آفتاب

ناتو "واکنش جامع" به بحران مهاجران در دریای مدیترانه را خواستار شد

ناتو "واکنش جامع" به بحران مهاجران در دریای مدیترانه را خواستار شد

دبیرکل ناتو ضمن ابراز اینکه بحران مهاجران در مدیترانه نیازمند یک "واکنش جامع" است، گفت: این ائتلاف با تلاش برای ایجاد ثبات در کشورهای این منطقه در این امر کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو در سفر به لیسبون گفت: ما باید برای مقابله با این بحران متحد شویم.

اظهارات وی یک هفته پس از آن مطرح شد که کشتی در ساحل لیبی غرق شده و در این سانحه دریایی 750 تن کشته شدند.

استولتنبرگ گفت: نقش ناتو در ایجاد ثبات در کشورهایی همچون افغانستان بخشی از رویکرد گسترده‌تر نسبت به مساله پناهندگان در مدیترانه است. این تنها درباره شمال آفریقا نیست. ما می‌دانیم مردم تلاش می‌کنند تا از نقاط دوری همچون آسیا، افغانستان یا خاورمیانه از این آب ها عبور کنند.

رهبران اتحادیه اروپا هفته گذشته با سه برابر کردن بودجه عملیات امداد و نجات دریایی این بلوک موافقت کرد که به عنوان بخشی از برنامه حل مشکلات و وضعیت بد مهاجرانی که برای سفر به اروپا دست به مسافرت های پرمخاطره در مدیترانه می‌زنند، محسوب می‌شود. اتحادیه اروپا همچنین احتمال اقدام نظامی علیه قاچاق چیان انسان را نیز مدنظر قرار داده است.

استولتنبرگ ضمن استقبال از تصمیم اتحادیه اروپا برای افزایش حضورش در دریا، گفت: قاچاق انسان مشکل اصلی محسوب می‌شود.

در سال جاری میلادی بیش از 1750 مهاجر در سانحه‌های دریایی کشته شدند. بسیاری از این افراد در قایق هایی از لیبی قاچاق می‌شدند؛ این کشور مدت‌ها کشور گذار برای مهاجران آفریقایی بوده است.

سیل قاچاق انسان از زمان سرنگونی معمر قذافی در سال 2011 میلادی افزایش یافته چرا که شبه نظامیان به قاچاق انسان روی آورده‌اند.

مردمی که از ناآرامی‌های خاورمیانه به ویژه در سوریه فرار می‌کنند نیز از لیبی به عنوان یک کشور گذار استفاده می‌کنند.

استولتنبرگ پس از دیدار با وزیر امور خارجه پرتغال گفت: به محض آنکه شرایط امنیتی اجازه دهد، ما آماده همکاری با لیبی هستیم.

در همین حال بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا سوار بر کشتی سن گوستوو ایتالیا در ساحل سیسیلی برای برجسته کردن بحران مهاجرانی که برای رسیدن به اروپا جان خود را به خطر می‌اندازد گفتند، مدیترانه به "دریای اشک‌ها" تبدیل شده است.

بان کی مون ضمن تحسین تلاش‌های امداد و نجات دریایی ایتالیا گفت: مدیترانه به صورت اسفباری به دریای اشک‌ها و دریای عذاب تبدیل شده است.

وی افزود: فکر می‌کنم که از زمان جنگ جهانی دوم این بدترین بحران انسانی محسوب می‌شود. هزاران تن از مردم تنها به خاطر تلاش‌ برای داشتن آینده‌ای بهتر، جان خود را از دست داده‌اند. یک کشور مثل ایتالیا نمی‌تواند به تنهایی تمامی این مسئولیت را برعهده گیرد.

بروکسل همچنین خواستار تائیدیه سازمان ملل برای عملیات نظامی اتحادیه اروپا علیه قاچاقیان انسان در لیبی است.

رنتزی گفت: متوقف کردن قاچاقچیان انسان برای جلوگیری از یک فاجعه بشری یک اولویت قاطعانه محسوب می‌شود وما به تلاش‌هایمان برای کسب حمایت سازمان ملل ادامه می‌دهیم.

این گردهمایی در دریای از سوی اتحادیه اروپا به عنوان نمایش "وحدت و یکپارچگی" با افرادی که تحت تاثیر عمران مهاجرانی قرار داشته‌اند، توصیف شده است. بان کی مون گفت: حل ریشه این مشکل که چرا مردم کشورهایشان را ترک می‌کنند، بسیار مهم است

انتهای پیام

کد N804919

وبگردی