آفتاب

آغاز روند رسیدگی به شکایت مشتریان ایرانی بانک سلطنتی اسکاتلند

آغاز روند رسیدگی به شکایت مشتریان ایرانی بانک سلطنتی اسکاتلند

دادگاه رسیدگی به شکایت تعدادی از مشتریان ایرانی‌الاصل رویال بانک اسکاتلند که به دلیل بستن حساب‌های‌شان از این بانک شکایت کرده‌اند، در انگلیس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روند رسیدگی به شکایت تعدادی از مشتریان ایرانی‌الاصل رویال بانک اسکاتلند (آربی‌اس)، امروز دوشنبه ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) در شهر منچستر انگلیس آغاز شده است.

شاکیان این پرونده که شهروندان انگلیسی ایرانی‌تبار یا ایرانی‌های ساکن انگلیس هستند می‌گویند بانک آربی‌اس حساب آن‌ها را بدون ارائه دلیل بسته است.

این افراد می‌گویند در سال ۲۰۱۳ نامه‌ای را دریافت کرده‌اند که در آن نوشته شده بود: ما در رویال بانک اسکاتلند اخیرا توافق بانکی خود با شما را بازنگری کرده و متاسفانه به این نتیجه رسیده‌ایم که نمی‌توانیم ارائه خدمات بانکی را به شما ادامه دهیم.

بانک آربی‌اس روز جمعه، ۲۴ آوریل در بیانیه‌ای اعلام کرد که خود را موظف می‌داند به تعهدات قانونی و نظارتی خود عمل کند و قادر به اظهار نظر درباره مشتریان و حساب افراد به طور خاص نیست.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی فارسی، قاضی در ابتدای جلسه امروز گفته است: باید بررسی شود آیا شاکی تحریم‌ها را نقض کرده، عمدا قوانین بانک را نقض کرده و آیا بسته شدن حساب‌ها تبعیض مستقیم است یا نه.

بیش از یک سال پیش شرکت حقوقی بلکستون در منچستر وکالت حدود ۲۰ شاکی این پرونده را به عهده گرفت و بانک آربی‌اس و نت‌وست، زیرشاخه آن را به مجازات جمعی مشتریان به دلیل نژاد آن‌ها و نقض قانون برابری در انگلیس متهم کرده است.

مدیرعامل بلکستون تصمیم بانک آربی‌اس را تکان‌دهنده خوانده و گفته است که این اقدام ورای هر گونه تفسیر معقول از مقررات مربوط به تحریم‌های ایران است.

آمریکا تاکنون بسیاری از بانک‌های بزرگ انگلیس را به اتهام نقض تحریم‌های ایران جریمه کرده است.

شرکت حقوقی بلکستون ارتباط موکلانش با موارد تحریمی ایران را رد می‌کند و می‌گوید موکلانش از مردم عادی جامعه بوده‌اند که قربانی نژادپرستی شده‌اند.

اما آربی‌اس هرگونه ملاحظات نژادی در ارتباط با تصمیم‌گیری‌های خود را رد کرده و اعلام کرده است: ما هرگز حساب مشتری‌های‌مان را به دلیل نژاد آن‌ها نمی‌بندیم.

انتظار می‌رود دادگاه رسیدگی به این پرونده تا سه هفته آینده ادامه داشته باشد.

پیش از این هم بانک‌های دیگر انگلیسی در مواردی حساب‌های مشتریان ایرانی‌تبار یا ایرانی‌های ساکن انگلیس را بدون ارائه دلیل مشخص بسته‌اند.

انتهای پیام

کد N804434

وبگردی