آفتاب

اوکراین از اتحادیه اروپا استقرار نیروهای حافظ صلح در شرق را می‌خواهد

اوکراین از اتحادیه اروپا استقرار نیروهای حافظ صلح در شرق را می‌خواهد

اوکراین در مذاکرات با مقامات عالی رتبه اتحادیه اروپا که از امروز (دوشنبه) به مدت دو روز برگزار می‌شود، رهبران اروپایی را برای استقرار حافظان صلح به منظور گشت‌زنی در شرق اوکراین تحت فشار خواهد گذاشت و برای به دست آوردن حمایت مالی بین‌المللی بیشتر، تلاش خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین از رهبران اتحادیه اروپا خواست تا در این نشست در حمایت از اوکراین و الحاقش به اتحادیه اروپا نشانه‌های برجسته‌تری را ارائه دهند.

پوروشنکو قرار است در نشست امروز با رهبرانی از جمله ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و در نشست روز سه‌شنبه با دیگر مقامات بین‌المللی در کنفرانس اصلاحات اقتصادی اوکراین که از نظر مالی و اقتصادی در مضیقه است، دیدار کند.

اوکراین متحدانش را به اعزام نیروهای حافظ صلح به شرق کشورش که ارتش کی‌یف در آنجا در حال مبارزه با جدایی‌طلبان حامی روسیه است، ترغیب خواهد کرد؛ اقدامی که اتحادیه اروپا تمایلی برای انجام آن ندارد.

با این حال دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در بیانیه‌ای گفت: طرفین با ادامه همکاری‌ها در عرصه بین‌المللی درخصوص فرصت استقرار هیاتی در شرق اوکراین به کمک اتحادیه اروپا موافقت کرده‌اند که این امر با هدف تسهیل یک سازش صلح‌آمیز صورت می‌گیرد.

این نشست اوکراین-اتحادیه اروپا از زمانی که توافق همکاری آنها سال گذشته میلادی به دنبال سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور سابق اوکراین اجرایی شد، نخستین نشست محسوب می‌شود.

اروپا در ازای حمایت از این توافق همکاری از اوکراین خواسته تا برای سروسامان دادن به اوضاع سیاسی و تجاری این کشور، اصلاحاتی انجام دهد.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت: تمرکز این نشست بر چالش‌های اصلاحاتی معطوف است.

کی‌یف در میان اقداماتی که در ماه‌های اخیر انجام داده یک هیات جدید ضدفساد را تشکیل داده و قوانینی را برای سروسامان دادن به بانک‌های این کشور تصویب کرده است.

این مقام مذکور افزود: هیات اتحادیه اروپا از اوکراین می‌خواهد در سال‌جاری میلادی اصلاحات مربوط به قانون اساسی‌اش را از جمله توافق‌نامه‌های مربوط به وضعیت مناطق دونتسک و لوهانسک نهایی کند.

رهبران اوکراین برای دستیابی به تمامی این اهداف می‌گویند که به حافظان صلح خارجی و تسلیحات نیازمندند.

این مقام اتحادیه اروپا گفت: ما نامه‌هایی را درباره استقرار حافظان صلح دریافت کرده‌ایم. ما تمامی این پیشنهادها را مطالعه کرده اما هیچ دلیلی برای جایگزینی ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا نمی‌بینیم.

در همین حال رهبران اوکراین روز سه‌شنبه اصلاحات اقتصادی خودشان را به دولت‌های خارجی نشان خواهند داد.

انتهای پیام

کد N803995

وبگردی