آفتاب

چه کسانی از «اتاق فکر» ناطق به صندلی‌‌ مجلس دهم می‌رسند؟

چه کسانی از «اتاق فکر» ناطق به صندلی‌‌ مجلس دهم می‌رسند؟

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری معتقد است که برای کار رجال سیاسی یک عمری تعریف می‌شود؛ خلاقیت،‌ ابتکار و نوآوری در دوره کار سیاسی وجود دارد و بعد از پایان کار سیاسی باید کار به نسل‌های جدید سپرده شود.

به گزارش نامه نيوز، شیخ 72 ساله نور در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در خانه ملت، از مانیفست سیاسی خود برای انتخابات مجلس دهم رونمایی کرد. او برخلاف تمام درخواست‌های دو جناح اصلی کشور یعنی اصول گرایان و اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس، آب پاکی را بر روی دست همگان ریخت و گفت:« در زمینه ورود به انتخابات احساس تکلیف شرعی نمی‌کنم و در جناح یا گروه خاصی نیز قرار نمی‌گیرم.»

این سخنان بیانگر این معنا بود که دیگر گروه‌های سیاسی نمی‌توانند روی حضور فیزیکی ناطق نوری در انتخابات مجلس حساب کنند اما او در سخنان خود مطالب مهمی را بیان کرد که نشان می‌دهد رئیس مجلس‌های چهارم و پنجم می‌خواهد نقش مهره چین مجلس دهم را بازی کند نه یکی از مهره‌های بازی انتخابات پارلمان!

ناطق که بعد از انتخابات سال 76 سوگند یاد کرد که دیگر در هیچ انتخاباتی حضور پیدا نکند در دیدار با همکاران سابق خود گفت:« برای کار رجال سیاسی یک عمری تعریف می‌شود؛ خلاقیت،‌ ابتکار و نوآوری در دوره کار سیاسی وجود دارد و بعد از پایان کار سیاسی باید کار به نسل‌های جدید سپرده شود. کادرسازی یعنی اینکه به جوانان فرصت بدهیم. در دنیا رجال سیاسی بعد از اتمام مدت خدمت خود در اتاق‌های فکر حضور دارند و تجربه خود را در اختیار جوانان مبتکر قرار می‌دهند. جیمی کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا هنوز در آمریکا موقعیت دارد و ماموریت می‌رود و از تجربیات او استفاده می‌شود؛ بنابراین باید از تجربیات خوب دیگران استفاده کرد. امام علی (ع) می‌فرماید "شما دنبال خوبی باشید، گرچه طرف مقابل مشرک باشد".»

ناطق نوری در این سخنان مسیر آینده خود را مشخص کرد. «شیخ نور» یک سیاست ورز ماهر در سپهر سیاست ایران است و می‌خواهد بعد از چهار دوره پرتنش در مجلس بازهم مجلسی مانند مجلس پنجم را شکل دهد، مجلسی که خود اینگونه آن را روایت می‌کند:« مجلس پنجم اقلیت مقتدری بود و بنده وقتی همراه با آقای عبدالله نوری برای ریاست مجلس کاندیدا شدم، توانستم با حدود 13 رأی بیشتر رئیس مجلس شوم، خدا را گواه می‌گیرم در آن مجلس با وجود اقلیت قوی در طول 4 سال یک روز استرس نداشتم و هر روز مشتاقانه به مجلس می‌رفتم و با هیچ نماینده‌ای به تندی صحبت نکردم، جالب است بدانید هم‌جناحی‌ها به من می‌گفتند شما وقتی پایین هستید با ما هستید، اما روی صندلی ریاست می‌نشینید با جناح رقیب هستید.»

این میل ناطق نوری درست همانند نگاهی است که روحانی و هاشمی رفسنجانی به مجلس دهم دارند. آنها نیز دوست دارند مجلسی مانند مجلس پنجم شکل بگیرد. مجلسی که روحانی جزئی از آن بود و هاشمی به عنوان رئیس جمهور با آن کار کرده بود. مجلسی با حضور تمام سلایق سیاسی که منافع کشور را به منافع سیاسی ترجیح داده بود که نمونه بارز آن رای به تمام کابینه خاتمی بود.

شیخ ناطق در بخشی دیگر از سخنان خود به دنبال تعریف سیاستمدار معتدل است. او می‌خواهد بگوید که در مجلس دهم نباید به فکر تشکیل مجلسی تماما اصلاح طلب یا اصول گرا بود بلکه باید عقلای هر دو جناح درکنار هم مجلس عقلانیت را تشکیل دهد. ناطق در تعریف سیاستمدار معتقد به نظام می‌گوید:« زمانی که شورای هماهنگی جناح خود را اداره می‌کردم، همواره تاکید داشتم که اگر 4 اصل اسلام، انقلاب، امام و رهبری را کسانی قبول داشته باشند، می‌توانیم با یکدیگر زندگی کنیم، بنابراین نیروهایی که این اصول را قبول دارند، دلبسته نظام هستند.»

ناطق می‌خواهد دلبستگان نظام از چپ و راست را راهی مجلس دهم کنند تا آنها در کنار روحانی مسیر اعتدال کشور را طی کنند. ناطق نوری در سال‌های نه چندان دور نیز سعی کرد همین نقش را بازی کند اما دوستان اصول گرایش به لبیکی که به او قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 84 گفته بودند پایبند نبودند و زمینه شکست طرح وحدت ناطق را فراهم کردند.

ناطق نوری در انتخابات سال 84، تمام تلاش خود را در جهت انجام این ایده خود انجام داد و سعی کرد در غالب شورای هماهنگی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را گرد هم آورد و از میان آنان یک نفر را به عنوان نامزد نهایی معرفی کند. ناطق نوری پس از جلسات متعدد، علی لاریجانی را که از نظر مشی سیاسی شباهت‌های زیادی با وی داشت، به عنوان نامزد نهایی اصول گرایان معرفی کرد که این انتخاب چندان به مذاق دیگر اصول گرایان خوش نیامد و احمدی نژاد و قالیباف به عنوان نامزد مستقل از جریان ناطق نوری وارد انتخابات ریاست جمهوری شدند و محمود احمدی نژاد توانست با پیروزی بر تمام رقبای مشهور خود، بر صندلی کرسی ریاست قوه مجریه تکیه بزند.

ناطق بعد از این ماجرا و حوادث سال 88، بیش از پیش به نیروهای اعتدال گرا نزدیک شد و از دوستان اصول گرای خود فاصله گرفت که حاصل این جدایی، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شد. ناطق با قرار گرفتن در کنار هاشمی و رئیس دولت اصلاحات زمینه را برای پیروزی روحانی فراهم کرد. حالا ناطق می‌خواهد دوباره همان نقش را بازی کند. او می‌خواهد با توجه به مقبولیت سیاسی که بین دو جریان سیاسی در کشور دارد به تشکیل یک اتاق فکر خط بطلانی بر حضور نیروهای تازه به دوران رسیده سیاسی در مجلس شورای اسلامی بکشد و فضا را برای حضور اعتدالیون فراهم کند.

تجربه ای که البته ناطق در انتخابات ریاست جمهوری نیز آن را یکبار آزموده بود، چه آنکه در ماجرای انصراف عارف از کاندیداتوری و باقی ماندن ولایتی در صحنه انتخابات، بسیاری این مهره چینی را نتیجه تلاش های پشت پرده ناطق نوری می دانستند. هم او که هم زمینه را برای کنار رفتن عارف از صحنه فراهم ساخت تا رای اصلاح طلبان به سبد روحانی ریخته شود و در سویی دیگر با راضی کردن ولایتی برای باقیماندن در صحنه انتخابات اجازه نداد رای اعتدالیون اصولگرا به سبد کاندیداهایی چون جلیلی و قالیباف ریخته شود.

باید دید تجربه شیخ اینبار چه نتیجه ای را برای مجلس دهم رقم خواهد زد.

2929

کد N804648

وبگردی