آفتاب

وضعیت طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای در هاله‌ای از ابهام

وضعیت طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای در هاله‌ای از ابهام

المانیتور در گزارشی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران نوشت: باید دید که آیا طرحی که با انجام تغییرات در آن در جهت رفع نگرانی‌های کاخ سفید و دموکرات‌ها می‌تواند جمهوری خواهان تندرو را راضی کند یا خیر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه گزارش المانیتور آمده است: طرح نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران که توسط باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی کنگره تنظیم شده است؛ پس از کشمکش‌های فراوان با کاخ سفید و در راستای رفع نگرانی‌های سناتورهای دولت اوباما؛ پس از اعمال تغییراتی در آن برای رفتن به صحن کنگره در این کمیته تصویب شد.

این در حالی است که برخی از سناتورهای تندرو معتقدند که تغییرات انجام شده در این طرح به کنگره اختیار لازم را برای اعمال تغییرات در توافق با ایران یا در صورت لزوم لغو آن را نمی‌دهد.

برخی از سناتورهای تندرو جمهوری‌خواه مثل تام کاتن، مارکو روبیو تاکید کرده‌اند که موضوعاتی مثل به رسمیت شناختن اسراییل، توقف برنامه موشکی دفاعی و حمایت نکردن از گروه‌هایی مثل حزب الله باید در هرگونه توافقی با ایران لحاظ شوند و هرگونه اقدامی را برای اطمینان از اجرای این امر انجام خواهند داد.

این درحالی است که اگر قرار باشد چنین موضوعاتی در توافق با ایران لحاظ شود؛ باراک اوباما همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کرده بود با توجه به این که چنین اقداماتی دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تا 30 ژوئن را به خطر می‌اندازد، به احتمال بسیار زیاد آن را وتو خواهد کرد؛‌ در صورتی که جمهوری خواهان نتوانند با جلب رضایت تعداد دموکرات‌های لازم و دستیابی به دو سوم اکثریت کنگره نخواهند توانست وتوی اوباما را لغو کنند و در این صورت جمهوری خواهان راه به جایی نمی‌برند.

هم‌چنین احتمال می‌رود که کنگره در طرح اختیارات دفاعی سالانه آمریکا که در 27 آوریل در کمیته تسلیحاتی کنگره تصویب خواهد شد، اقدامات بیش‌تری را علیه توافق هسته‌ای با ایران دنبال خواهد کرد؛ در بخشی از این طرح که منتشر شده است از پنتاگون خواسته شده تا یک استراتژی مناسب برای مقابله با افزایش توانایی‌های نظامی و دفاعی اتخاذ کنند.

قرار است کمیته تسلیحاتی کنگره چند جلسه استماع را برگزار کند که انتظار می‌رود تمرکز آن بر روی ایران خواهد بود.

به گزارش ایسنا، احتمال می‌رود این طرح که بنا بر آن کنگره پس از توافق با ایران فرصتی 30 روزه را برای بررسی در اختیار خواهد داشت؛ هفته آینده برای بررسی تغییرات اعمال شده در این طرح و احتمال اعمال تغییرات دیگری در آن و تصویب نهایی به صحن کنگره برود.

انتهای پیام

کد N803190

وبگردی