آفتاب
طی سال گذشته صورت گرفت؛

کشتار 115 راس گوسفند و بز مبتلا به بیماری بروسلوز در گیلان

کشتار 115 راس گوسفند و بز مبتلا به بیماری بروسلوز در گیلان

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: سال گذشته 115 راس گوسفند و بز مبتلا به بیماری بروسلوز کشتار شدند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، دکتر سهراب عاقبتی در این رابطه گفت: بیماری بروسلوز یکی از بیماری‌های مهم دامی و مشترک بین انسان و دام است و آسیب آن از دو بعد بهداشتی و اقتصادی مهم است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته از تعداد 35 هزار و 450 راس گاو و گوسفند خونگیری انجام شده که پس از انجام آزمایشات تکمیلی بر روی نمونه‌ها، دام‌های آلوده شناسایی و روانه کشتارگاه شدند، خاطرنشان کرد: از بعد بهداشتی خطر عفونت در انسان جدی بوده و شیوع بروسلوز در هر کشوری وابستگی بسیار نزدیکی با میزان شیوع بروسلوز در حیوانات دارد و از نقطه نظر اقتصادی نیز به خاطر سقط جنین در دام و دفع میکروب از طریق شیر و زیان‌های اقتصادی ناشی از آن بسیار مهم است.

عاقبتی اظهار کرد: دامپزشکی گیلان در طرح پایش بیماری بروسلوز در 12 ماهه سال 1392 از تعداد 19 هزار و 348 راس گوسفند و 16هزار و 102 راس گاو خونگیری انجام داده که پس از انجام آزمایش رزبنگال و آزمایشات تکمیلی و تائیدی(رایت و 2ME ) بر روی نمونه‌ها، مبادرت به شناسایی دام‌های آلوده شده است.

وی تصریح کرد: براساس سیاست‌های مبارزه‌ای تست و کشتار سازمان دامپزشکی کشور و جلوگیری از انتقال بیماری و قطع چرخه آلودگی، دام‌های مثبت روانه کشتارگاه می‌شوند که تعداد 115 راس گوسفند و بز و 2 راس گاو مبتلا به کشتارگاه فرستاده شدند.

وی همچنین افزود: غرامت دام‌های کشتار شده به صاحبان دام پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

کد N803652

وبگردی