آفتاب
صلیب سرخ اعلام کرد:

تسلیحات هسته­ ای خطری غیرقابل­ پذیرش بوده و باید منهدم شوند

تسلیحات هسته­ ای خطری غیرقابل­ پذیرش بوده و باید منهدم شوند

کمیته­ بین ­المللی صلیب سرخ از دولت­ها خواست تا نسبت به انهدام تسلیحات هسته­ ای واکنشی سریع از خود نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو،  درخواست انهدام تسلیحات هسته ای پیش از برگزاری یک کنفرانس مهم به میزانی سازمان ملل در نیویورک در پایان ماه جاری میلادی مطرح می ­شود، که در آن میزان پیشرفت در روند محدودسازی گسترش سلاح­های هسته ­ای و فناوری ساخت آن­ها بررسی خواهد شد.

«پیتر مائورر» ریاست کمیته­ بین ­المللی صلیب سرخ، پیش از برگزاری کنفرانس بررسی پیمان منع گسترش سلاح­های هسته ­ای (NPT) گفت: هفتاد سال پس از بمباران­ های ویرانگری که در هیروشیما و ناکازاکی اتفاق افتاد، تسلیحات هسته ­ای همچنان خطری غیرقابل ­پذیرش برای بشریت به شمار می­ آیند. وی افزود: قدرت تخریب آن­ها رقیب ندارد، آثار احتمالی آن­ها نیز فاجعه­ بار است، با این سلاح های هسته ای حال تنها سلاح کشتار جمعی هستند که هنوز ممنوع نشده اند.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ از تمامی 190 کشوری که در کنفرانس شرکت می­ کنند خواست تا این رویداد را به نقطه­ عطفی در تصمیم ­گیری در رابطه با این حوزه تبدیل کنند. مائورر به تعهدهای بلند مدتی که در ماده­ 6 پیمان عدم ­گسترش آمده برای خلاصی جهان از شر سلاح­ های هسته ­ای، اشاره کرد و گفت که انجام آن امری ضروری است. وی از دولت­ها خواست جدول زمانی مشخصی برای حذف این تسلیحات تنظیم کنند.

بر این اساس تحقیقات اخیر نشانگر شدت بسیار بالای آثار احتمالی آنهاست و درنتیجه دولت ­ها راهی ندارند جز آن­که چارچوب زمانی مشخصی را برای دستیابی به توافقی الزام­ آور به منظور حذف و منع تسلیحات هسته­ ای برای همیشه تعیین کنند.

فناوری­ های جدید مدل­سازی آب و هوایی نشان داده­ اند که حتی یک جنگ هسته ­ای منطقه ­ای و به اصطلاح «محدود» باعث آغاز روند سرمایش جهانی می­ شود، که خود منجر به کاهش تولید غذا و به خطر انداختن جان یک میلیارد نفر به دلیل گرسنگی می­ گردد. هیچ روش واقعگرایانه­ ای هم برای کمک ­رسانی به کسانی که زنده می­ مانند وجود نخواهد داشت.

هفتاد سال پس از واقعه­ هیروشیما و ناکاساکی، بیمارستان­های صلیب سرخ ژاپن کماکان در حال مداوای قربانیان سرطان­هایی هستند که به تشعشعات اتمی حاصل از انفجار ربط دارد. کمیته­ بین­ المللی صلیب سرخ همچنین به شدت نگران آهسته شدن روند کاهش زرادخانه­ های هسته­ ای­ است. به ­روز شدن این تسلیحات توسط برخی از دولت­ها هم خود مشوق گسترش آن­ها شده است.

بر این اساس، کمیته­ بین­ المللی صلیب سرخ از دولت هایی که تسلیحات هسته ­ای دراختیار دارند و متحدان آن­ها می­ خواهد تا گام­های فوری برای کاهش نقش و اهمیت سلاح­های هسته ای در برنامه های نظامی، دکترین­ و سیاست­های خود بردارند.

مائورر تاکید کرد: اکنون کاملا روشن شده که پیامدهای بشردوستانه­ ویرانگری که استفاده از سلاح­های هسته ­ای به همراه دارد به هیچ وجه با قوانین جنگ همخوانی ندارد. وی افزود: این امر باز هم ما را به این نتیجه می ­رساند که استفاده از سلاح­های هسته ­ای باید منع و تمامی این قبیل تسلیحات نابود شوند.

کد N804292

وبگردی