آفتاب

کارشکنی جمهوری خواهان آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران

کارشکنی جمهوری خواهان آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران

افزودن متمم های جدید به متن لایحه ضد ایرانی کنگره آمریکا به اصلی ترین دغدغه جمهوری خواهان تبدیل شده تا روند مذاکرات هسته ای ایران را از مسیر اصلی خارج کنند.

به گزارش خبرگزای مهر به نقل از پایگاه خبری هیل، برخی سناتورهای جمهوری خواه در پی آن هستند که متمم های جدیدی را به لایحه «حق بازنگری مذاکرات هسته ای ایران» اضافه کنند.

این لایحه چندی پیش با رایزنی سناتور بن کاردین و باب کروکر به تصویب کمیته روابط خارجی سنا رسید تا به قانونگذاران آمریکایی اجازه تصمیم گیری درباره نتیجه مذاکرات هسته ای با ایران را بدهد.

متمم های پیشنهادی که همگی با هدف کارشکنی در روند مذاکرات هسته ای صورت می گیرد مواردی چون لزوم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، آزادی جیسون رضائیان و  توقف حمایت ایران از تروریسم را شامل می شود و از سوی سناتورهای محافظه کاری چون مارکو روبیو، تد کروز، لیندسی گراهام و چند تن دیگر ارائه شده است.

در مقابل این خواسته جمهوری خواهان، کاخ سفید و سناتور «هری رید» رهبر اقلیت مجلس سنای آمریکا در خصوص هر متممی که حمایت دموکرات ها و «باراک اوباما » را در پی نداشته باشد هشدار دادند.

در جریان مذاکرات هسته ای، دموکرات ها همواره بر لزوم همکاری های فراحزبی تاکید کرده و خواهان ممانعت از ورود تغییرات اساسی به متن لایحه اصلی هستند.

در این میان، سناتور دموکرات «رابرت منندز» که به داشتن تمایلات ضد ایرانی معروف است به حمایت از مواضع لابی صهیونیستی «آیپک» به دیگر همتایان خود در سنای آمریکا هشدار داد تا از ارائه متمم های غیر ضروری که باعث عدم تصویب لایحه کاردین – کروکر شود خودداری کنند.

لابی آیپک چند روز پیش در خصوص متمم های غیر ضروری که ممکن است اوباما را وادار به استفاده از حق وتوی خود کند هشدار داده بود.

کد N803439

وبگردی