آفتاب
محقق کالج سلطنتی لندن در گفتگو با مهر:

توافق بزرگ هسته‌ای در دسترس طرفین است/بازگشت به گذشته سخت شده است

توافق بزرگ هسته‌ای در دسترس طرفین است/بازگشت به گذشته سخت شده است

دینا اسفندیاری محقق کالج سلطنتی لندن معتقد است توافق بزرگ هسته ای اکنون در اختیار طرفین مذاکرات است و برگشت به عقب و شکست مذاکرات سخت شده است.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: دیدار «محمد جواد ظریف» و «جان کری» در نیویوریک در حالی انجام خواهد شد که ایران و کشورهای ۱+۵ در هفته گذشته مذاکراتی را در وین انجام داده بودند. 

در همین رابطه محمد جواد ظریف،  وزیر امور خارجه ایران، گفت: در وین، دوستان این فرصت را پیدا کردند که در مورد حرف هایی که زده شده و نیز درباره برنامه هایی که در کنگره مطرح بوده است، سئوال کنند و بیشتر در مورد موضوع تحریم ها صحبت کردند. علاوه بر شرکت در اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای، آمده ایم تا از طرف آمریکائی توضیح بیشتری درباره آثار توافق احتمالی بر وضع داخلی تعهدات این کشور بشنویم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد کارشکنی هایی که از سوی افراطیون آمریکایی در مذاکرات هسته ای انجام می شود نیز گفت: ما دولت آمریکا را مسئول اجرای تعهدات بین المللی می دانیم و طبق مقررات بین المللی مشکلات داخلی هیچ دولتی، آن دولت را از اجرای تعهدات بین المللی خود معاف نمی کند. این مبنائی است که ما بر اساس آن مذاکره می کنیم و البته مایلیم که توضیح بشنویم و دوستان ما شنیده اند و شاید در مذاکراتی هم که در این هفته خواهیم داشت، در مورد آثار وضع داخلی ایالات متحده بر اجرای تعهدات آن کشور اگر توافق حاصل شود، بیشتر توضیح بشنویم.

تفاوتی در برداشت های طرفین از تفاهم لوزان وجود ندارد. اما همه طرف ها باید نتیجه مذاکرات را به گونه ای که برای همه قابل فهم باشد برای شهروندان خود توضیح بدهند. و به اعتقاد من امروز هیچ یز مهمتر از آن نیست که بر روی جزئیات اصلی و تداوم گفتگوها متمرکز شویم و این کار ظرف چند ماه آینده انجام می شود. 

به گزارش مهر، بعد از مذاکرات وین «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران، با بیان اینکه اولویت ما در این دور از مذاکرات، بحث‌های مربوط به تحریم‌ها و روشن شدن ابعاد و جزئیات آن است، گفت:مشغول نگارش متن توافق و بحث درخصوص جزئیات هستیم. اولویت ما در این دور از مذاکرات، بحث‌های مربوط به تحریم‌ها و روشن شدن ابعاد و جزئیات آن و شروع نگارش توافق‌ها در این زمینه است و اکنون مشغول همین کار هستیم.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درخصوص ابهاماتی که آمریکایی‌ها درباره لغو تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند هم گفتگو شد، گفت: در این باره هم طرف آمریکایی و هم اروپایی، روشنگری‌های بسیار خوبی کردند و همچنین درباره قانونی که در کنگره آمریکا در حال تصویب است بحث‌های بسیار مفیدی داشتیم.

هر چند به گفته عراقچی، طرف آمریکایی در مورد برداشت خود از تفاهم لوزان روشنگری های خوبی داشته اما با توجه به آنکه نگارش توافق جامع هسته ای بر اساس تفاهم لوزان خواهد بود برداشتی متفاوت از آن می تواند نه تنها موجب کند شدن روند حرکت رو به جلوی مذاکرات شود بلکه حتی در موضوعات مهم می تواند موجب قفل شدن گفتگوها گردد. 

در همین رابطه با «دینا اسفندیاری» عضو مرکز علوم و مطالعات امنیتی کالج سلطنتی لندن، درباره تفاهم لوزان و اختلاف نظرهایی که درباره آن وجود دارد به گفتگو نشستیم. 

این کارشناس آمریکایی در مورد تفاهم لوزان گفت: مذاکراتی که در سوئیس انجام گرفت و منجر به تفاهم لوزان گردید موفقت آمیز بود و هر دو طرف گامی رو به جلو و قابل توجهی را برداشتند. اما با این وجود درباره جزئیات مشخصی باید مذاکراتی انجام شود. به اعتقاد من توافق بزرگ هم اکنون در دسترس است و همین امر بازگشت به عقب و شکست مذاکرات را مشکل می سازد. 

اسفندیاری در مورد تفاوت های موجود درباره برداشت های ارائه شده از تفاهم لوزان نیز گفت: تفاوتی در برداشت های طرفین از تفاهم لوزان وجود ندارد. اما همه طرف ها باید نتیجه مذاکرات را به گونه ای که برای همه قابل فهم باشد برای شهروندان خود توضیح بدهند. به اعتقاد من امروز هیچ چیز مهمتر از آن نیست که بر روی جزئیات اصلی و تداوم گفتگوها متمرکز شویم و این کار ظرف چند ماه آینده انجام می شود. 

وی در مورد اینکه آیا تفاهم لوزان بر اقتصاد ایران و تجارت طرف های غربی با تهران تاثیری دارد یا خیر نیز گفت: تاثیر بیانیه لوزان بر تجارت و سرمایه گذاری در ایران اندک خواهد بود مگر آنکه تفاهم بدست آمده در سوئیس منجر به توافق جامع شود. در حالیکه خبرهای خوبی در مورد مذاکرات به گوش می رسد هر دو طرف (ایران و ۱+۵) نیازمند آن هستند که توافق نهایی را امضا کنند تا بواسطه آن تحریم ها لغو شده و تاثیر این اقدام (رفع تحریم ها) بر اقتصاد ایران مشخص شود. 

به گزارش مهر، علاوه بر این موارد باید به این نکته نیز توجه داشت که تندروهای امریکایی در حال ایجاد مشکل در مسیر مذاکرات هسته ای هستند و با توجه به آنکه با توجه به حجم جزئیات و گستردگی موضوعاتی که طرفین باید در مورد آن به نقطه نظر مشترکی برسند، فرصت چندانی تا تاریخ تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع ( پایان ژوئن) نمانده می توان مذاکرات نیویورک را مشابه گردنه ای فرض کرد که عبور موفق از آن رسیدن به توافق جامع را سهل تر می کند. 

کد N803831

وبگردی