آفتاب

تشکیل سمپوزیوم مشترک آبی ایران-ایتالیا/ گسترش مناسبات تهران و رم

تشکیل سمپوزیوم مشترک آبی ایران-ایتالیا/ گسترش مناسبات تهران و رم

در دیدار وزیر محیط زیست ایتالیا با وزیر نیرو، بر لزوم گسترش همکاری‌های پژوهشی و اجرایی در زمینه ابعاد محیط زیستی طرح‌های آب و برق تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید چیت‌چیان امروز دوشنبه پس از دیدار با «جیان‌لوکا گالتی» وزیر محیط زیست، زمین و دریای ایتالیا اظهارداشت: مسائل و مشکلات محیط زیستی در بیشتر کشورها تشابه زیادی با هم دارند و اطلاع از تجربه‌های کشور ایتالیا در حل مشکلات محیط‌ زیستی برای ما مفید خواهد بود.

وزیر نیرو اظهارداشت: در نشست با وزیر محیط زیست ایتالیا مقرر شد موسسه‌های پژوهشی ایرانی و ایتالیایی همکاری مشترک با همدیگر داشته باشند و سمپوزیوم مشترکی نیز در این زمینه برگزار شود.

چیت چیان با اشاره به همکاری شرکت‌های ایتالیایی با ایران گفت: شرکت‌های ایتالیایی که به همکاری مشترک به‌ صورت جوینت با شرکت‌های ایرانی تمایل دارند، خواهند توانست با حضور در این سمپوزیوم در زمینه انتقال فناوری‌ها و تجربه‌ها، مشارکت فعال داشته باشند و پیشینه خوب همکاری‌های دو کشور ایران و ایتالیا پشتوانه خوبی برای این موفقیت خواهد بود.

همچنین در این نشست وزیر محیط زیست، زمین و دریای ایتالیا با بیان اینکه ایران و ایتالیا در زمینه محیط زیست هدف مشترکی را دنبال می‌کنند تصریح کرد: در جهان امروز همه کشورها دشمن مشترکی به نام تغییرهای آب و هوایی دارند که تاثیر این تغییرها در ایران به‌ صورت بیابان‌زایی و در ایتالیا به‌ صورت تغییر شدید آب و هوا مشهود است و پاسخ به این مشکلات نمی‌تواند از طرف یک کشور انجام گیرد و اراده جهانی را می‌طلبد.

"جیان‌لوکا گالتی" ادامه داد: محیط زیست و صنعت نمی‌توانند علیه همدیگر باشند و هر کشوری در مسیر صنعتی شدن باید این دو موضوع را کنترل کند؛ همان‌طور که ایتالیا در سه دهه گذشته به این هدف دست یافته و عمل به آن جزو تکالیف و تعهدهای اخلاقی ما است.

وی یادآور شد: ایتالیا در سده ۱۹ میلادی مسیر صنعتی شدن را طی کرده است و اکنون تجربه‌های خود را برای مقابله با آلاینده‌ها در اختیار کشورهایی که در روند صنعتی شدن هستند، قرار می‌دهد.

وزیر محیط زیست ایتالیا افزود: همکاری ما فقط درباره انتقال فناوری نیست و در زمینه‌های دیگر همچون پالایش فاضلاب‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از زباله‌های شهری برای تولید انرژی و بهبود بهره‌برداری از انرژی در شهرها و نیروگاه‌ها می‌تواند باشد.

گالتی با اشاره به تجربه خوب ایتالیا در زمینه انرژی‌های نو ادامه داد: در زمان حاضر ۵۰ درصد انرژی تولیدشده در ایتالیا از نوع تجدیدپذیر است که در این زمینه هم فناوری‌های لازم را داریم و هم تجربه‌های خوبی در زمینه تشویق شهروندان برای بهبود استفاده از انرژی کسب کرده‌ایم.

وزیر محیط زیست ایتالیا یادآور شد: تلاش کرده‌ایم تا اشتباه‌های گذشته خود را در زمینه آب و انرژی برطرف کنیم و امروز از نظر اخلاقی و الزام‌های جهانی، لازم است دستاوردهای خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم که وزارت نیروی ایران نیز اراده منسجم و شفافی برای گسترش این روابط دارد.

وی با اشاره به آمادگی شرکت‌های ایتالیایی برای حضور در ایران گفت: حضور گسترده این شرکت‌ها و انتقال فناوری‌ها به ایران منوط به نتیجه‌بخش بودن مذاکره‌های هسته‌ای است و در صورت لغو تحریم‌ها، می‌توانیم شاهد گسترش همکاری‌ها در زمینه ساخت نیروگاه‌ها و یا طرح‌های بهبود بهره‌برداری از انرژی باشیم.

کد N804163

وبگردی