آفتاب

هدف‌گذاری صادرات ۳ میلیارد دلاری صنایع غذایی

هدف‌گذاری صادرات ۳ میلیارد دلاری صنایع غذایی

مدیر کل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از هدف‌گذاری صادرات ۳ میلیارد دلاری صنایع غذایی در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صادقی نیارکی با اشاره به صادرات ۵۰ میلیارد دلاری غیرنفتی ایران در پایان سال ۱۳۹۳ گفت: با وجود محدودیت‌های بین المللی، کشور توانست با توسعه صادرات غیرنفتی و سرمایه‌گذاری در تولید کالاهایی که ارزش صادراتی دارند به نتایج مطلوبی دست یابد.

وی در تشریح عملکرد بخش صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کشور، اظهارداشت: مجموع صادرات بخش صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی در سال ۱۳۹۳، از نظر وزنی بیش از ۱.۶ میلیون تن و به ارزش تقریبی ۲.۷ میلیارد دلار بوده است.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین در سال گذشته انواع محصولات غذایی به میزان حدود ۱.۴ میلیون تن و به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار صادر شده است که در مقایسه با صادرات سال ۱۳۹۲ از نظر وزنی‌ ۱۶ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۰ درصد رشد داشته است.

صادقی نیارکی یادآور شد: صادرات محصولات دارویی در سال ۹۳ حدود ۲۰۷ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۲ از رشد ۱۲ درصدی  برخوردار شده است، همچنین سال گذشته صادرات محصولات بهداشتی، آرایشی، پودر شوینده و سایر فرآورده ها حدود ۱۸۷ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال قبل آن ۵ درصد از لحاظ ارزشی کاهش داشته است.

مدیر کل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه از کالاهای برتر صادراتی بخش صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی در سال ۱۳۹۳ نام برد و گفت: فرآورده های لبنی و بستنی به ارزش تقریبی ۶۴۲ میلیون دلار در رتبه اول، شیرینی و شکلات به ارزش ۵۴۳ میلیون دلار در رتبه دوم، زعفران به ارزش ۲۲۶ میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارند.

به گفته وی، در رتبه‌های بعدی به ترتیب رب گوجه فرنگی به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیون دلار، انواع داروی انسانی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار، پودر شوینده و مایع ظرفشویی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، آبمیوه و کنستانتره به ارزش تقریبی ۹۰ میلیون دلار، خوراک دام، طیور و آبزیان به ارزش ۶۵ میلیون دلار، ماکارونی به ارزش ۵۷ میلیون دلار و انواع کمپوت و کنسرو غیرگوشتی و کنسرو ماهی به ارزش ۵۲ میلیون دلار در صدر کالاهای صادراتی بخش صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی قرار دارند.

صادقی نیارکی اعلام داشت: صادرات کالاهای با ارزش بیش از یک میلیون دلار به بیش از ۴۰ کشور در زمینه های غذایی، بهداشتی و دارویی در سال ۱۳۹۳ جمعا حدود  ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

کد N803885

وبگردی