آفتاب

درخواست در آمریکا برای بازگرداندن کره‌شمالی به لیست حامیان تروریسم

درخواست در آمریکا برای بازگرداندن کره‌شمالی به لیست حامیان تروریسم

کمیته حقوق بشر آمریکا در امور کره‌شمالی در گزارشی نوشت، پیونگ‌یانگ حمایت مادی خود را از سازمان‌های تروریستی افزایش داده و باید به لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا بازگردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره‌شمالی در زمانی که تحت فرماندهی کیم جونگ ایل بود، در سال 2008 از سوی جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف شد و غرب امیدوار بود که آنها با این کار به مذاکرات سازنده و جامع وارد شوند.

اما گزارش جدید جوشو آ استانتون، کارشناس کمیته حقوق بشر آمریکا در امور کره‌شمالی می‌گوید که استانداردهای واشنگتن در تبیین یک کشور حامی تروریسم «مبهم و نامنسجم» است.

گزارش مذکور با عنوان «زرادخانه ترور» از کنگره و وزارت خارجه آمریکا درخواست می‌کند تا استانداردهای حقوقی‌ خود را که حمایت یک کشور از تروریسم را تعیین می‌کند به صورت مشخص اعلام کرده و بار دیگر نام کره‌شمالی در لیست مذکور قرار بگیرد.

گرگ اسکارلاتویو، مدیر اجرایی کمیته مذکور نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: کره‌شمالی از سال 2008 استفاده از تروریسم را به عنوان ابزاری در سیاست کشور افزایش داده است و همچنین به نظر می‌رسد که حمایت مادی خود را از سازمان‌های ترورسیتی تشدید کرده باشد.

تحرکات اخیر کره‌شمالی تهدیدی علیه فعالان حقوق بشر و مخالفان در تبعید به شمار می‌آید. آنها همچنین مرتباً غیرنظامیان کره‌جنوبی و سایر کشورها از جمله آمریکا را تهدید می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا هم‌اکنون نام سودان، کوبا، سوریه و ایران را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار داده. به زودی نام کوبا را در راستای تجدید روابط حسنه میان دو طرف قرار است از این لیست حذف کند.

در گزارش مذکور نمونه‌های بسیاری از اقدامات کره‌شمالی در حمایت از تروریسم وجود دارد.

انتهای پیام

کد N803847

وبگردی