آفتاب
پاسخ به سؤالات دینی؛

غيور كيست و غيرت چيست؟

غيور كيست و غيرت چيست؟

پیامبر(ص) فرمود: «إنّ الغيرة من الايمان؛(۱) غيرت از آثار و علائم ايمان است».

به گزارش خبرنگار مهر، همواره سؤالهای زیادی وجود دارد که ذهن افراد را به خود مشغول می کند، گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند. 

پرسش: غيور كيست و غيرت چيست؟

پاسخ: غيرت و مردانگي از صفات بارز و پسنديده افراد با ايمان است. پيامبر اکرم (ص) فرمود: «إنّ الغيرة من الايمان؛(۱) غيرت از آثار و علائم ايمان است». نيز فرمود: «پدرم حضرت ابراهيم باغيرت بود و من از او غيرتمندترم و هر مؤمني كه باغيرت نباشد،‌ خداوند بيني او را به خاك مي مالد.( يعني او را خوار و ذليل مي كند)».(۲)

باز فرمود: «خداوند بندگان غيورش را دوست دارد».(۳)

مرحوم نراقي، معلم بزرگ اخلاق مي گويد: بي غيرتي عبارت است از كوتاهي در محافظت از دين و آبرو و اولاد و اموال، و اين مرض از مهلكات عظيم و صفات خبيثه است. حضرت اميرالمؤمنين(ع) به مردم عراق فرمود: «شنيده ام كه زنان شما در راه ها و بازارها با مردان نامحرم به گفتگو مي پردازند و شانه به شانه يكديگر راه مي روند! آيا حيا نمي كنيد!».(۴)

غيرت بر دو قسم است:

۱_ غيرت در مورد دين و دين داري؛

۲_ غيرت نسبت به ناموس.

غيرت درباره دين داري اين است كه انسان در برابر اهانت به دين و يا عمل نشدن به دستورهاي دين دلسوزي كند و نسبت به آن بي اعتنا نباشد و براي حفظ ارزش هاي اسلامي و رشد و گسترش آن در جامعة بشري كوشش نمايد و امر به معروف و نهي از منكر را كه از وظايف مهم اسلامي است،‌ ترك نكند.

غيرت در مورد ناموس به اين است كه بر محافظت زن و دختر و خواهران خود بكوشد؛ از مناظر شهوت آلود منع كند؛ از پوشيدن لباس نازك و تن نما آنان را بر حذر دارد؛ آنان را از گفتگوی بی جهت با نامحرمان منع كند و همواره سفارش به تقوا و حفظ حجاب نمايد، تا آبروي خانوادگي و اجتماعي‌ آنان محفوظ بماند.

پي نوشت ها:

۱. محمدي ري شهري،محمد، ميزان الحكمه، انتشارات دار الحدیث،قم،۱۳۸۱ه ش ،عنوان ۳۱۴۲.

۲. همان.

۳. همان.

۴. ملا احمد نراقي، معراج السعاده، انتشارات دهقان، تهران، ۱۳۷۹ ه ش، ص ۱۶۳.

کد N804700

وبگردی