آفتاب

آکینجی پیروز دور دوم انتخابات قبرس ترک‌نشین

آکینجی پیروز دور دوم انتخابات قبرس ترک‌نشین

مصطفی آکینجی، نامزد حزب «دموکراسی مشترک» در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری قبرس ترک‌نشین به پیروزی دست یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی آکینجی توانست در دور دوم انتخابات، درویش اردوغلو، رییس‌جمهوری کنونی قبرس ترک‌نشین را شکست دهد. دور اول انتخابات رییس بخش ترک‌نشین قبرس با شرکت نزدیک به 90 درصد واجدان شرایط رای دادن پایان یافت.

به گزارش یورو نیوز، انتخاب وی به گفته کارشناسان، می‌تواند به مذاکرات صلح بین بخش شمالی و جنوبی این جزیره کمک کند.

شبکه خبری تی.آر.تی گزارش داد، مصطفی آکینجی که به عنوان رییس‌جمهوری ترک قبرس شمالی انتخاب شده، به مدت پنج سال به روند صلح و سیاست در این کشور جهت خواهد داد.

آکینجی که ۶۷ ساله است، سیاستی با شخصیت و جسورانه در راه حل مسأله قبرس را وعده داده است. وی در سال ۱۹۴۷ در شهر لیماسول قبرس متولد شده و فارغ‌التحصیل رشته معماری دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا است.

آکینجی که در سال ۱۹۷۵ به عضویت مجلس موسسان دولت فدرال ترک انتخاب شد، در سن ۲۸ سالگی شهردار بخش ترک لفکوشه گردید. وی به مدت ۱۴ سال شهرداری در لفکوشه را ادامه داده و در سال ۲۰۰۳، به دلیل فعالیت‌هایی که به همراه شهردار سابق شهرداری بخش یونانی‌نشین لفکوشه انجام داده بود، جایزه افتخاری "Europa Nostra" را دریافت نمود.

مصطفی آکینجی از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۱، ریاست حزب آزادی جمعی را بر عهده داشت. وی در میان سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۹ نیز به عنوان نماینده مجلس، معاون نخست وزیر و وزیر گردشگری انجام وظیفه کرد.

حدود 177 هزار قبرس ترک‌نشین واجد شرایط رای دادن هستند. قبرس در سال 1976 به دنبال حمله نظامی ترکیه تجزیه شد که این اقدام در پی وقوع کودتایی به تحریک یونان رخ داد. مذاکرات صلح سال‌هاست که ادامه دارد اما نماینده سازمان ملل اخیرا گفته است که وی نسبت به ازسرگیری مذاکرات خوش‌بین است.

این هفتمین انتخابات ریاست‌جمهوری در قبرس ترک‌نشین است. این کشور در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست.

انتهای پیام

کد N803384

وبگردی