آفتاب

شورای راهبردی زیارت در خراسان‌رضوی تشکیل می‌شود

شورای راهبردی زیارت در خراسان‌رضوی تشکیل می‌شود

معاون هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی گفت: شورای راهبردی زیارت در استان تشکیل می‌شود.

‌به گزارش خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، مهندس حسن واحدی که صبح امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های معاونت هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی در محل دفتر این معاونت سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد: نیازمندی‌ها و مصوبات لازم جهت برنامه‌ریزی در زمینه زیارت در ابتدا در این شورا مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد و سپس برای اجرای نهایی و تصویب در سطح کلان به کارگروه ملی زیارت خواهند رفت.

وی ادامه داد: کارگروه ملی زیارت به ریاست معاون اجرایی ریاست جمهوری در دولت یازدهم مصوب شد و تاکنون یک جلسه نیز برگزار کرده و تلاش ما این است که از این کارگروه برای پوشش‌دهی به نیازهای قانونی خود حداکثر استفاده را بکنیم.

واحدی تصریح کرد: مسئولیت ستاد خدمات سفر استان نیز به معاونت هماهنگی امور زائرین محول شده است و ما ان‌شاءالله برنامه اجرایی این ستاد برای تابستان را از 10 روز آینده کلید خواهیم زد.

معاون هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی افزود: چهار سال از تشکیل این معاونت ‌در سه استان خراسان رضوی، قم و فارس می‌گذرد و در این مدت این معاونت نوپا چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته ‌که یکی از آنها موضوع عدم ثبات مدیریتی بوده است.

وی گفت: در حوزه زیارت و زائر برنامه‌ریزی خاص و مدونی به صورت کارشناسی‌ شده صورت نگرفته است و در این راستا تاکنون تنها اقدام انجام شده طرح مطالعاتی توسعه کمی و کیفی زیارت بوده است.

واحدی عنوان کرد: این طرح از سال 88 کلید خورده است و ما به زودی آن را تحویل خواهیم گرفت، زیرا ما برای زیارت به یک برنامه‌ریزی جامع و کاملی نیاز داریم که برای رسیدن به آن نیز استراتژی خاصی را در نظر گرفته‌ایم.

استراتژی ما توسعه خراسان رضوی از کلیدور زیارت است

معاون هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر به بحث زیارت توجه نداشته باشیم، نمی‌توانیم اعلام کنیم که توسعه استان اتفاق افتاده است و به همین جهت استراتژی ما توسعه خراسان رضوی از کریدور زیارت است.

وی ادامه داد: هر گونه فعالیت ریز و درشتی که در استان انجام می‌شود، وقتی که خوب به آن دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که یک قله رفیع به نام زیارت دارد.

واحدی افزود: مشهد مقدس کانونی‌ است که همه نگاه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی به آن توجه دارد که این موضوع حاکی از اهمیت خاص و به خصوص این استان است.

معاون هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی اظهار کرد: این معاونت در ساختار فعلی دارای دو مدیرکل است که شامل مدیرکل امور رفایی و مدیرکل امور فرهنگی می‌شود و 18 پست سازمانی نیز برای آن در نظر گرفته شده که هم اکنون تنها 8 مورد از آنها پر شده و برای مابقی بایستی برنامه‌ریزی صورت بپذیرد.

وی گفت: ما چند وظیفه اصلی داریم که شامل مطالعه نقشه جامع امور مذهبی استان، خدمات‌رسانی به زائرین، مطالعه موضوع ارایه خدمات به زائرین، نظارت بر دستگاه‌های متولی امور زائرین، همکاری با آستان قدس رضوی، مطالعه ظرفیت‌های موجود در استان و تهیه تدوین بودجه پیشنهادی زیارت است.

واحدی تصریح کرد: اتفاق خوبی در برنامه پنجم افتاد که متاسفانه به نتیجه نرسید و آن اختصاص بودجه 200 میلیارد تومانی به شهرهای زیارتی بود که متاسفانه براساس تصمیم نمایندگان مجلس این بودجه در کل کشور توزیع شد و به عنوان مثال به استان ایلام هم اختصاص پیدا می‌کند، در حالی که بخشی از آن به ما هم تخصیص می‌یابد.

معاون هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: در برنامه ششم توسعه و با همت نمایندگان استان و نمایندگان استان‌های قم و فارس شرایطی فراهم شود که بودجه زیارت به شهرهای مذهبی- زیارتی باز گردد، زیرا اعتبارات فعلی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای ما نیست.

وی ادامه داد: تدوین استراتژی گردشگری مذهبی از دیگر وظایف ما به شمار می‌رود و در همین راستا ما برنامه‌هایی از جمله جمع‌اوری اطلاعات زائرین، برگزاری نظرسنجی، ساماندهی زائران غیر ایرانی، تدوین طرح اطلاع‌رسانی، اسکان زائرین و مدیریت ستاد خدمات سفر استان که 12 کمیته زیرمجموعه در آن وجود دارد را نیز انجام خواهیم داد.

واحدی افزود: هدف ما ایجاد زیارت عارفانه، آسان، ارزان، باکیفیت، تکریم زائر با ماندگاری مناسب برای ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی و اثرگذار در زندگی مردم است.

معاون هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: طرح توسعه کمی و کیفی زیارت در 56 جلد کار شده است و ساختار تشکیلاتی تحویل این طرح از امروز شکل خواهد گرفت و شورای راهبردی در این خصوص با ریاست استاندار محترم تشکیل خواهد شد تا ان‌شاءالله کمیسیون‌های مربوطه تشکیل شوند و فرایند تحویل طرح صورت بپذیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: طی مدت دو ماه شرایط برای تحویل گرفتن این طرح فراهم شود و پس از آن با یاری رسانه‌ها این طرح مطالعاتی وارد فاز اجرایی شود.

واحدی تصریح کرد: به نظر من اگر زائری به اینجا بیاید و ما اسکان،‌ تغذیه، امنیت و حمل و نقل خوبی را برای او فراهم کنیم، اما هنگام خروج در آن زائر تحول روحی و فرهنگی روی نداده باشد، در واقع کاری انجام نداده‌ایم.

معاونت هماهنگی امور زائرین یک معاونت فرابخشی است

معاون هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی اضافه کرد: به همین دلیل باید تمام امکانات استان را در راستای تعمیق فرهنگ رضوی به کار بگیریم، زیرا معاونت هماهنگی امور زائرین یک معاونت فرابخشی است و نیاز به حلقه های کیفیت‌بخش در کنار آن وجود دارد.

وی افزود: اگر ما بتوانیم طرح مبدا به مبدا در استان راه‌اندازی کنیم، محوریت آن با بخش خصوصی خواهد بود که این مساله به ایجاد اشتغال در استان کمک می‌کند که یکی از دغدغه‌های تمام مدیران استان به شمار می‌رود.

واحدی در پاسخ به سوال در خصوص اقدامات انجام شده در راستای خدمت‌رسانی به زائرین پیاده، عنوان کرد: ما هم اکنون در حال تشکیل کارگروه زائران پیاده برای 28 صفر هستیم تا ان‌شاءالله بتوانیم به این زائران نیز خدمات مناسبی را ارائه دهیم.

جاده مخصوص زائران پیاده احداث می‌شود

معاون هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی افزود: در راستای خدمت‌رسانی هرچه بهتر و مناسب‌تر به زائران پیاده براساس مصوبه استانداری جاده مخصوص زائران از نیشابور به مشهد ساخته خواهد شد و هم اکنون نیز برای آن 5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که نیمی از آن نیز اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: البته برای اتمام پروژه این جاده مخصوص نیاز به همکاری خیرین و تمام دستگاه‌های مسئول داریم و در همین راستا در اینجا از خیرین می‌خواهیم که به ما برای احداث این مسیر کمک کنند.

واحدی اضافه کرد: با همکاری و همراهی نمایندگان مجلس ما به دنبال این هستیم که بتوانیم از ظرفیت تمام استان‌ها برای احداث این جاده استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی تصریح کرد: البته ما نیاز داریم که این جاده مخصوص را در سایر مسیرهای منتهی به مشهد نیز احداث کنیم و به همین دلیل از تمام مسئولان و کسانی که می‌توانند در این مسیر ما را یاری کنند، کمک می‌خواهیم.

وی اظهار کرد: برای رسیدن به چشم‌انداز 1404 ما در مشهد و خراسان مشکل داریم اما این مشکلات حاد نیستند و می‌توان با مدیریت و در نظر گرفتن تمهدیدات لازم آنها را مدیریت کرد.

واحدی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم که بتوانیم بودجه زیارت را جذب کنیم زیرا سهم سایر بخش‌های استان در حال حاضر صرف این بخش می‌شود و در شرایطی که سرانه عمرانی استان ما 65 هزار تومان است، سرانه زیارت برای ارائه خدمات کامل به هر زائر چیزی در حدود 80 هزار تومان است که این مساله نشان دهنده سنگین بودن بودجه زیارت در استان است.

معاون هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی با اشاره به تدوین طرح جامع زیارت توسط این معاونت، افزود: طرح جامع گردشگری که توسط سازمان میراث فرهنگی در حال تدوین است، بایستی با این طرح هماهنگ باشد که ان‌شاءالله همین طور خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت ترافیکی شهر مشهد، گفت: براساس نظرسنجی که توسط جهاددانشگاهی انجام شده است، 60 درصد مردم از طرح ترافیکی که هم‌اکنون در مرکز شهر مشهد انجام می‌شود، رضایت دارد و براساس مصوبه استانداری پس از ماه مبارک رمضان طرح ترافیک بافت مرکزی مشهد از شعاع 7.5 کیلومتری به 17.5 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند تا مشکلات مختلف بافت مرکزی مشهد تا حدودی کم شود.

واحدی تصریح کرد: برای حل مشکلات مربوط به امور زائرین نیازمند بودجه زیارت هستیم که هم اکنون این بودجه چیزی در حدود 20 میلیارد تومان است که به هیچ‌عنوان رقم خاصی محسوب نمی‌شود و نیاز دارد که حتما مورد عنایت ویژه قانونگذار قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور زائرین خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه براساس برآوردهای شخصی حدود 70 درصد زائرینی که به مشهد می‌آیند از اقشار متوسط به پایین هستند بایستی در جهت احداث زائرسراهای ارزان قیمت اقدام کنیم.

وی گفت: برنامه‌های حمایتی ما بایستی از زائران کم‌توان مالی داخلی و خارجی مثل زائران پاکستانی باشد.

انتهای پیام

کد N805331

وبگردی