آفتاب

چشم را کور می‌کنند، تا ابرو بکارند!

چشم را کور می‌کنند، تا ابرو بکارند!

طاق قاجاری ورودی در حیاط مسجد مدرسه‌ «معیرالممالک» تهران را می‌خواهند تخریب کنند تا فقط یک جرز دیوار جابجا شود!

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، مسجد مدرسه‌ «معیرالممالک» در جنوب شرقی باغ معیّرالممالک ساخته شد، اما بعدها بخشی از باغ‌های «معیّرالممالک» با طرح توسعه‌ی تهران تقسیم و به مردم فروخته شد.

به همین دلیل در سه جهت شرق، جنوب و شمال این باغ خانه‌های مسکونی ساخته شدند. یکی از عوامل تخریب نشدن این اماکن در طول دهه‌ها و سده‌ها، درآمدهای وقفی بود که به آن اختصاص می‌دادند. مدرسه‌ی «معیّر» هم از این قاعده مستثنی نبود. در ضلع جنوبی آن تعدادی مغازه و یک دستگاه حمام در فاصله‌ی تقریبی 250 متری شرق آن ساخته و وقف مسجد شد.

و حالا اگر گذرتان به «گذر معیر» و مسجد - مدرسه‌ «معیرالممالک» بیافتد، به کوچه‌ "خلص" هم سری بزنید، از ابتدای کوچه با خروارها خاک و آجرهای شکسته مواجه می‌شوید که کارگران آن‌ها را به بیرون از این بنا منتقل می‌کنند. اگر از در ورودی این بنای تاریخی و ارزشمند هم سرکی داخل آن بکشید، چیزی جز بخشی از دیوارهای فروریخته که حالا نصفه مانده‌اند نمی‌بینید.

البته طبق آن‌چه مسئولان مستقر در این بنای تاریخی می‎گویند، این اتفاق با هماهنگی ناظر میراث فرهنگی در حال رخ دادن است؛ صحبتی که خود ناظر آن را رد می‌کند.

طاقی که جرز آن جابجا شده

مهدی معمارزاده در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح داد: از مدتی‌ پیش مسئولان حوزه‌ی علمیه «معیرالممالک» از میراث فرهنگی تهران می‌خواستند که طاق ورودی این بنای تاریخی را خراب کنند، چون یکی از جرز‌های آن حرکت کرده بود و احتمال تخریب آن را می‌دادند،‌ هر چند مدتی پیش نیز آن‌ها طاق را با سنگ و سیمان پوشانده بودند.

وی افزود: در آن زمان از من به عنوان ناظر میراث فرهنگی خواستند که مجوز انجام این کار را بدهم، هرچند خودشان با سنگ و سیمان بخش‌های تاریخی را حذف کرده بودند. اما جواب من آن بود که ابتدا باید بخشی از سنگ یا سیمان را در این بخش از بنای تاریخی بردارند تا با رسیدن به شناسنامه اثر، بتوانیم وضعیت آن را پیگیری کنیم.

او با تاکید بر این‌که "به آن‌ها اعلام کرده بودم که با مقاوم‌سازی می‌توان جلوی هرنوع تهدید یا تخریب را گرفت" گفت:‌ به مسئولان مستقر در این بنای تاریخی اعلام هم کردم اگر قرار به تخریب باشد باید با نظارت و مجوز میراث فرهنگی صورت بگیرد، نه اینکه سرخود کاری انجام شود.

این کارشناس میراث فرهنگی گفت: پس از تخریب بخشی از بنا، خوشبختانه ادامه‌ کار توسط نیروهای یگان حفاظت گرفته شد و اکنون امیدوارم دوستان در این بنای تاریخی، برای انجام اقدامات بیشتر هماهنگی‌های لازم را با میراث فرهنگی داشته باشند.

به گفته‌ معمارزاده، باید بخش‌های تخریب شده این بنا توسط کسانی که آن را تخریب کرده‌اند، عینا بازسازی شود و اگر قرار است کاری انجام شود زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی باشد.

انتهای پیام

خاک‌های منتقل شده از مدرسه «معیرالممالک» به کوچه

حیاط در دست تخریب مسجد مدرسه «معیرالممالک»
کد N803348

وبگردی