آفتاب

۲ طرح جدید برای نجات دریاچه ارومیه/ حفر شبانه ۴۴ هزار حلقه چاه

۲ طرح جدید برای نجات دریاچه ارومیه/ حفر شبانه ۴۴ هزار حلقه چاه

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام طرح های جدید نجات دریاچه ارومیه و جلوگیری از برداشت غیرمجاز ذخایر آب زیرزمینی گفت: نیمی از چاه های حفر شده در حوضه دریاچه ارومیه غیرمجاز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمرتضی موسوی با بیان اینکه موضوع اصلی در احیای دریاچه ارومیه دو موضوع کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و ساماندهی برداشت آب از منابع آب زیرزمینی است اظهارداشت: خوشبختانه با راهکارهایی که تدوین شده، این امیدواری به‌ وجود آمده که با استفاده از فناوری‌ های نوین، صرفه‌ جویی ۴۰ درصدی در مدت ۵ سال بدون هیچگونه آسیبی به تولید و درآمد کشاورزان حاصل شود.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌ هم پیوسته منابع آب حوضه‌ های دریای خزر و دریاچه ارومیه با بیان اینکه نیمی از چاه‌ های حوضه آبریز دریاچه ارومیه غیرمجازند گفت: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ های مجاز در برنامه سال‌ جاری است که پیش‌ نیاز نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌ ها، تعیین تکلیف چاه‌ های غیرمجاز است و همین امر مهم‌ترین موضوع پیش‌ روی ما است.

وی افزود: هم‌ اکنون حدود ۸۸ هزار حلقه چاه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد که ۵۰ درصد این چاه‌ ها غیرمجاز است. اگر این برنامه طبق زمانبندی پیش برود، قادر خواهیم بود مصرف آب بخش کشاورزی را از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب به حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب کاهش دهیم و این موضوع در کنار اقدام‌های دیگر همچون کاهش مصرف آب‌ های زیرزمینی بسیار تعیین‌ کننده است.

موسوی گفت: هم‌ اکنون سطح زیرکشت آبی حوضه آبریز حدود ۴۸۰ هزار هکتار است که ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در این زمین‌ ها مصرف می‌شود. وی با اشاره به برنامه کنترل برداشت از آب‌ های زیرزمینی حوضه ارومیه بیان داشت: یک موضوع مهم در ارومیه ساماندهی چاه‌ های حوضه است تا بتوانیم میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی را کاهش دهیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: برنامه کاهش مصرف آب زیرزمینی در حوضه آبریز ارومیه نیز اجرایی خواهد شد و طبق این طرح، تمامی چاه‌ های مجاز در این حوضه به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد تا نظارت بیشتری بر برداشت آب زیرزمینی به‌ عمل آید. وی تصریح کرد: با کنترل مصرف منابع آب زیرزمینی، روان‌ آب‌ های بیشتری به سمت پیکره دریاچه هدایت خواهد شد.

کد N803840

وبگردی