آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

لاسجردی: عربستان برای پیشبرد اهدافش در یمن به داعش و القاعده متوسل شده است

لاسجردی: عربستان برای پیشبرد اهدافش در یمن به داعش و القاعده متوسل شده است

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در حالیکه در هفته گذشته از توقف عملیات تجاوزکارانه خود به یمن خبر داده و اعلام کرده بود که این ائتلاف وارد مرحله جدیدی تحت عنوان "عملیات احیای امید" در این کشور خواهدشد در طی روزهای گذشته بارها مواضع نیروهای مخالف منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و وابسته این کشور به عربستان سعودی و همچنین انصارالله را مورد حملات هوایی، دریایی و توپخانه‌ای قرار داد.

طبق گزارش های منتشر شده در حملات اخیر جنگنده‌های ائتلاف سعودی به مناطق الوهط ، الحوطه و صبر ، حدود 49 نفر کشته شده‌اند. همچنین خبرگزاری فرانسه از کشته شدن بیش از 90 تن در درگیری‌های یمن و حملات جنگنده‌های عربستانی ظرف روز گذشته خبر داده است.

از سوی دیگر بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد" اسماعیل ولد شیخ احمد" موریتانیایی الاصل را به عنوان نماینده ویژه خود در امور یمن منصوب کرد در حالی که پیش از این جمال بن عمر ،نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن بود که در پی گسترش بحران این کشور و حملات هوایی ائتلاف عربستان به یمن از سمت خود کناره‌گیری کرد.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، اظهار کرد: آنچه که عربستان سعودی در هفته گذشته به عنوان توقف عملیات تجاوزکارانه خود به یمن اعلام کرد آتش بس و یا توقف حملات نبود. آن‌ها در واقع طرح جدیدی با عنوان عملیات احیای امید را آغاز کردند درحالی که برخی از بازیگران این اقدام عربستان را به عنوان آتش‌بس تلقی کردند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف عربستان از این اقدام کنترل برخی از فشارهایی بود که طی روزهای اخیر از سوی مجامع بین‌الملل و افکار عمومی به ائتلاف" طوفان قاطع "وارد شده بود، ادامه داد: درواقع این اقدام عربستان به نوعی مانور سیاسی و تبلیغاتی بود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: با توجه به کشتارهایی که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن انجام داده این امکان وجود داشت که از این کشتار به عنوان جنایت ضد بشریت یاد شود و عربستان سعودی برای جلوگیری از این فشارها چنین مانور تبلیغاتی را آغاز کرد.

وی همچنین به موضوع اعزام ناوهای ایرانی به منطقه و تاثیر آن بر تصمیم عربستان مبنی بر اعلام توقف حملات به یمن نیز اشاره کرد و گفت: عربستان سعودی و همپیمانانش درجریان حمله خود به یمن تاکنون به اهداف خود نرسیده‌اند در حالی که آن‌ها فکر می‌کردند با فشار و حمله هوایی می توانند به راحتی و طی چند روز به اهداف خود برسند.

لاسجردی با بیان اینکه عربستان تحلیل درستی از جایگاه انصارالله و حوثی‌ها دریمن نداشت، گفت: عربستان فکر نمی‌کرد که انصارالله و حوثی‌ها دارای چنین پایگاه اجتماعی و دیپلماتیکی باشند و حتی در نقاط مرزی برای مقابله با عربستان حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی چون به اهداف خود نرسیده است با مانور تبلیغاتی می‌خواهد فضای منطقه را به نفع خود تغییر دهد ادامه داد: البته در این زمینه نیز موفق نشده و حتی برخی کشورهای عربی نیز موضع انتقادی نسبت به عربستان اتخاذ کرده‌اند .

لاسجردی با اشاره به اینکه یکی از اهداف عربستان در این حملات بازگرداندن منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن به این کشور بود و در این زمینه حتی با تحرکات نظامی نیز موفق نشد، تصریح کرد: منازعاتی که بین موافقان و مخالفان در ارتباط با حمله عربستان به یمن در منطقه ایجاد شد و طرح‌هایی که از سوی برخی کشورها از جمله ایران و عمان برای حل بحران ارائه شد، باعث شد که عربستان مقداری از سیاست های تند نظامی خود عقب‌نشینی کند.

در حالی که ابعاد فاجعه بشری ناشی از حملات سعودی‌ها به یمن در حال گسترش است این کشور در اقدامی غیرانسانی و غیراسلامی تاکنون چندین بار از ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم یمن ممانعت به عمل آورده چنانکه هفته گذشته اجازه نداد هواپیمای ایرانی که حامل کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن بود در منطقه فرود آید. در این ارتباط کاردار عربستان به وزارت خارجه احضار شد و از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران در این ارتباط تاکید کرد که ممانعت هواپیماهای جنگی عربستان از ارسال کمک‌های دارویی و انسان‌دوستانه به یمن بی‌پاسخ و بدون واکنش نخواهد ماند. حسین امیرعبداللهیان، اعلام کرده است همه گزینه‌ها برای کمک به مردم یمن و ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه و انتقال مجروحان مورد توجه ماست.

بسیاری از تحلیل گران معتقدند عربستان با حمله به یمن مسیر توسعه گرو‌ه ‌ای تروریستی در یمن را هموار کرد، چنان که گروه ستیزه‌جو تکفیری داعش چند روز پیش با انتشار تصاویر ویدئویی حضور رسمی خود را در کشور جنگ زده یمن اعلام کرد و گفت: برای نبرد با جنبش انصار الله در این کشور حضور یافته است.

در این تصاویر ویدئویی گروهی از افراد مسلح نقاب‌دار نشان داده می شوند که ظاهرا در یک منطقه بیابانی که ادعا می‌کنند نزدیک صنعا، پایتخت یمن است در حال تمرین آموزش نظامی هستند.

این کارشناس مسائل منطقه در مورد حضور گروه تروریستی داعش در یمن گفت:‌ به نظر می رسد که این افراد بخشی از گروه القاعده هستند که می خواهند به قصد ایجاد رعب و وحشت در بین مردم یمن از روش‌های گروه ترویستی داعش استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هدف آن‌ها به عقب راندن گروه انصارالله است ادامه داد: عربستان سعودی برای پیشبرد اهداف خود با توجه به شکست‌های نظامی که داشته به ابزار و لوازم مختلفی متوسل می‌شود که یکی از این ابزارها استفاده از گروه‌های تروریستی چون داعش و القاعده است.

لاسجردی گفت: حتی فعالیت گروه داعش در یمن با توجه به سابقه بد این گروه تروریستی در دیگر کشورها نمی‌تواند به عربستان کمک کند و حتی باعث افزایش انزجار بیشتر مردم یمن از عربستان خواهد شد.

یک منبع دیپلماتیک در کشورهای حوزه خلیج فارس فاش کرد که هدف اصلی از اعلام عملیات "احیای امید" این است که یمن در آینده‌ای نزدیک به شورای همکاری خلیج فارس بپیوندد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با پایگاه "المشهد الیمنی" ضمن بیان این مطلب عنوان داشت که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کاملا معتقدند یمن باید در آینده‌ای نزدیک به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بپیوندد که این امر به ظن آنها در ایجاد منطقه‌ای امن و با ثبات و دارای اقتصادی قوی کمک می‌کند.

لاسجردی در تحلیل این موضوع اظهار کرد : شورای همکاری خلیج فارس در زمان جنگ ایران و عراق در راستای حمایت از عراق ایجاد شد و درگذر زمان کشورهای عضو تلاش کردند که دیگر کشورهای عربی را به آن اضافه کنند که برخی از کشورها نیز با آگاهی از این موضوع که اصل ایجاد این شورا مقابله و مواجهه با ایران بوده زیر بار پیوستن به این شورا نرفتند. در مورد یمن نیز با توجه به نوع نگاهی که در داخل احزاب سیاسی وجود دارد بعید است که یمن در آینده بخواهد به این شورا اضافه شود.

انتهای پیام

کد N803622

وبگردی