آفتاب

سودان: نیروهای صلح‌بان عامل کشته شدن 7 غیرنظامی در دافور بوده‌اند

سودان: نیروهای صلح‌بان عامل کشته شدن 7 غیرنظامی در دافور بوده‌اند

دولت سودان، نیروهای حافظ صلح در دارفور را به کشتار هفت غیرنظامی متهم کرده و اظهارات هیات حافظان صلح سازمان ملل- اتحادیه آفریقا را که اعلام کرده بود نیروهایش دو حمله از سوی افراد مسلح را خنثی کرده‌اند، زیر سوال برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیات سازمان ملل- اتحادیه آفریقا در دارفور اعلام کرده بود، 40 فرد مسلح روز پنجشنبه به یک هیات گشت‌زنی در منطقه‌ای واقع در جنوب دارفور تیراندازی کرده و سپس نیروهای حافظ صلح نیز دست به تبادل آتش متقابل زده و چهار مهاجم را کشتند و روز جمعه نیز یک هیات گشت‌زنی دیگر در دارفور مورد تیراندازی قرار گرفت.

اما وزارت امور خارجه سودان اعلام کرد، نیروهای حافظ صلح هیات سازمان ملل- اتحادیه آفریقا روز پنجشنبه در این منطقه گروهی را که خودرویشان را دزدیده بودند تعقیب می‌کردند که درست در همان لحظه به سمت پنج مردی که در همان منطقه به دنبال گله ربوده شده بودند، تیراندازی کرده و باعث کشته شدن آنها شدند.

این وزارتخانه افزود: این نیروهای حافظ صلح اواخر همان روز به سمت ساکنانی که نسبت به این رویداد در پایگاه نیروهای حافظ صلح در این منطقه اعتراض می‌کردند، تیراندازی کرده و جان یک تن را گرفتند و در اعتراض مردم که در روز جمعه برگزار شد نیز یک تندیگر را به ضرب گلوله کشتند.

به گفته هیات سازمان ملل- اتحادیه آفریقا، در رویداد روز پنجشنبه تنها چهار مهاجم کشته شده و روز جمعه هیچ تلفاتی وجود نداشت.

این هیات افزود: نیروهایش روز پنجشنبه پس از تعقیب افراد مسلحی که ماشین این نیروها را دزدیده بودند، این مهاجمان را کشتند.

وزارت امور خارجه سودان در بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست این هیاتش را ملزم به پیروی از قوانین اجرایی و احترام گذاشتن به قوانین و مقرراتی کند که در حال حاضر در سودان حاکم است.

این وزارتخانه افزود: اگر سازمان ملل در انجام این کار ناکام بماند، دولت سودان هر اقدام لازمی را که حقوق شهروندان و جانشان را حفظ کند، انجام خواهد داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: کمیته‌ای نیز این رویدادها را بررسی و در مورد آنها تحقیق خواهد کرد.

هیات سازمان ملل- اتحادیه آفریقا در واکنش به انتقادات گفت: در هر دو رویداد نیروهای حافظ صلح تیراندازی را آغاز نکرده و آنها تنها از خودشان دفاع کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N803614

وبگردی