معاونت میراث فرهنگی استان تهران، که یکم اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، در مجموع 45 پرونده بررسی شدند، افزود‌: از استان‌های یزد (25 پرونده)، مرکزی (16 پرونده) و خراسان شمالی (5 پرونده) مطرح و پس از بررسی 41 اثر واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شد و برای 4 اثر بررسی و تبیین ارزش‌ها و ارائه در جلسات بعدی کمیته ثبت و حریم پیشنهاد شد.

او افزود: از استان یزد خانه‌ی «درویش گوهری»، خانه «پورشمسی»، خانه «سلطانی»، خانه «معین‌الدین حاج صدر»، خانه «رفیعیان»، خانه «محمدمیرزا حسینی» (خانه احرامیان‌پور)، خانه «گذشتی‌ها»، خانه «برومند»، خانه «بمان عباس قمی»، خانه «شاطر بمان»، خانه «خانی‌ها»، خانه «سجاد پاینده»، خانه «آیت الله حائری»، خانه «سید جواد طباطبایی»، خانه «شکری»، خانه «بانو رباب طاهری (خانه سنایی)»، زیارتگاه «پیرمراد خرمشاه»، مسجد جامع «محمد آباد»، منزلگاه «انجیره»، مسجد «حسن زغالی»، میدان «کوی علیا» و قلعه «بنیز» واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملّی شناخته شد و برای سه اثر خانه «جوکار»، خانه «احمد رضا جلیلی» و خانه «همتی»، بررسی و تبیین ارزش‌ها و ارائه در جلسه آتی کمیته ثبت و حریم پیشنهاد شد.

به گفته‌ی او از استان مرکزی نیز تکیه «سلیجرد»، شبستان «مسجد بابانبی»، عمارت و باغ «شجاع لشکر»، تکیه «ششناو» و محوطه‌های باستان‌شناختی «گنداب جونوش»، تپه «قرق 2»، محوطه «امامزاده سیداسماعیل»، محوطه «خرمن‌جا»، محوطه «سه‌شهید»، محوطه «چلب او»، محوطه «کشکینه»، تپه «جاده مخلص‌آباد»، تپه «اکبرآباد» و «یخچال منصور» واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملّی شناخته شد و برای شبستان مسجد «جامع حاج حسین ساعت» بررسی و تبیین ارزش‌ها و ارائه در جلسه آتی کمیته ثبت و حریم پیشنهاد شد.

انتهای پیام

کد N805485

وبگردی