آفتاب
دهقانی در گفتگو با مهر:

ایران ازطرح دمیستوراحمایت می کند/ نشست ژنو مشورتی است

ایران ازطرح دمیستوراحمایت می کند/ نشست ژنو مشورتی است

رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج‌فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران از طرح دمیستورا که در ارتباط با موضوع سوریه و پیشنهاد آتش‌بس‌های منطقه‌ای و محدودو گسترش آن ، حمایت می کند .

حمیدرضا دهقانی، رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره  دعوت استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه از ایران برای مشورت در حل بحران سوریه،  گفت: در مورد سوریه روزهای متفاوتی در حال پیگیری است. در داخل جنگ بین گروه‌هایی مانند داعش، النصره و القاعده با دولت وجود دارد؛ گروه‌هایی که از طرف سازمان ملل تروریست اعلام شده‌اند، با دولت سوریه و سایر گروه‌ها در حال جنگ هستند.

وی افزود: یک روندی نیز بین ارتش سوریه و برخی از مسلحان و گروه‌های مخالف دولت وجود دارد که شاهد فراز و فرودهایی در این مسیر هستیم، برخی از شهرها را داعش و بعضی‌ها را گروه‌های طرف مقابل می‌گیرند که جبهه النصره و داعش نیز در این چارچوب اقداماتی می‌کنند و اخیرا نیز شاهد بوده‌ایم در سه شهر شمالی و جنوبی و اردوگاه یرماج این موضوع اتفاق افتاده است.

دهقانی گفت: مخالفت غیرمسلح که با عنوان «معارضه» در سوریه شناخته می‌شوند، در مسکو مذاکراتی را داشتند که معروف به «مذاکرات مسکو ۱ و ۲» بود که با مشارکت برخی چهره‌های معارضه و مخالفان دولت سوریه برگزار شد.

رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج‌فارس بیان کرد: آقای دمیستورا به عنوان نماینده سازمان ملل نیز طرحی در ارتباط با موضوع سوریه مطرح کرده که آتش‌بس‌های منطقه‌ای و محدود را پیشنهاد می‌کند و پیشنهاد کرده است در منطقه «حلب» در ابتدا آتش‌بس ایجاد شود و سپس این آتش‌بس به نقاط دیگر گسترش پیدا کند.

وی گفت: نظر جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با گفتگوهای مسکو، مثبت بوده است و همواره از اینکه سوری‌ها در ارتباط با یکدیگر و با گفتگو، مشکلات موجود را حل می‌کنند و بتوانند به دور از فشارهای بیرونی تصمیم بگیرند، حمایت کرده است.

دهقانی تاکید کرد: ایران از طرح آقای دمیستورا نیز حمایت کرده است و جمهوری اسلامی ایران همواره از اینکه مردم بیگناه، کمترین آسیب را ببینند، حمایت خود را اعلام می‌کنند. هر کدام از این طرح‌ها به ویژه «مسکو ۱ و ۲» مزیت‌هایی را داشته است. البته طرح دمیسترا در مورد آتش‌بس هنوز اجرایی و نهایی نشده است و گفتگوها با طرفین درگیر در این باره ادامه دارد و ما نیز از این طرح حمایت می‌کنیم.

رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج‌فارس ادامه داد: در مورد گفتگوهای مربوط به «ژنو ۳» نیز این موضوع مطرح است که در ژنو اجلاسی برگزار شود که ادامه‌دهنده اجلاس «ژنو ۱ و ۲» باشد. البته در این باره تفسیرهای مختلفی از نتایج اجلاس «ژنو ۱ و ۲» درباره سوریه مطرح بوده و تفسیر آمریکایی‌ها با تفسیر روس‌ها و سوری‌ها متفاوت است.

وی افزود: به هر حال این بحث هم مطرح است و این امکان وجود دارد که «ژنو ۳» نیز برگزار شود، اما هنوز برگزاری این اجلاس به مرحله‌ای نرسیده است که افق‌های روشنی در پیش‌روی آن وجود داشته باشد.

دهقانی گفت: علاوه بر این موضوعات، آقای دمیستورا به دنبال مشورت‌هایی با برخی از کشورها و جهات ذیربط با موضوع «سوریه در ژنو» است تا بتواند یک اجماع کلی نسبت به موضوع سوریه به دست آورد، در این چارچوب از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از طرف‌های موثر در این موضوع برای حل مشکلات از طریق گفتگو دعوت شده است که مورد مشورت قرار گیرد. این مشورت‌ها به صورت اجلاس یا کنفرانس برگزار نمی‌شود و در ادامه مشورت‌هایی است که در تهران با مسئولان وزارت امور خارجه انجام می‌شده و همچنین گفتگوهایی که نمایندگان سازمان ملل با سفیر و نمایندگی ایران در دمشق داشته‌اند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به طرح‌های موجود، سازمان ملل و کشورهای غربی روند جدیدی را در حل بحران سوریه در پیش گرفته‌اند؟ اظهار داشت: آنها مانند گذشته با دیگران مشورت می‌کنند. در این مشورت‌ها در گذشته نیز سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرده بود، اما فشارهایی که دیگر کشورها بر سازمان ملل آوردند، مانع از حضور ایران شد.

رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج‌فارس گفت: به طور کلی می‌توانیم بگوییم آنچه سازمان ملل و نمایندگان قبلی و فعلی در بحث سوریه به دنبال آن بوده‌اند، همواره از دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این مورد بهره برده است، اما آنچه مانع تحلیل نظریات شد و از ارائه طرح‌هایی که به صلح و گفتگو می‌انجامید، جلوگیری کرد، تاثیر برخی از کشورها و ممانعت آنها بوده است.

 بر اساس این گزارش روز جمعه  «استفان دمیستورا» نماینده  سازمان ملل متحد در امور سوریه از ایران برای شرکت در دور تازه ی گفت و گوهای سوریه دعوت کرده است؛ کنفرانسی که قرار است اوایل ماه آینده ی میلادی در ژنو سوییس برگزار شود.  

بر همین اساس روز گذشته یک منبع آگاه به خبرنگار مهر گفت: نشست مورد اشاره از سوی آقای دمیستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه  در چهارچوب مشورتهای روتین و معمول نماینده دبیرکل  با کشورهای طرف مشورت است و ارتباطی به گفتگوهای ژنو در زمینه سوریه نداشته و پیرو جلسه ژنو۲ نیز محسوب نمی شود .

 

کد N803870

وبگردی