آفتاب

غرویان:تذکر آیت الله مکارم مشفقانه بود/آغوش مراجع برای هیچ رئیس جمهوری تا این اندازه باز نبوده است

غرویان:تذکر آیت الله مکارم مشفقانه بود/آغوش مراجع برای هیچ رئیس جمهوری تا این اندازه باز نبوده است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: رابطه مراجع عظام تقلید با دولت را نمی شود با یک تذکر مشفقانه به دست آورد چراکه نظر اکثر حضرات نسبت به دولت مثبت است.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، استاد دانشگاه جامعه المصطفی (ص) در رابطه با واکنش برخی مراجع به سخنان رئیس جمهور در جمع فرماندهان نیروی انتظامی در خصوص  تبیین وظیفه پلیس در اجرای قانون خاطرنشان کرد: به نظر می  آید که نظر مراجع عظام تقلید نسبت به دولت را نباید بر اساس یک اظهارنظر از مراجع راجع به یک کلمه یا تعبیری که رئیس جمهور در خلال یک سخنرانی داشت، قضاوت کرد.

 وی افزود: نظر مثبت و منفی یک امر بسیار مهم است که در دراز مدت باید آن را مشاهده کرد و آن را مورد بررسی قرار دهیم و با یک تذکر که حضرات می دهند نباید عده ای خوشحال شوند که دیدگاه مراجع نسبت دولت منفی است در حالی که اکثریت مراجع از جمله حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، شبیری  زنجانی و جوادی املی مکررا نظر مثبت و خرسندی خود را از روند حرکت دولت بیان کرده اند.

غرویان تصریح کرد: حتی اگر آیت الله مکارم سر درس خودشان یک جمله در مورد تعبیر رئیس جمهور به کار برده اند، باید آن را به عنوان یک تذکر  لفظی ، عبارتی و مشفقانه تلقی کرد هر چند که رابطه مراجع با دولت را با این گونه سخنان نمی توان به دست آورد و درباره آن قضاوت کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بنده در قم با علما و مراجع در ارتباط بوده و از نزدیک شاهدم که دیدگاه آن ها نسبت به دولت مثبت است و در سفری که آقای رئیس جمهور و هیئت دولت به قم داشتند نیز شاهد این رابطه صمیمی بودم و به نظر می رسد که آغوش مراجع تا کنون برای هیچ یک از روسای جمهور سابق به این شکل باز نبوده که برای آقای روحانی در این سفر باز شد و همه حضرات تماما با روی گشاده و خوشحالی وصف ناپذیری از رئیس جمهور استقبال کردند.

غرویان با بیان اینکه نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که متاسفانه بعضا روزنامه ها تیتیرهای نامناسبی را انتخاب می کنند و یک عبارت سه، چهار کلمه ای را از سخنان رئیس جمهور می گیرند و به جملات پیش و پس از این سخنرانی اشاره نمی‌کنند که در نگاه اول بار کوبنده ای دارد در حالی که این جمله بیانگر مفهوم مورد نظر رئیس جمهور نیست.

وی افزود: منظور رئیس جمهور این بوده است که پلیس باید قانون را اجرا کند چراکه قانون کشورما در جمهوری اسلامی برگرفته از اسلام است. مثل این است که خلبانی که وظیفه او تنها خلبانی است و باید حجاج را به مقصد برساند، بگوید  تنها کسانی حق دارند سوار هواپیما شوند که بلیط خود را از پول حلال کرده اند و دیگرانی که این شرایط را ندارند باید از هواپیما پیاده شوند در حالیکه خلبان مسئول حلال و حرام بودن پول حجاج نیست و تنها وظیفه او بلند کردن هواپیماست. پلیس نیز همین طور است و تنها باید قانون را اجرا کند که این قانون می تواند ایجاد امنیت برای آحاد جامعه باشد که حتی می تواند منحصر به مسلمانان نبوده و شامل مسیحیان و کلیمیانی و اقلیت های دینی دیگری که در این کشور زندگی می کنند، نیز شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در این میان برخی رسانه های مکتوب و غیر مکتوب نیز تیترهایی را منتشر و تکثیر می کنند که به مراجع نیز همان تیترها را می دهند و چون فرصت مطالعه قبل و بعد از گزارش را ببینند، ممکن است بر اساس آن چه که دیده اند تذکراتی دهند که باز هم تکرار می کنم مشفقانه است و نمی تواند به مخالفت آن ها با دولت تعبیر شود.

29220

کد N804243

وبگردی